Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 10.10 en WICD  (gelezen 600 keer)

Offline Reijer

• Lid
  • Steunpunt: Nee
10.10 en WICD
« Gepost op: 2010/11/03, 17:55:09 »
Mijn netwerk bestaat uit  drie Ubuntu PC's: 2 keer 9.10 en 1 keer 10.10 (een een paar gameconsoles en windowsmachines).
Op de Ubuntu machines is WICD geïnstalleerd: DHCP, dus krijgen ze van de FritzBox 7170 een IP-adres. Maar om de zaak een beetje overzichtelijk te houden heb ik de FB zo ingesteld dat elke PC steeds hetzelfde adres krijgt. Dat werkt voor de 9.10 machines (en al het andere spul) goed. Maar: de 10.10 PC krijgt na op opstarten het eerste adres uit de DHCP-pool. Pas als ik in WICD de verbinding verbreek en meteen daarna weer maak, krijgt de PC z'n vaste adres. Het lijkt er dus op dat de netwerkkaart zich al bij de FB meldt voordat WICD draait. In de praktijk voor mij geen probleem natuurlijk, maar ik wil het hier toch even gemeld hebben. Is dit een bug in 10.10 ?

Reijer.
moderator: ik bedenk me nu dat deze vraag/opmerking wellicht in "server/netwerk" thuishoort ?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 18:10:06 door Reijer »

Offline ruujan

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: 10.10 en WICD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/03, 19:38:50 »
Ik heb ook WICD draaien en bij mij blijft het adres hetzelfde. Als dat toch anders is, dan is dat uitgedeeld door de DHCP-server aan de DHCP-client. Normaal komt de client zelf met een voorstel om hetzelfde adres te gebruiken volgens mij. Als de server dat nog niet opnieuw  uitgedeeld heeft aan een ander MAC-adres, dan zal hij daar een nieuwe lease voor afgeven.
Vreemd dat je dus wel een goede lease krijgt maar niet degene waar je om vraagt.