Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cd 1010  (gelezen 1711 keer)

Offline Willemtk

• Lid
cd 1010
« Gepost op: 2010/10/29, 12:09:00 »
Vraagje. Als ik de cd insteek als mijn Ubuntu 10.04 draait, dan vraagt hij om de cd met pakketbeheer te openen. Dat heb ik gedaan maar ik zie niet wat ik er op die manier verder mee kan doen. Ik dacht dat ik dan eventueel kan upgraden via de cd zonder dat de instellingen van 10.04 te veranderen. Kan dat? En hoe dan? Het is geloof ik ook tegenwoordig mogelijk met cd te installeren zonder de instellingen te veranderen. Een vriend van me deed dat per ongeluk, maar hij weet niet meer hoe. Weet iemand dat?

Groentjes,
Willem
« Laatst bewerkt op: 2010/10/29, 12:13:04 door Willemtk »

Offline Willemtk

• Lid
Re: cd 1010
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/29, 12:50:03 »
Als ik het goed begrijp wil je gewoon je 10.04 upgraden naar 10.10
Dat kan zonder cd.
Als je naar Systeem>Beheer>Updatebeheer gaat dan staat daar misschien wel dat je kan upgraden naar 10.10
Staat dat er niet, dan klik je in het zelfde venster op Instellingen, dan tabblad Updates en dan bij Uitgave Upgrades naar Reguliere uitgave. Daarna sluiten en laten controleren. En dan komt als het goed is in dat zelfde Updatebeheer boven in te staan dat er een nieuwe versie is.

Wel even voor de zekerheid je persoonlijke map of belangrijke dingen backuppen. Bij mij ging het allemaal goed, maar je weet maar nooit!

Nee, via internet ga ik niet upgraden, duurt 2 uur of zo. Een vriend van me heeft de opstart cd ingestopt en geïnstalleerd, maar op een of andere wijze heeft het de mappen gespaard. Hij weet alleen niet meer welke opties hij heeft ingevuld. Via de cd gaat veel sneller, en ik denk ook veel betrouwbaarder dan via internet. Dus ik weet wat ik bedoel, niet via updatebeheer. Ik bedoel via de cd. En waarom vraagt mijn computer de cd te openen met pakketbeheer als de vorige versie van Ubuntu draait en je steekt hem in? Deze vraag is niet bedoeld als beginnersvraag. Ik ben al 3 jaar met Ubuntu bezig, dus al die andere dingen ken ik al. Mijn vraag, waarom vraagt hij de cd te openen met pakketbeheer? En wat kun je er dan mee doen?

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/29, 13:28:50 »
Hoe kom je erbij dat het 2 uur duurt??

Als je de cd in je pc stopt en je start dan de pc opnieuw op met als boot de cdrom, dan start de cd op met pakketbeheer?
Of is dat gewoon als je de cd erin stopt zonder opnieuw op te starten.
Want dan geeft hij gewoon aan wat op de cd staat en dan kan je niet booten natuurlijk.

als je hem in de cdlezer stopt als de bestaande ubuntu draait. Dus zonder opnieuw op te starten. En niet in bestandsbeheer, maar in pakktbeheer.Bestandsheer kun je hem alleen bekijken, dat weet ik na 3 jaar ook wel. Anders steek de cd in als je bestaande configuratie, dan weet je wat ik bedoel.

Ik heb al eens upgrades zonder cd gedaan. Dat duurt heel lang voor dat het gedaan is. Kun je beter je bestanden op een externe zetten en helemaal opnieuw installeren. Ik vraag me gewoon af waarom hij met pakket beheer in je oude configuratie opstart. Dat moet toch een of andere reden hebben?Als je hem laat openen met pakketbeheer, en ik laat in bewerken cd toevoegen dan kan hij ineens niet mounten. Dus ik begrijp niet zo goed wat het nut ervan is.

Groentjes,
Willem

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/29, 13:37:52 »
In ieder geval bedankt zo ver. Ik experimenteer wel wat en laat het wel ẃeten. Was makkelijker als iemand het al wist, maar denk niet dat we er uit gaan komen. Dus ik zal mijn configuratie er aan moeten geven om een en ander te weten te komen. Jammer, hij liep wel lekker nu.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/29, 20:18:00 »
Via Systeem>Beheer>Softwarebronnen kan je onder het tweede tabblad rechtsonderaan de knop gebruiken om een cd toe te voegen aan je softwarebronnen. Dat kan je dus uitproberen.

Wat verschijnt er eigenlijk als je die opent met pakketbeheer? Wat gebeurd er dan eigenlijk? Ik zelf heb dit ook wel meerdere malen gehad maar heb nooit op die knop gedrukt omdat dat niet mijn bedoeling was om die cd zo te bekijken/gebruiken. Vandaar mijn vraag.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/29, 20:35:41 »
Hier nog een link voor de upgrade (met alternateCD) (Met dank aan Johan Van Dijk. Link gevonden via dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/desktop-ubuntu-upgrade-10-04-lts-naar-10-10/ )

http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuMaverick#EenupgradeviadealternateCD.2BAC8-DVD
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/01, 22:09:46 »
Via Systeem>Beheer>Softwarebronnen kan je onder het tweede tabblad rechtsonderaan de knop gebruiken om een cd toe te voegen aan je softwarebronnen. Dat kan je dus uitproberen.

Wat verschijnt er eigenlijk als je die opent met pakketbeheer? Wat gebeurd er dan eigenlijk? Ik zelf heb dit ook wel meerdere malen gehad maar heb nooit op die knop gedrukt omdat dat niet mijn bedoeling was om die cd zo te bekijken/gebruiken. Vandaar mijn vraag.

Sorry, was er niet mee verder gegaan. Maar zal nog eens op mijn uitprobeer computer proberen

« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/02, 11:44:07 »
Een domme vraag van me;

als je op die manier de upgrade uitvoert, blijven dan ál je instellingen e.d. bestaan?

Ik heb een online upgrade geprobeerd uit te voeren maar  (een héél lange wachttijd van downloaden/installeren --> ja bijna 2 uur !!) plots liep alles gewoon vast en moest ik een nieuwe installatie doen. De upgrade was van Ubuntu 10.04 naar 10.10 (ook Ubuntu).

Na die nachtmerrie dacht ik nog even te wachten alvorens dat proces te overdoen... lol

Maar nu heb ik zoveel ingesteld / gearrangeerd dat een nieuwe installatie echt wel té veel werk is om te doen... (lui ? toegegeven een klein beetje ...) om al die instellingen e.d. terug op punt te krijgen.

Dus beknopt: blijven mijn instellingen e.d. bewaard als ik upgrade (via de alternate cd) van 10.04 ubuntu naar zijn opvolger 10.10 ubuntu ?

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/02, 12:12:58 »
Een domme vraag van me;

als je op die manier de upgrade uitvoert, blijven dan ál je instellingen e.d. bestaan?

Ik heb een online upgrade geprobeerd uit te voeren maar  (een héél lange wachttijd van downloaden/installeren --> ja bijna 2 uur !!) plots liep alles gewoon vast en moest ik een nieuwe installatie doen. De upgrade was van Ubuntu 10.04 naar 10.10 (ook Ubuntu).

Na die nachtmerrie dacht ik nog even te wachten alvorens dat proces te overdoen... lol

Maar nu heb ik zoveel ingesteld / gearrangeerd dat een nieuwe installatie echt wel té veel werk is om te doen... (lui ? toegegeven een klein beetje ...) om al die instellingen e.d. terug op punt te krijgen.

Dus beknopt: blijven mijn instellingen e.d. bewaard als ik upgrade (via de alternate cd) van 10.04 ubuntu naar zijn owordt nig pvolger 10.10 ubuntu ?

Ja, normaal wel, maar zoals je zelf ook al gemerkt hebt, het kan verkeerd gaan. Maar de 10.04 wordt nog 2,5 jaar ondersteund, dus als je echt lui bent, laat maar staan. Zoveel is er niet veranderd

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/02, 13:04:20 »
Als je bij het installeren de /home-map op een aparte partitie hebt gezet dan kun je installeren met behoud van de meeste instellingen. Dan moet je bij het installeren kiezen voor het aankoppelen van die partitie als /home. Let wel op dat je niet kiest voor formatteren, wat standaard gebeurt als je voor een ander bestandssysteem kiest (ext3, ext4 etc.). Zo doe ik het meestal. Maar maak voor de zekerheid maar een backup, want als het fout gaat ben je je bestanden kwijt. Let erop bij het backuppen dat de meeste instellingen, waaronder e-mail en browserbladwijzers, in verborgen mappen staan (met een punt ervoor). Zorg er dus eerst voor dat die zichtbaar zijn.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!