Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost . . sort of] geluid ineens weg met dramatische gevolgen  (gelezen 11534 keer)

Re: geluid ineens weg met dramatische gevolgen
« Reactie #50 Gepost op: 2010/11/23, 16:23:17 »
Klik eens op Bewerken en dan op Eigenschappen geluidskaart, zijn alle elementen aangevinkt?
Klik vervolgens op  Bewerken en dan op Programma voorkeuren, staat alleen de CA0106 vermeld?
En maakt het uit als je linksonder de niet aangevinkte elementen aanvinkt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #51 Gepost op: 2010/11/23, 17:11:33 »
open de terminal als root en typ service alsa force-restart.
Dreamstudio 11.10

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2010/11/23, 21:11:52 »
Alle elementen zijn aan gevinkt, en bij programma voorkeuren staat alleen de CA0106

Ik zal die elementen links onder eens aan klikken

ennuh
richard@richard:~$ service alsa force-restart
alsa: unrecognized service
richard@richard:~$

geeft geen warm gevoel

« Reactie #53 Gepost op: 2010/11/23, 21:28:42 »
Heb je pulseaudio nog geïnstalleerd staan? Klik op Systeem>Voorkeuren>Geluid Krijg je wat te zien of krijg je een mededelingvenster met de boodschap Wachten op het antwoord van het geluidsysteem?
En kan je in de terminal typen  gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf en de uitkomst hier plaatsen?

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2010/11/23, 22:31:12 »
bij systeemvoorkeuren heb ik geen geluid, wel volumeregeling. maar dan krijg ik het zelfde venster als ik bij de luidspreker in mijn werkbalk "geluidsvoorkeuren" kies.
Als ik systeem/voorkeuren/hoofdmenu kies, dan is er geen "geluid"-icoontje om aan te vinken om hem in het menu er bij te krijgen.

Als ik alle elementen in de mixer aan vink, dan zijn de vinkjes weer weg als ik hem opnieuw open. Moet ik zo iets doen met root-rechten en zo ja . . .hoe ? . ik ben de enige gebruiker.

terminalvenster geeft:
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2

Als ik in het softwarecentrum op "pulse" zoek, dan krijg ik een aantal geinstalleerde onderdelen. Ik vind het echter een beetje eng om alles weg te halen, want toen ik dat eerder deed gebeurde er dus hele enge dingen. De onderdelen zijn:

Pulseaudio client libraries
Pulseaudio client development headers and libraries
pulseaudio client libraries (zeroconf support)
pulseaudio client libraries (glib support)
Command line tools for pulseaudio sound server
Pulseaudio sound server

zonder op ALSA te zoeken gaf hij ook:

ALSA library additional plugins
ALSA library additional plugins (64bit)
Cros platform audio output library

Heel veel succes . . ik wordt er zelf aardig moe van, maar ben heel dankbaar dat jij zo stug vol houdt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 22:43:08 door rkerklaan »

« Reactie #55 Gepost op: 2010/11/24, 12:22:54 »
Ik heb even een screendump gemaakt voor je wat er bij mij allemaal geinstalleerd staat als ik op "pulse" zoek in het softwarecentrum.
Hopelijk heb je daar iets aan.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #56 Gepost op: 2010/11/24, 12:25:00 »
dump no 2
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),

« Reactie #57 Gepost op: 2010/11/24, 12:25:33 »
de laatste

« Reactie #58 Gepost op: 2010/11/24, 21:07:41 »
@rkerklaan, even een vraag tussendoor heb je ubuntu-restricted-extras geïnstalleerd?  In de terminal sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2010/11/26, 17:03:57 »
Ik heb het even gedaan, maar kijk in de code . . .hij stond er al in.

richard@richard:~$ sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
[sudo] password for richard:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
ubuntu-restricted-extras is reeds de nieuwste versie.
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-backports-modules-alsa-2.6.32-25-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
richard@richard:~$ apt-get autoremove
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

Even een zijspoortje . . . . hij vraagt bij de remove "are you root?" hij vraagt meestal om een ww, hoe los ik dit probleempje op ?

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2010/11/26, 19:07:44 »
Nou . . . weer wat geprobeerd:

Alle pulse verwijderd. Als ik nu softwarecentrum op start en pulsau als zoekterm in voer, krijg ik NUL gevonden items . . . .
Als ik op ALSA zoek in SC, komt alleen de Gnome-ALSA-mixer te voorschijn, maar in synaptic verschijnt een hele ALSA lijst met groen vakjes (=geinstalleerd toch ?)

Inmiddels heb ik het systeem ook geupgrade naar Ubuntu 10.10 . . ik had gehoopt dat dit zou helpen, maar helaas.

wachtend op nieuwe suggesties blijf ik vrolijk (soms iets minder) . . . .

Richard

« Reactie #61 Gepost op: 2010/11/26, 21:42:32 »
Als ik in Synaptic kijk en zoek op ALSA is hier het volgende geinstalleerd:
Alsa-utils, Alsa-base, libsox-fmt-alsa, libasound2, linux-sound-base, gstreamer0.10-alsa, bluez-alsa, sox, libao2, liblash2, libsox1a, audacious-plugins en pulseaudio

Misschien helpt dat je verder.
Succes

« Reactie #62 Gepost op: 2010/11/26, 21:45:37 »
Ik heb het even gedaan, maar kijk in de code . . .hij stond er al in.

richard@richard:~$ sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
[sudo] password for richard:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
ubuntu-restricted-extras is reeds de nieuwste versie.
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-backports-modules-alsa-2.6.32-25-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
richard@richard:~$ apt-get autoremove
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

Even een zijspoortje . . . . hij vraagt bij de remove "are you root?" hij vraagt meestal om een ww, hoe los ik dit probleempje op ?
Bij de eerste regel heb je geen sudo voor het commando, vandaar. Zo zou het moeten zijn:
richard@richard:~$ sudo apt-get autoremove

En heb je de geluidskaart al in een ander pci slot gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/26, 21:56:03 door Gijsbert »

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2010/11/26, 23:30:52 »
Oke, verwijderen is nu wel gelukt . . pulse is verdwenen van het systeem, maar na reboot nog steeds geen geluid.

Ja ik heb de geluidskaart vorige week in een ander slot gestoken. Maar dat maakte niets uit

In synaptic zoekterm ALSA heb ik de volgens ALSA's geinstalleerd:
alsa-utils, gome-alsamixer. libasound2, alsa-base, libasound2-dev, libasound2-plugins, gstreamer0.10-alsa, linux-backports-modules-alsa-2.6.32-26-generic, linux-sound-base, bluez-alsa, libpt-1.10.10-plugins-alsa, libsnack2-alsa, libao4, libao-common.

« Reactie #64 Gepost op: 2010/11/26, 23:42:00 »
Ik neem aan dat je in de gnome-alsa mixer alle schuifjes hebt openstaan? Dat op de tab je geluidskaart vermeld is. Dat je speakers (althans twee) hebt aangesloten op de plug met het groene randje. Zo ja, ga ik gewoon door met zoeken naar een oplossing.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2010/11/28, 17:38:55 »
klopt allemaal.

Wat mij nog een beetje zorgen baart is dat in de mixer alleen IEC958 aan gevinkt staat (volgens mij een digitale aansluiting) en de andere (analog source, digital source, shared mic/line) NIET. Ik kan ze wel aan vinken, maar als ik de mixer weg haal en weer open, dan staat alleen weer die IEC958 aan gevinkt.

« Laatst bewerkt op: 2010/11/28, 19:53:14 door rkerklaan »

« Reactie #66 Gepost op: 2010/11/29, 11:42:53 »
Als je Gnome-Alsa-Mixer opent en gaat naar "Bewerken >> Programmavoorkeuren" staat daar dan idd je geluidskaart ook vermeld?

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2010/11/29, 21:00:06 »
Ja zeker, aangevinkt en wel

« Reactie #68 Gepost op: 2010/11/29, 22:01:23 »
Misschien toch dit nog proberen: http://www.internetcomputerforum.com/forum/suse-linux-forum/121762-ca0106-driver-sb-live-24-bit-working-alsa.html wat ouder maar misschien is de driver zelf compileren niet zo'n verkeerd idee.

« Reactie #69 Gepost op: 2010/11/29, 22:27:20 »
Hier kan je zoeken naar een driver voor SoundBlasterkaarten, er is ook een driver voor Linux (32/64 bits) heb ik gezien!
http://support.creative.com/Downloads/welcome.aspx
Misschien bied dit meer geluk dan zelf compileren.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2010/12/02, 20:39:48 »
Ik ben er uit . . . nou eigenlijk niet maar het werkt.

Eigenlijk is het wel een laffe oplossing, een echte ubunteru gaat natuurlijk echt tot het gaatje . . . . .

Wat heb ik gedaan: . . . geluidskaart er uit, stekkertjes om geprikt naar mn onboard, opstarten en in BIOS de onboard enablen en TADAAAAAA!!!!!! geluid.

Inderdaad, helaas niet via de PCI-geluidskaart, maar ik begon het wel een beetje zat te worden en heb dus maar voor deze coward-oplossing gekozen. Ik gebruik toch maar stereo en geen surround, maar ik ging er altijd een beetje van uit dat de audio via een kaart het systeem wat ontlast en dat dit geluid wat beter is dan de standaard onboard.

Allen bedankt voor het mee denken, jammer dat het met kaart niet gelukt is, maar hEEEEEEEEEEEEEEEEEEerlijk, muziek op de PC . . MMMmmmmmm

Richard

Re: [opgelost . . sort of] geluid ineens weg met dramatische gevolgen
« Reactie #71 Gepost op: 2010/12/02, 23:46:04 »
laffe oplossing ??? coward-oplossing ??? Het gaat er in eerste instantie toch om dat je geluid hebt? De PCI komt heus wel, misschien bij de volgende Ubuntu uitgave of die daarop, dan werkt de kaart misschien out of the box.  :)