Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost . . sort of] geluid ineens weg met dramatische gevolgen  (gelezen 11532 keer)

Offline Jakke5

• Lid
Re: geluid ineens weg met dramatische gevolgen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/06, 08:56:26 »
Voor donpedroII. Waar staat gdm voor? Moet het sowieso bij apt-get install hier ubuntu-desktop?

« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/06, 10:50:36 »
Voor donpedroII. Waar staat gdm voor?
GDM - GNOME Display Manager

Moet het sowieso bij apt-get install hier ubuntu-desktop?
Nee, maar omdat we in 1 regel 2 dingen, of zelf meer items kunnen installeren.
Hier doen we een install van gdm en ubuntu-desktop.
Anders zou ik dit in 2 stappen moeten doen, wat natuurlijk ook wel kan, alleen meer werk  =D
Zo dus:
sudo apt-get install gdm
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Belangrijkste wat je in de gaten moet houden dat er tussen elke entry een spatie staat en natuurlijk wel een bestaande pakketnaam is.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/06, 15:49:39 »
@ DonperdroII: mooi werk, complimenten.
@ rkerklaan: blij dat je dit in ieder geval weer in orde hebt.
Hoever ben je nu met het geluid?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/06, 22:18:58 »
Dankjewel voor de toelichting Heer Pieter de 2de. En applaus op alle banken.
Goed dat je terug beeld hebt, Rkerklaan, jammer dat het geluid nog steeds niet werkt.
En jammer dat ik zo weinig ken van Linux, want dat probleem van een zwart scherm met alléén een muisaanwijzer, dat probleem dus dat opduikt bij 3 verschillende systemen nml. bij Lkerklaan, chaos7 en Jakke5, met één overeenkomst, zijnde dat het opduikt na een update, dat lijkt me wel wat om de tanden in te zetten.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/09, 22:35:42 »
Nee mn audio werkt nog steeds niet, maar ik moest even een paar dagen genieten dat de rest het wel weer deed.

Inmiddels weer voortvarend het geluidsprobleem op gepakt en deze threath weer van voor af aan af gehandeld.

• onboard audio in BIOS staat Disabled (ik heb een geluidskaart)
  • werkend speakertje in alle geluidskaart-aansluitingen geprobeerd, terwijl rhythmbox speeld . . .stilte
  • aplay /usr/share/sounds/alsaFront_Center.wav geeft melding dat hij af speelt. maar er is niets te horen
  • lspci -v|less geeft
multimedia controler vreative labs CA 0106 soundblaster
sunsystem: creative labs divive 100a
Flags: bus master, medium devsel, latency 32 IRQ 22
I/O ports at ec00 [size=32]
capabilities: <acces denied>
kernel divice driver in use: CA0106
kernel modules: snd-CA0106
    [/li]
  • sudo alsa force-reload geeft
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/richard/.gvfs
      Output information may be incomplete.
Terminating processes: 1531lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/richard/.gvfs
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/richard/.gvfs
.
Unloading ALSA sound driver modules: snd-ca0106 snd-ac97-codec snd-pcm-oss snd-mixer-oss snd-pcm snd-seq-dummy snd-seq-oss snd-seq-midi snd-rawmidi snd-seq-midi-event snd-seq snd-timer snd-seq-device snd-page-alloc.
Loading ALSA sound driver modules: snd-ca0106 snd-ac97-codec snd-pcm-oss snd-mixer-oss snd-pcm snd-seq-dummy snd-seq-oss snd-seq-midi snd-rawmidi snd-seq-midi-event snd-seq snd-timer snd-seq-device snd-page-alloc.
    [/li]
  • bij sudo apt-get install gnome alsa mixer zegt hij "kon pakket mixer niet vinden"
  • geluidsvoorkeuren/hardware geeft alleen soundblaster als optie(is geselekteerd) analoog stereo duplex, invoer en uitvoer ook (alleen) soundblaster. Invoer-meter slaat ook niet uit op de microfoon, bij toepassingen staat rhythmbox druk af te spelen. Alle volumes omhoog en geen demping/mute geactiveerd]
  • sudo aptitude --purge reinstall linux-sound-base alsa-base alsa-utils linux-image-`uname -r` linux-ubuntu-modules-`uname -r` libasound2 uit gevoerd
Pfoe . . , nog steeds geen resultaat, maar misschien moet ik na al die insrtallaties de PC rebooten. Eerst maar even dit berichtje versturen, anders ben ik m kwijt en zoals 1 van de helpers zij de ubuntu startCD proberen. Als ik dit gedaan heb laat ik weer van me horen.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/09, 23:22:51 »
Nou reboot gaf geen geluid, maar opstarten via de ubuntuCD wel . . . .gelukkig, mn geluidskaart doet het nog. Het moet ergens een paar bitjes zijn, maar waar ??????
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 17:34:24 door rkerklaan »

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/12, 19:51:36 »
Uhm . .ja en toen bleef het even stil met reacties. Nou zelf lekker verder zoeken dan maar. FF denken . . het ging goed mis toen ik pulseaudio er af haalde, dus laten we maar met proberen. PulsAudioVolumeRegeling geinstalleerd en als ik iets af speel met rhythmbox dan zie ik in de tab afspelen hem verschijnen en de meter slaat uit. In de tab uitvoerapparaten wiebeld de meter ook driftig en stopt als ik rhythmbox stop . .dus er gebeurd wel degelijk iets, maar waar houd het geluid op ????

Ik heb op gestart met de liveCD en toen deden mn speakers het wel, dus het probleem bevind zich tussen pulse en het stekkertje

HEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPP

Richard

« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/12, 23:35:34 »
Even een longshot, nu je weer pulse gaat gebruiken. http://www.automaticable.com/2008-05-28/how-to-enable-surround-sound-on-ubuntu-hardy/
Uit dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geluid-uit-slechts-twee-speakers/ Vooral de laatste drie posten, ik denk dat ji ook de configuratie file moet aanpassen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/13, 19:47:47 »
Helaas Gijsbert . . die 2 links heb ik niets aan gehad.

Ik wil nogmaals duiden dat het geluid altijd goed werkte tot een update EN dat ik welliswaar een 7-outputs kaart heb, maar slechts in stereo werk. Zo heeft het altijd gewerkt voor die update.

Het maffe is dat als ik rhytmbox op start ik in de pulseaudio volumeregeling duidelijk de meters op de maat van de muziek zie bewegen. En als ik dat commando van die site probeer o0m "alle" speakers te testen via het terminal venster, dan geeft hij in dat terminal venster aan dat het apparaat bezig is als de volumeregeling open staan. Met gesloten volumeregeling gaat hij wel die testen af, maar is er nog steeds niets te horen.

« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/13, 20:29:39 »
Daar ging het mij even om, of het juiste aantal speakers in de config.file staan.
Inmiddels kwam ik dit tegen http://www.unixmen.com/linux-distributions/4/1158-top-things-to-do-after-installing-ubuntu-1010-marevick-meerkat en vanuit die link kwam ik op deze http://www.unixmen.com/linux-tutorials/525-resolve-nosound-problem-on-ubuntu910-karmic-koala

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/15, 10:41:20 »
helaas nog steeds geen geluid. Het is wel een hele interessante site dus ik hem m gebookmarkt en ga m eerdaags geheel door spitten.

Tijdens de installatie gaf hij wel aan sommige delen niet te kunnen vinden en daarom heeft over geslagen of oudere versie gebruikt. Misschien dat ik het morgen nog eens probeer.

Richard

« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/15, 19:45:35 »
Type eens in een terminal cat /proc/asound/version Eerst eens kijken welk geluidssysteem gebruikt wordt.
En dan hebben we voor Pulse deze link nog http://www.webupd8.org/2009/06/enable-surround-sound-in-ubuntu-linux.html

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/16, 09:44:07 »
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.21. . . .is de uitkomst. Lijkt me ALSA . . . moet ik dat pulseaudio-linkje dan nog proberen ?

Het maakt mij niet uit of het nu ALSA wordt of Pulse . . .als het maar werkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 09:45:38 door rkerklaan »

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/11/16, 09:58:49 »
terwijl ik lekker door mn persoonlijke map zat te bladeren kwam ik bijgevoegd document tegen. De aanmaak datum is uit de tijd dat het geluid er mee op hield. Misschien betekend het iets.

Ik heb er wel .txt achter gezet om het te kunnen uploaden naar dit forum.

« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/17, 22:02:00 »
@rkerklaan,
Ik heb die bijlage even doorgelezen en wat mij op valt is dat nergens de CA106 driver voor komt.
AC97 codex etc. wel.
Heb je al eens geprobeerd om uit die onboard geluidskaart wat geluid te krijgen (mogelijk AC97 compatable)?
Wat ik vreemd vind is dat je bij de LiveCD wel geluid krijgt (waar volgens mijn bescheiden mening alleen maar algemene instellingen worden gebruikt) en na installatie (hardware gerelateerd) niet.
Ik heb zelf een 5.1 SB audiocard en die staat bij Hardware op Profiel: Analog Surround 5.1 Output + Analog Stereo Input.
Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik sinds 9.04 hier nog geen problemen mee gehad, icm ALSA.
Ik ben bang dat ik je helaas niet verder kan helpen, mijn kennis omtrent audio is ook maar erg beperkt.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/17, 23:48:40 »
Loop dit eens door https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundProblems en meld even waar het mis gaat.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/18, 10:46:04 »
Ben bezig met je link. toen ik lsmod | grep snd moest intypen kreeg ik: richard@richard:~$ lsmod | grep snd
snd_ca0106             31531  2
snd_ac97_codec        100646  1 snd_ca0106
ac97_bus                1002  1 snd_ac97_codec
snd_pcm_oss            35308  0
snd_mixer_oss          13746  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                70694  3 snd_ca0106,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy           1338  0
snd_seq_oss            26722  0
snd_seq_midi            4557  0
snd_rawmidi            19056  2 snd_ca0106,snd_seq_midi
snd_seq_midi_event      6003  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                47263  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              19098  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device          5700  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    54180  14 snd_ca0106,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore               6620  1 snd
snd_page_alloc          7076  2 snd_ca0106,snd_pcm

Nu is CA0106 mn geluidskaart, maar ik zie AC97 er ook bij staan. Zou dit een storende onboard-driver kunnen zijn ?

« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/18, 10:57:12 »
Ik zou in ieder geval de onboard kaart in de BIOS uitzetten, dit kan inderdaad een storende factor zijn.
Al zou je eigenlijk meerder geluidskaarten kunnen gebruiken.

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/11/18, 11:33:06 »
Nu wordt het helemaal raar . . ik heb die wiki.ubuntu test gedaan. Kom ik op een site uit met 'oplossingen`.

oke. . . heel verhaal, maar via terminalvenster ALSAhelemaal opnieuw geinstalleerd. Ben ik ineens mn geluidskaart kwijt.

volume-eigenschappen geeft bij tab hardware niets aan en cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec geeft `bestand of map bestaat niet`

synaptic geeft geen gebroken pakketten aan om te repareren

Ik ben geen expert, maar heb de indruk dat ik zonder geluidskaart-herkenning weinig geluid uit mn systeem ga krijgen.  :| :| :| :| :| :| :| :|

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2010/11/18, 11:33:45 »
O ja . . geluid in bios was al disabled en toch werd die driver genoemd in het rijtje van de vorige post

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/11/18, 11:36:09 »
Ik zit er zelfs even aan te denken om maar een nieuwe geluidskaart te kopen. Het kost een paar tientjes en ik heb een dergelijk probleem al eerder gehad met een update en ben bang dat als het me nu lukt om dit te fixen, dat ik over 1,5 jaar weer kan beginnen.

Of zijn we inmiddels in het stadium dat dit niet meer helpt ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

« Reactie #46 Gepost op: 2010/11/18, 12:06:15 »
De driver kan je weghalen, maar zou niet hoeven. Maar geen paniek, de kaart is toch niet zo exotisch ???
Ik kan je nu even niet verder helpen, ik zit niet achter mijn PC, maar een brakke MS laptop. :evil:

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/11/22, 19:13:38 »
De geluidskaart in een ander PCI slot gestoken en JOEPIEIEIEIEIE hij staat weer bij de geluidsvoorkeur/hardware . . . . nu nog herrie uit de boxen

« Reactie #48 Gepost op: 2010/11/22, 23:45:24 »
Staat de gnome-alsamixer nog geinstalleerd bij je? Staat onder Audio en Video als deze geïnstalleerd is. Kan je een schermafdruk ervan plaatsen?

Offline rkerklaan

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2010/11/23, 14:50:03 »
Er was een andere mixer geinstalleerd (ALSAmixerGUI), maar die heb ik even verwijdert en alsnog Gnome-ALSA mixer geinstalleerd. De schermafdruk zit er bij.
Ik heb de hele thread nog eens door genomen en alle terminalopdrachten (die niets installeerden) nog eens gedaan en momenteel krijg ik overal de goede driver te zien (CA0106). In het verleden was dat ook wel eens Pulse-audio.
Soms kom ik nog wel ac97 tegen, de onboard driver, maar die staat in de BIOS ge-disabled, dus het lijkt me dat die geen probleem zal geven.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 15:18:33 door rkerklaan »