Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen onder Locaties kunnen niet worden geopend  (gelezen 397 keer)

Offline liawim

• Lid
  • Steunpunt: Nee
mappen onder Locaties kunnen niet worden geopend
« Gepost op: 2010/10/25, 10:20:30 »
Hallo,

Sinds ik Photoshop 7 heb geinstalleerd onder wine, kan ik alle persoonlijke mappen onder Locaties niet meer openen. Ubuntu geeft leesfout aan.
Ik heb geen idee hoe ik dit probleem kan herstellen. Heb geprobeerd om photoshop 7 onder wine weer  te verwijderen maar ook dat lukt niet.
Wie kan mij helpen?

gr. Wim

Offline socialdefect

• Lid
    • socialdefect
    • Socialdefect's Blog
Re: mappen onder Locaties kunnen niet worden geopend
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/25, 15:11:09 »
Klinkt als een probleem met bestandsrechten. Dit is erg raar gezien photoshop niets buiten de .wine map in je home folder zou kunnen aanpassen.

Je kan proberen om Photoshop (.wine/C/program files/adobe/ of de complete .wine map) te verwijderen.

Met de opdracht "ls -ahl" in de terminal kan je de rechten bekijken van de bestanden waartot je geen toegang hebt. Vind je hier fouten dan kan je dat met chmod of bij de bestandsrechten in nautilus aanpassen.

Levert dit geen werkend resultaat dan kan je eens een extra gebruiker aanmaken om te zien of die hetzelfde probleem heeft. Heeft de nieuwe gebruiker nergens last van maak dan je gebruikers account even opnieuw aan alsvolgt:

• Verwijder je gebruiker maar laat home folder staan
  • Hernoem de home folder van de gebruiker
  • Maak de gebruiker opnieuw aan
  • kopieer je instellingen uit je oude home folder
  • verplaats eventuele grote bestanden uit de oude home folder

Ik zal een voorbeeld geven voor de gebruiker "adje" in de terminal, je kan ook "gksudo nautilus" gebruiken en de "gebruikers en groepen" admin tool.

sudo userdel adje
sudo mv /home/adje /home/adje.oud
sudo adduser adje

Log uit en log in als adje
open nautilus en ga naar /home/adje.oud
druk [ctrl]+H om de verborgen bestanden weer te geven waarin de instellingen te vinden zijn. Kopieer de instellingen die je wilt behouden naar /home/adje. Grote bestanden zoals downloads en dergelijke die in je oude home folder staan kan je beter verplaatsen gezien dit sneller is.

Wat Photoshop betreft, die kan je veel beter in een virtual machine draaien, dat levert veel minder problemen op alleen heb je hier wel een windows cd voor nodig. Ik kan Virtualbox van harte aanbevelen en wanneer je veel met externe apparaten werkt bv wacom tablet oid dan kan VMware player soms wat prettiger werken.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/25, 15:12:55 door socialdefect »

Offline liawim

• Lid
Re: mappen onder Locaties kunnen niet worden geopend
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/31, 19:01:54 »
Dank je probleem is opgelost.

gr. Wim