Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter  (gelezen 4686 keer)

Dat Thomson modem van KPN (zie ook een ander topic hier) heeft ook zo zijn nadelen.
Ik gebruik al sinds Ubuntu 8.04 op een oude PC, waar geen draadloos kaartje op zit, met groot succes een Belkin Wireless G USB Network Adapter met type: F5D7050.
Nu draai ik op die oude PC Ubuntu 10.04.1. Maar de USB adapter wil maar niet verbinden met dat nieuwe KPN Thomson modem, terwijl hij probleemloos verbinding krijgt als ik er een Belkin routertje achter hang (als accesspoint). 
De Thomson blijft maar vragen om de WPA PSK code en krijgt toch geen verbinding. In de beveiligingscode zit volgens mij niet het probleem; in Ubuntu evenmin denk ik; althans niet met de Belkin router erachter.....Maar waarom kan ik niet direct verbinden met de Thomson?

Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/26, 17:50:58 »
Tja wel jammer, want die USB adapter doet het eigenljk nog prima. En hij ziet ook de Thomson, vraagt naar de WPA PSK code en daarbij blijft het dan bij...
Moet iets simpels zijn. Weet helaas niet wat.....
Bijvoorbeeld: misschien kan die USB adapter geen WPA-PSK aan?
De instellingen van het Belkin routerje (als ik er achter de Thomson hang als access point), kan ik helaas niet bekijken...weet niet meer welk IP.

Vraag: heeft iemand een Belkin USB adapter zoals hierboven aangegeven, werken op WPA-PSK??
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Petervdw

  • Lid
Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/26, 21:06:03 »
Peterbeter,

Ja, bij mij werkt de Belkin, Wireless G USB Netwerk Adapter met WPA/PSK, wel met een 3Com Accesspoint, maar daar gaat de vraag niet om als ik goed begrijp.
Straks wil ik nog wel even een proefopstellinkje in elkaar zetten met een Speedtouch 716 WL modem. Nu even druk. Geef maar een seintje als je dat wilt.

Vr.groet, peter

Offline ruujan

  • Lid
Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/26, 21:06:47 »
Als ik de goeie voor me heb, zijn er van die 7050 verschillende versies. Ik heb ze onder Windows wel eens gebruikt, maar tussen die versies zaten grote verschillen. Bij het typenummer staat er in miniletters ook nog iets bij van v1.00 of zo.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/26, 22:14:12 »
Ja, bij mij F5D7050B op het stickje.
Op de doos zit ook een heel klein stickertje: version 3000df

Vr.groet, peter

Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/26, 22:33:48 »
Peterbeter,

Ja, bij mij werkt de Belkin, Wireless G USB Netwerk Adapter met WPA/PSK, wel met een 3Com Accesspoint, maar daar gaat de vraag niet om als ik goed begrijp.
Straks wil ik nog wel even een proefopstellinkje in elkaar zetten met een Speedtouch 716 WL modem. Nu even druk. Geef maar een seintje als je dat wilt.

Vr.groet, peter

Hallo Peter, long time no see...!
Aals je in jouw opstelling kunt uitvogelen of WPA-PSK met dit USB adapterstaafje lukt, dan is weer een deel van mijn raadseltje op gelost.
Ik vermoed dat daar namelijk de knoop zit. Want het Thomson modem blijft maar vragen om die code en krijgt kennelijk geen goed antwoord daarop.
Ik wil het veiligheidsnivo van die draadloze verbinding ook niet terugzetten naar WEP.

@Ruujan: er bestaan inderaad veel verschillende uitvoeringen van dat USB staafje. Meen in oudere topics wel gelezen te hebben dat er ook soms verschillende hardware in hetzelfde typeaanduiding kan zitten. maar dat is me verder niet bekend.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Petervdw

  • Lid
Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/27, 00:29:12 »
Peterbeter

Oei, oei, laat geworden met een andere klus. Ik zal proberen om het morgen even voor je uit te testen.
Het polderbestuur wil nu naar bed, dus tja ........  ;)

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/27, 11:08:40 »
Peterbeter,

Net even geprobeerd met een Speedtouch 716 WL modem. Via mijn laptop en kabeltje het modem ingericht (192.168.1.254) met wireless en WPA. Het is zo'n modem waar de WEP en de WPA code achterop op een sticker staan. De instelling van het modem kan alleen per kabel. Vervolgens laptop eraf. In mijn desktop de Belkin USB ws-stick (met Ubuntu 10.04) en zie: na enig rommelen met netwerkmanager, ethernetkabel v/d desktop los, linker/rechtertoets, invullen SSID en de WPA/PSK code: voilà -------> verbinding! Dus bij mij werkt het. Ook controle met een Windows laptop geeft: beveiligd met WPA.

Iets waar ik tegenaan liep: Na het instellen via de modempage van het WPA verhaal met configure (rechts boven in het beeld): vergeten Apply aan te klikken, zodat de instellingen niet werden opgeslagen. Doe je ook maar één keer fout, maar ik zet het er maar even bij.

Succes, mocht je er niet uitkomen, vragen staat vrij uiteraard. Leuk dat ik je hiermee kon helpen.


Vr.groet, peter

Re: KPN Thomson modem en Belkin F5D7050 USB draadloze netwerk adapter
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/27, 12:36:51 »
Bedankt Peter, ook aan het polderbestuur, natuurlijk.
Jouw verhaal meldt ook dat je blijkbaar ook moet rommelen met toetsenbord etc, voordat er verbinding tot stand komt.
Ik ga nog eens kijken of ik die Thomson kan verleiden tot het accepteren van de Belkin. Ik ga die Belkin ook eens proberen met een nieuwere PC.
Mijn WPA-PSK code is OK want daar werk ik op andere PC´s en laptops uiteraard ook mee.
Rare is dat de Thomson  wel de PC (met de Belkin USB adapter) ziet, maar ook meldt: niet actief; terwijl ik op dan maar steeds probeer verbinding te krijgen. En tegelijkertijd ook steeds maar blijft vragen om de WPA-PSK code????
Ben er dus nog niet uit.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood