Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Luidsprekers werken niet  (gelezen 5280 keer)

Offline johan100

• Lid
Luidsprekers werken niet
« Gepost op: 2010/10/24, 11:12:18 »
Betr. Laptop HP model G72

In Ubuntu 10.4 werken de luidsprekers van de laptop niet. Defect zijn ze niet, want in Windows 7 functioneren ze wel. Het vreemde (voor mij dan) is dat ik, wanneer ik een koptelefoon aansluit, het geluid wel werkt. Er lijken dus de (gedeeltelijk?) goede drivers voor het geluid geïnstalleerd te zijn.

Wat zou ik verder kunnen proberen om ook onder Ubuntu geluid uit de luidsprekers te krijgen?

mvg
Johan

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Luidsprekers werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/24, 11:16:49 »
Open eens je mixer, mogelijk dat er iets uit staat, of op minimaal.
Er staat toch geen rood kruis door je luidspreker ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline johan100

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/25, 00:10:24 »
In de mixer heb ik alles, om heel zeker te zijn, op maximum ingesteld.
De luidsprekers staan "aan": geen rood kruis er door.

Ook als ik de Cd van Ubuntu 10.4 als live-cd gebruik doen de luidsprekers het niet. In de koptelefoon hoor ik wel de bekende Ubuntu-tune. De goede drivers voor het geluid lijken me dan ook gebruikt te worden. Onbegrijpelijk dat dan toch de luidsprekers het niet doen.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/25, 00:26:05 »
Waar sluit je dan die koptelefoon aan??In een aparte geluidskaart??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/25, 11:31:44 »
Hallo

Dit gebeurt helaas wel vaker, er moet bijvoorbeeld eventueel in je alsa-base.conf
iets worden toegevoegd/veranderd. Het heeft soms met jack sensing te
maken en soms is het weer wat anders; backport modules etc.
(of zoals waarschijnlijk hier; een alsa driver module kwestie)

Even googelen levert deze "quick solution" op;
http://linux-best-seller-laptops.blogspot.com/2010/08/howto-fix-audio-on-hp-g72-linux-ubuntu.html

probeer dat eerst maar eens uit, na een herstart zal de zaak waarschijnlijk wel werken.
bij system administration moet je die ppa even bij je softwarebronnen toevoegen
en extra advies copy/paste dat laatste commando in de terminal, om tikfouten te voorkomen.
(Of gebruik je packagemanager synaptic, om dit pakketje te vinden en te installeren).

werkt bovenstaande niet;
open een terminal
en type daar in:
aplay -l     (l=kleine letter L)
en post de uitkomst hier.

@ Lowlands; een laptop heeft meestal een koptelefoonuitgang, waarbij vaak gewenst is dat
bij aansluiten van een koptelefoon, de interne speakers niets meer laten horen. Dat loopt vaak
via een interne schakelaar (jack sense) maar omdat de fabrikanten allemaal hun eigen bedradings
sausje daaroverheen gieten en dat niet openbaar maken, loop je in Linux hier nogal eens tegenaan.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/25, 21:23:37 »
Je bedoelt een softwarematige jacksense??Wist ik niet,dacht dat het nog steeds met het schakellippie gedaan werd...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline johan100

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/27, 19:55:32 »
Hallo mrGee,

De "quick solution" werkte niet.

Hier de gevraagde uitkomst:

ron@ron-laptop:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: HDA Generic [HDA Generic]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: Generic [HD-Audio Generic], apparaat 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
ron@ron-laptop:~$

Mij zegt dit jammer genoeg niets.

Johan100
« Laatst bewerkt op: 2010/10/27, 19:57:19 door johan100 »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/27, 22:28:43 »
Hallo

Mij eigenlijk nu ook nog niet veel, kun je ook dit nog in een terminal typen
en de uitkomst posten? (ik had nl. een alc chipset verwacht)

cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec

Groeten Gerrit

Offline peedee

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/27, 23:36:58 »
Welke mixer heb je bekeken? gnome of alsa?

Probeer eens het comando: alsamixer in de terminal en kijk of daar alles aan staat.

De mixer mute of un-mute je met de M-toets.

succes.

Offline johan100

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/28, 11:53:18 »
Antwoord aan Gerrit:

ron@ron-laptop:~$ cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec
Codec: Realtek ID 270
ron@ron-laptop:~$

mvg
Johan 100

Offline johan100

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/28, 12:05:45 »
Antwoord aan peedee:

┌───────────────────────────── AlsaMixer v1.0.22 ──────────────────────────────┐
│ Card: HDA Intel                                      F1:  Help               │
│ Chip: Realtek ID 270                                 F2:  System information │
│ View: F3: Playback  F4: Capture  F5:[All]            F6:  Select sound card  │
│ Item: Capture [dB gain: 30,00, 30,00]                Esc: Exit               │
│                                                                              │
│                            ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐                            │
│                            │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│                            │
│                            │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│                            │
│                            └──┘     └──┘    L└──┘R                           │
│                                            CAPTURE                           │
│                          100<>100 100<>100 100<>100                          │
│                           Master    PCM   <Capture >                         │
│                                                                              │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

De kleuren van de 3 staafdiagrammen zijn van onder naar boven: 5x groen, 4x wit, 2x rood

Na de diverse aanpassingen, gedaan na adviezen op dit forum, werkt het geluid nog steeds via de koptelefoon goed, maar niet via de luidsprekers (met plug van de koptelefoon natuurlijk uit de laptop getrokken)

mvg
Johan 100

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/28, 14:12:24 »
Installer de gnome-alsamixer eens er moet een vinkje staan bij hoofdtelefoon, anders schakelt hij waarschijnlijk niet.

Als ik hier het winkje weg haal heb ik geen muziek meer, kan verder niet testen omdat ik geen hoofdtelefoon voor handen heb.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/28, 15:34:01 »
Hallo

Goed, eventjes gegoogled en en hier;
http://comments.gmane.org/gmane.linux.ubuntu.user/219891
iemand getroffen met dezelfde klacht (ander merk laptop) maar met dezelfde
Realtek ID 270 aan boord (tenminste, zo wordt ie kennelijk herkend)
Halverwege de draad heeft hij het opgelost, toch door een ppa toe te voegen
en die modules te installeren.

Die andere 'quick solution' wat gebeurde daar toen? Werd dat pakketje nu wel of niet geïnstalleerd
(eventueel bestaat die ppd niet meer of was offline)

Groeten Gerrit

Offline johan100

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/29, 12:16:51 »
mrGee en de anderen die getracht hebben mij te helpen het luidsprekerprobleem op te lossen: bedankt.

Echter, ik geef het op. In de 4 jaar dat ik met Ubuntu werk is dit de eerste keer dat ik er werkelijk niet uit kom. Dat terwijl ik de diverse versies van Ubuntu al op tientallen verschillende pc's heb geïnstalleerd, meestal dual-boots.

Een ander punt is dat HP het met de G62 en G72 reeks laptops voor een gewone gebruiker (geen techneut of nerd) wel heel moeilijk maakt om een dual boot Windows7-Ubuntu te maken. De HD van de laptop is zo ingedeeld dat er al 4 primaire partities opstaan. Het is onduidelijk of en welke je kunt verwijderen zonder het risico te lopen dat Windows niet meer werkt.

Groeten
Johan