Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]VirtualBox, Ubuntu 10.04 en XP of Vista  (gelezen 2549 keer)

[Opgelost]VirtualBox, Ubuntu 10.04 en XP of Vista
« Gepost op: 2010/10/26, 13:15:14 »
Omdat Ubuntu > 9.10 niet lekker loopt op BackardBell MZ36 (deze moet met diverse kernel-parameters worden opgestart) overweeg ik om VirtualBox te gebruiken en te kijken of dit een beter resultaat op levert.
Vista draait nl zonder problemen op de MZ36 en ik ben benieuwd of Ubuntu 10.04.1 via VirtualBox zonder kernel-parameters als gastsysteem wel goed gerund kan worden. Beide systemen in dualboot draaien wil nl niet door (vermoedelijk) een beveiliging in de bios.
De recovery-dvd van Vista herformateert de gehele HD, dus eea betekend waarschijnlijk dat ik Vista niet als gast in Ubuntu kan draaien.
Ik heb eventueel de optie XP als gast te installeren, maar dan moet ik alle drivers manual updaten/opzoeken.

Heeft iemand hier enige ervaringen mee en wat zijn de performance gevolgen zowel voor Vista als Ubuntu (bij 2GB DDR2-ram)?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 22:32:02 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: VirtualBox, Ubuntu 10.04 en XP of Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/26, 13:44:26 »
Ik geloof dat je niet helemaal weet hoe een virtuele omgeving werkt....
Inderdaad, vandaar ook mijn vraag.
Als jij die Vista DVD gebruikt binnen je virtuele omgeving kan deze je echte hardeschijf helemaal niet formateren, maar alleen de virtuele schijf.
Je zou deze wat dat betreft prima kunnen gebruiken in VirtualBox.
Het kan echter zijn dat een recovery schijf kijkt of de hardware wel klopt, en in dat geval ziet hij hardware van de virtuele machine.....deze wijkt af van het echte systeem.
Is het in dat geval raadzamer Ubuntu in Vista te instaleren?
Als je gewoon OSen kan installeren lijkt het me ook raar dat je niet kunt Dual Booten....immers start hij gewoon Grub op dan en die kiest verder welk OS er start...(Maar goed, daar kan ik het fout hebben hoor)
De beveiliging bestaat er waarschijnlijk uit dat hij kijkt of er al een OS geinstalleerd is en zoja geeft de HD problemen en stopt de installatie.
Als ik het goed begrijp kon je dus wel Ubuntu 9.10 in DualBoot draaien, maar 10.10 niet?
Nee, tot en met 9.04 liep goed zonder kernel-parameters, daarna moet alles met parameters worden gestart/geinstalleerd.
Ik heb alleen ervaring met Windows IN de virtuele omgeving en (K)ubuntu er onder....dat loopt prima, al werken effects als Airo natuurlijk niet 100%
2 Gb geheugen lijkt me op zich genoeg, zolang je niet te veel eye-candy aanzet. (Vista gebruikt zelf al redelijk wat)
Vraagje: loopt de zaak niet langzamer?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/26, 13:58:50 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/26, 21:13:38 »
@Buzzin
Het gaat erom dat ik een aantal Win-apps gebruik die niet onder Wine doen wat ze zouden moeten. De voornaamste is de updater van m'n navigator. Deze herkent het SDkaartje in de Cardreader als externe HD ipv SDkaartje. Op zich niet zo'n probleem voor datacopy, maar in dit geval wel voor installatie.
Als main OS wil ik nl Ubuntu blijven gebruiken (ik mag er eigenlijk niet aan denken terug naar Windows te moeten, bah).
Windows onder Ubuntu draaien zou dus een oplossing kunnen zijn om dit probleem de kop te kunnen bieden, vandaar dat ik geinterresserd ben in VirtualBox als hulpmiddel om dit te bewerkstelligen.
Het is idd een omslachtige manier, maar ik weet even geen andere oplossing te bedenken.
Heb je al eens geprobeerd om de alternative install cd te gebruiken?(Bestaat die nog eigenlijk?)
Ja, die bestaan nog steeds maar geven geen ander/beter resultaat.
In mijn geval was het voldoende om op een andere manier te installeren (via externe dvd speler of USB stick)
Via usbstick te installeren in "dualboot" heb ik nog niet geprobeerd, is de moeite waard om daar nog eens een poging voor te ondernemen.
(Dank voor de tip :)).
Welke kernel parameters moest je eigenlijk meegeven om te booten?
acpi=off, noapic, pnp=off, rootdelay=90

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/27, 10:18:56 »
Wanneer je belangrijkste OS linux is en Windows alleen voor bepaalde doelen dan is i.m.o VirtualBox een goede keuze.
Hierbij lijkt mij XP beter i.v.m het geheugen. Is misschien iets meer werk door de drivers maar het resultaat is wel stabieler.
Ik gebruik XP in een vitualBox alleen voor mijn fotoscanners.

groet,

Theo

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/27, 14:59:58 »
Hier ook XP in een VM voor de enkele keer dat ik m'n fotoscanner nodig heb of om, zoals onlangs, een mobiel aan de praat te krijgen. Werkt goed en ook USB is geen probleem (wel even de guest additions installeren).

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/27, 21:30:16 »
Heb je overigens al eens gekeken of er niet een update voor jouw BIOS is? Want de boot parameters doen vermoeden dat het probleem daar zit (Hij blokkeert het zo te zien niet, maar de implementatie van ACPI is blijkbaar brak)
Klopt, maar dit is wel de laatste bios-versie (2a11) die ik gebruik, dus daar is geen winst meer te behalen.
Als Windows op een usbstick te installeren was had ik dat al wel geprobeerd, het gebruik van Windows beperkt zich nl tot zo'n 3 a 5 keer/jaar, eigenlijk niet de moeite waard om hier diskspace voor te reserveren, maarja je moet wat..........

Nog een vraagje:
Ubuntu wordt met kernel-parameters opgestart om de hardware aan de praat te krijgen en houden. Kan dit nog gevolgen hebben voor de installatie van Windows in Virtualbox?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/28, 00:58:40 »
Goed, ik heb VirtualBox + Guest Additions geinstalleerd + XP maar wat ik ook doe (aanvinken USB-devices) ik kan er geen 1 benaderen via Windows Explorer.
Wat ben ik vergeten?

Offline softbart

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/28, 10:09:22 »
Welke VirtualBox heb je geïnstalleerd?
De VB van Ubuntu is een Open Source Edition (OSE). Deze heeft geen USB.
Je dient de "gesloten" versie van virtualbox.org te downloaden.

groet,

Theo

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/28, 11:51:28 »
Volgens mij heb ik de gesloten-versie draaiende (3.2.10 r66523)
Bij USB apparaat filters heb ik een usb2 stick toegevoegd en die wordt in het hoofdscherm ook gezien 1(1 actief)
In het gastcomputerscherm tab: apparaten -> USB apparaten staat deze ook aangevinkt.
Ik heb tevens in Ubuntu (gastheer) een gedeelde map gemaakt, maar beide zijn niet te benaderen met Win-explorer
Heb mijzelf wel toegevoegd aan de groep vboxusers, de groep usbfs (zoals in troubleshooting omschreven) bestaat niet / is niet van toepassing in Ubuntu 10.04.1
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 12:17:55 door JPaulus »

« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/28, 12:24:21 »
Voor de duidelijkheid:
* klopt het dat je hoofd-OS Ubuntu is?
* klopt het dat je gast-OS XP is?

Wat bedoel je met 'USB wordt in het hoofdscherm gezien'? Het venster van VirtualBox van waaruit je VM's start?
Met 'gastcomputerscherm' bedoel je de de Settings van je virtuele machine?

Een gedeelde map in Ubuntu kun je volgens mij niet direct zien in Windows. Die gedeelde map moet je in VB aanmaken (Shared folders). Die map wordt vervolgens als een partitie beschouwd. Die moet je wel eerst aankoppelen. Zie de handleiding van VB (F1), hoofdstuk Shared folders, duidelijker kan het niet opgeschreven worden.

Wat je usb stick betreft. Haal die uit je computer, start XP in een VM, stop dan de stick erin en als het goed is krijg je zoiets als 'nieuwe hardware ontdekt', daarna is-t-ie wel te gebruiken.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/28, 21:06:49 »
Voor de duidelijkheid:
* klopt het dat je hoofd-OS Ubuntu is?
* klopt het dat je gast-OS XP is?
ja, dat klopt
Wat bedoel je met 'USB wordt in het hoofdscherm gezien'? Het venster van VirtualBox van waaruit je VM's start?
Zie image: VB_hfdscr1.jpg
Met 'gastcomputerscherm' bedoel je de de Settings van je virtuele machine?
Zie image: usbscr.jpg
Een gedeelde map in Ubuntu kun je volgens mij niet direct zien in Windows. Die gedeelde map moet je in VB aanmaken (Shared folders). Die map wordt vervolgens als een partitie beschouwd. Die moet je wel eerst aankoppelen. Zie de handleiding van VB (F1), hoofdstuk Shared folders, duidelijker kan het niet opgeschreven worden.
Dit is mij inmiddels gelukt.
Wat je usb stick betreft. Haal die uit je computer, start XP in een VM, stop dan de stick erin en als het goed is krijg je zoiets als 'nieuwe hardware ontdekt', daarna is-t-ie wel te gebruiken.
Helaas is dit niet het geval, was het 1ste waar ik ook al aan gedacht had.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 21:09:10 door JPaulus »

Re: [Opgelost]VirtualBox, Ubuntu 10.04 en XP of Vista
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/28, 22:35:33 »
Bij nader onderzoek in gast-OS [WinXP] bleek dat de USBhost-drivers niet geladen waren. ???
Na update SP2 en 3 werkte alles naar behoren, zo te zien  :)

Dit werkt heel leuk  :D
Iedereen bedankt voor de hulp.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/28, 23:21:38 »
Ha, fijn dat het werkt. Dat je die usb drivers eerst nog moest activeren, is misschien niet per se de fout van XP. Dat OS is - uit m'n hoofd - ouder dan usb, dus automatische detectie van usb-sticks was daar nog geen standaardonderdeel van.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/29, 12:51:11 »
Ha, fijn dat het werkt. Dat je die usb drivers eerst nog moest activeren, is misschien niet per se de fout van XP. Dat OS is - uit m'n hoofd - ouder dan usb, dus automatische detectie van usb-sticks was daar nog geen standaardonderdeel van.
Bijna goed Paul. :) :)
Windows 95 was "met" en "zonder" usb.

groet,

Theo