Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OMG ik dacht dat het opgelost was.  (gelezen 2257 keer)

OMG ik dacht dat het opgelost was.
« Gepost op: 2010/10/26, 16:13:12 »
Ik dacht yes het is helemaal goed nu.
De installatie CD werkte ENZ.
Maar nu heb ik xp geinstalleerd en als ik dan mijn config settings
moet doen na het herstarten van de setup.
Komt dat niet nee hij zegt nu of ik m van de CD wil opstarten
en als k dan wacht dan zegt ie DISK error pres any key to restart...

help :)

groeten teye

Re: OMG ik dacht dat het opgelost was.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/26, 16:27:58 »
Heb je Windows na Ubuntu geïnstalleerd? En wil je nu het Grub menu hebben? Dan zal je grub opnieuw moeten installeren.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD Als je wat anders bedoelt, schrijf dan wat je precies wilt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/26, 16:33:44 »
Heb ik allemaal gedaan maar werkt niet ...
toen probeerde ik weer gewoon windows xp te installeren en toen kon ik de stup niet eens afmaken.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/26, 16:36:44 »
en i kheb windows eerst geinstalleerd maar toen verwijderd toen crashte mijn hele systeem.
zie vorige post.

en nu heb ik gedaan wat u zei maar werkte niet toen probeerde ik windows te installeren en daar ging het nog een sfout

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/26, 16:43:29 »
Welke versie van Ubuntu heb je geïnstalleerd? Of wil je alleen terug naar Windows?
Het makkelijkste is eerst Windows te installeren en dan Ubuntu. Dan hoef je niet Grub te herinstalleren. Heb je nog wat gegevens over je computer?
Heb je 1 harddisk met diverse partities of heb je meerdere schijven? Etc. Hoe meer gegevens, hoe makkelijker het is om te helpen. :)

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/26, 16:46:00 »
ik heb twee harde schijfen, ik wil wel weer ubuntu ik had versie desktop 10.10
als ik naar bios ga doet 1 schijf het de ander staat N/A achter mischien kan dat helpen?

groet

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/26, 17:28:52 »
In de BIOS hoort in ieder geval erachter te staan hoeveel cilinders en blokken de schijf heeft. Wat voor een schijven heb je er in zitten IDE of SATA of van allebei een. Ik heb zelf de situatie gehad dat het stekkertje van de SATA schijf na enige tijd los kwam, nadat ik een kabeltje met stekkers die een vergrendeling hebben, had gemonteerd was het probleem verholpen. Kijk hier eens na, want de BIOS hoort alle apparaten te zien die in de computer zitten.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/26, 18:05:48 »
ik heb IDE zou het kunnen zijn dat het een draad is want dat lijkt be sterk want het was precies nadat ik windwos delete en toen ik m opstarte deed hij het niet meer

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/26, 18:07:15 »
of iets van AHCI??

« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/26, 18:11:35 »
ik heb SATA ....
en nu krijg ik een nieuwe melding:
Boot From AHCI CD-ROM
1. NO EMULATION System Type- 00

Druk op een toets als u de computer vanaf cdrom wilt opstarten
schijffout
druk toets om opnieuw te sttarten

HELP!!! :P

« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/26, 19:25:53 »
Ik kan er echt niets meer mee beginnen ik hoop echt dat jullie iets weten

« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/26, 19:42:24 »
bij mijn C schijf staat achter FAT32 mischien kan u daar iets mee

« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/26, 20:03:06 »
FAT32 is een file systeem van Windows, later is er NTFS voor in de plaats gekomen. Dit maakt voor Linux verder niet uit die kan daar mee omgaan.
Normaal formatteer je de schijf naar EXT3 of tegenwoordig EXT4 voor Linux (Ubuntu)
Maar het belangrijkste is dat je schijven en cd-rom speler juist herkent worden in de BIOS.
Dus kijk of de cd-rom speler IDE of SATA is.
Dit ook zo voor je harde schijven.
Hierna kijk je wat voor een file systeem erop staat.
Dan kijk je of alles herkent wordt, zo niet koppel alles los en koppel een schijf aan. Wordt deze herkent in de BIOS? Koppel deze weer af en pak de volgende. Dan kijk je of de modes goed staan. Je kan beter kiezen voor AHCI dan voor IDE (emulatie) voor SATA schijven.
Als dit goed gaat in de BIOS begin je de schijf te formatteren voor Windows, Fat32 of NTFS afhankelijk welke Windows versie je hebt.
Hierna installeer je Ubuntu op de andere schijf ook hier de keuse EXT3 of EXT 4.
Hou er rekening mee dat Windows XP standaard geen SATA drivers heeft dus beter deze op de IDE schijf te zetten. Tenzij je de SATA drivers "streamt" met nLite, maar dit is niet het makkelijkste.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/29, 07:31:04 »
mooi hartstikke bedankt ik schreef mn xp/ubuntu op de andere schijf en nu werkt ie perfect!!

OPGELOST
geweldig