Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Printer delen  (gelezen 1943 keer)

Offline Rirap

• Lid
[Opgelost] Printer delen
« Gepost op: 2010/10/25, 19:27:50 »
Het lukt mij niet om mijn printer te delen. Ik wil graag kunnen printen op al mijn vijf ubuntu computers. Ik heb een gewone usb printer hp laserjet 1020. Wij kan mij stap voor stap uitleggen hoe dit moet? Met vriendelijke groet, Rirap
« Laatst bewerkt op: 2010/10/27, 15:56:30 door Rirap »

Offline Pfoeh

• Lid
Re: Printer delen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/25, 19:52:26 »
Hallo Rirap,
Niet echt de oplossing/antwoord op je vraag maar iets om te overwegen.
Heb je een USB poort op je router? Sluit de printer aan op de poort en dan via "Systeem-Beheer-Afdrukken" de printer toevoegen als netwerkprinter. Mocht je printer niet out of the box door Ubuntu herkend worden dan zou je eventueel de printer eerst op de PC-s kunnen installeren.
Het voordeel van de netwerkprinter in vergelijking tot de gedeelde printer is volgens mij dat bij een gedeelde printer, de PC waarop de printer geïnstalleerd is aan moet staan.
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Rirap

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/25, 19:58:35 »
Dank voor het snelle antwoord. Rirap

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/25, 22:54:36 »
Netwerkprinter onder Linux Ubuntu instellen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen
Server (pc waarop de lpt is aangesloten) instellen.
Ga naar Systeem → Beheer → Afdrukken.
Kies Server → Instellingen...
Vink 'Gedeelde printers verbonden met dit systeem publiceren' aan en kies OK om terug te keren in het printerconfiguratie scherm.
Klik vervolgens met de rechtermuistoets op het printericoon in de printerconfiguratie scherm. 
Controleer bij 'Policies' of er een vinkje staat bij 'Gedeeld'.  Druk op OK en sluit het printerconfiguratiescherm af.

Client (pc/laptop die gebruik gaat maken van de lpt) op de server instellen.
Ga naar Systeem → Beheer → Afdrukken en zet een vinkje bij 'Printers die gedeeld worden    door andere systemen tonen'.
De via het netwerk beschikbare printers zijn automatisch beschikbaar.
Netwerkprinters: [NAAM_PRINTER]@[NETWERK_IP_ADRES_SERVER]
         bv: Canon BJC-3000@192,168,20,101
Client (vanaf versie 9.04)
Ga naar Systeem → Beheer → Afdrukken en zet een vinkje bij 'Door andere systemen gedeelde printers tonen'.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline Rirap

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/26, 22:33:52 »

Goede uitleg. Het is in een keer gelukt!
mijn dank hiervoor. Met vriendelijke groet, Rirap

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/26, 22:43:00 »
Daar doen we het ook samen voor.
Nu moet je nog even de topic vermelden als "opgelost". Hiervoor voeg je dit toe aan de "Onderwerpregel" van je eerste post  ;)
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5