Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu  (gelezen 2538 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu
« Gepost op: 2010/10/24, 11:05:20 »
Deze week heb ik eens een paar installaties uitgeprobeerd op diverse partities van mijn harde schijf.

Als eerste wilde ik Kubuntu (weer) eens uitproberen.
Helaas beviel dat mij niet, de /etc/apt/sources.list file was anders dan wat ik gewend was, programma's die ik wilde hebben kon het systeem niet vinden.
Hierna de /etc/apt/sources.list file van een Ubuntu installatie overgezet, toen kon ik wel alles installeren.
Geef ik in een terminal sudo apt-get update dan wordt mijn password niet geaccepteerd, omdat ik niet in de sudoers file zou staan.
Als Gnome gebruiker kon ik hier niet aan wennen, dus exit Kubuntu O0

Als tweede wilde ik Xubuntu (weer) eens uitproberen.
Tijdens de installatie werden de "verhalen" allemaal in het Nederlands getoond, een hele openbaring t.o.v. Kubuntu.
Na het rebooten de scherm layout aangepast aan mijn voorkeuren (ik wil maar één systeem balk op mijn scherm).
Vervolgens de programma's geïnstalleerd waar ik aan gewend ben, met als resultaat een goed en snel lopen systeem.
De standaard filemanager van Xubuntu wilde mijn partities en netwerk locaties niet weergeven, dus maar nautilus geïnstalleerd, daar ben ik tenslotte aan gewend.
Echter, nautilus komt niet in de menu's te staan en moest worden opgestart vanuit een terminal venster.
Hoe ik nautilus toch aan het menu kan toevoegen heb ik niet kunnen ontdekken .......
Uit pure frustatie maar Gnome erbij gezet, dan heb ik tenminste een (voor mij) goed werkend systeem.

Als derde een installatie van Ubuntu gedaan, als vergelijking.
Dit voelde (voor mij) aan als thuiskomen  ???
Deze installatie ook maar geupgrade naar de pre-alpha versie 11.04, zodat ik de toekomst in de gaten kan houden.
Dit is de installatie waar ik nu ook mee werk.

Het bovenstaande is mijn ervaring, op mijn hardware.
Dit is voor een (groot) deel afhankelijk van smaak en dat is persoonlijk.
Voel je vrij om mijn ervaring te negeren en probeer het rustig allemaal uit, jouw ervaring kan best anders zijn dan de mijne.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Re: Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/24, 12:12:09 »
"Als eerste wilde ik Kubuntu (weer) eens uitproberen.
Helaas beviel dat mij niet, de /etc/apt/sources.list file was anders dan wat ik gewend was, programma's die ik wilde hebben kon het systeem niet vinden."

Had je wel de pakketbronnen ververst voordat je ging zoeken? Anders is het logisch dat ie niks vind. En /etc/apt/sources.list is precies hetzelfde op Kubuntu.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/24, 12:19:37 »
Is offtopic ,maar lees eens wat de Heer Mark schrijft over Ubuntu gnome - Kubuntu en andere plannen etc..
http://ikhaya.ubuntuusers.de/2010/10/19/mark-shuttleworth-im-interview/

Sorry is wel in het Duits. 8)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 12:21:51 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/24, 12:26:19 »
Had je wel de pakketbronnen ververst voordat je ging zoeken? Anders is het logisch dat ie niks vind. En /etc/apt/sources.list is precies hetzelfde op Kubuntu.
Iets anders dan alle optie aanvinken is er niet.
Maar troost je, op dit moment probeer ik het nog een keer, met een paar minuten zal hij klaar zijn ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/24, 12:38:49 »

Hoe ik nautilus toch aan het menu kan toevoegen heb ik niet kunnen ontdekken .......

Met de rechtermuis op het icoontje van Xfce menu klikken, dan kun je daar kiezen om nieuwe items toe te voegen.
Ik heb de Xubuntu op een al wat oudere dextop draaien als radio-server, newsgroup leecher en dat soort zaken.
Ben zeer tevreden over hoe dat draait.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/24, 12:56:58 »
Iets anders dan alle optie aanvinken is er niet.
Maar troost je, op dit moment probeer ik het nog een keer, met een paar minuten zal hij klaar zijn ........

Je kunt gewoon via Kickoff Menu (linksonderin)>>>Systeeminstellingen>>>Softwarebeheer alles vinden in principe. Maar eigenlijk zuigt dat ding best wel, dus je kunt beter iets als Muon installeren (soort Synaptic voor Kubuntu) of Adept, de vorige pakketbeheerder die nog steeds ook wel fijn werkt.
Verder natuurlijk mijn site: www.ubukuntu.nl.ae waar je ook info kunt vinden over Kubuntu :)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/24, 13:03:48 »
Is offtopic ,maar lees eens wat de Heer Mark schrijft over Ubuntu gnome - Kubuntu en andere plannen etc..
http://ikhaya.ubuntuusers.de/2010/10/19/mark-shuttleworth-im-interview/

Sorry is wel in het Duits. 8)

Hmm, dit lijkt mij wel degelijk ontopic.
Onze 'benevolent dictator for life' ziet het blijkbaar niet helemaal zitten in Kubuntu, maar ik denk zelf dat vele nieuwe gebruikers KDE wèl zien zitten. De GUI is wat 'gelikter' en heeft meer raakvlakken met andere OS'en. Tenminste, mensen die hier voor het eerst KDE zien hebben tegelijk zoiets van 'wauw'.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/24, 13:11:30 »
Ik ben het helemaal met je eens asphyxia :)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/24, 13:20:46 »

Geef ik in een terminal sudo apt-get update dan wordt mijn password niet geaccepteerd, omdat ik niet in de sudoers file zou staan.
Als Gnome gebruiker kon ik hier niet aan wennen, dus exit Kubuntu O0

--> Knip

De standaard filemanager van Xubuntu wilde mijn partities en netwerk locaties niet weergeven, dus maar nautilus geïnstalleerd, daar ben ik tenslotte aan gewend.
Echter, nautilus komt niet in de menu's te staan en moest worden opgestart vanuit een terminal venster.
Uit pure frustatie maar Gnome erbij gezet, dan heb ik tenminste een (voor mij) goed werkend systeem.

Zelf ben ik hier ook de afgelopen week bezig geweest met verschillende lichtgewicht installaties (met fvwm-crystal, open- en fluxbox)  en kwam ook 2 keer een probleem tegen.
Wanneer ik de minidisc (10.10) in CLI expertmodus ging installeren kon ik nadien ook niet inloggen als root en kreeg dezelfde foutmelding (..not in sudoersfile).
Erg jammer want in expertmode hoef je niet alle andere drivers te installeren maar alleen degene die je nodig bent voor het systeem waar je op werkt.
Dit lijkt me dus niet iets waar het alleen bij kubuntu de fout in gaat.

Bij Xubuntu zit toch een programmaatje waarbij je de andere drives kunt mounten?
Ik meen mij zoiets te herinneren, het stond in de standaard menu, dus je hoefde niets te installeren.

Persoonlijk maakt het me niet echt uit welke windowmanager er gebruikt wordt, elk heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
Zo tik ik dit bijvoorbeeld op een PII 233Mhz met 160mb, een systeem waarbij je gnome volgens mij kunt vergeten, maar met Ubuntu 10.10 en fluxbox is dat een ander verhaal :)

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Laus_2

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/25, 23:46:07 »
Ik heb weer een tijdje lopen spelen met Kubuntu. Het loopt allemaal geweldig soepel en ziet er briljant uit. Punt is alleen dat het zo instabiel is als maar mogelijk. Binnen een paar uur had ik crashes (naast de gebruikelijke nvidia PowerMizer bug) van de plasma omgeving. Na een paar weken aanzien is het gewoon niet werkbaar meer.

Dus nu weer het gewone smaakje. Wellicht tzt naast elkaar. Al vind ik dat indicator-gebeuren in Gnome wel tamelijk briljant.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/26, 13:13:56 »
@Laus_2: Dan doe jij toch iets niet goed. Ik heb hier zelden last van een Plasma-crash. Wat deed je op het moment dat de crashes plaatsvonden?

Offline Laus_2

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/28, 14:50:44 »
Mijn onderste paneel had ik een soort dock van gemaakt. Op autohide. Dat was echt heel instabiel. Als ik een applicatie opende en maximaliseerde ging ie al plat en werd plasma geherstart. Met een zooi plasmoids erbij en dan flink wat apps open. Zonder aanwijsbare reden ging hij gewoon plat. Ook het schakelen tussen Activities leverde crashes op. Ook Kmail zorgde er regelmatig voor dat plasma ging herstarten. Waardoor het kwam weet ik niet exact. Was een installatie gebouwd op een ubuntu-minimal en zonder gebruik van kubuntu-desktop package. Dus je hebt gelijk als e.e.a. wat nuancering behoeft(frustratie etc). Blijft het feit dat ik nu na een weekje zwaar klooien onder Gnome daarin nog geen enkele crash heb geproduceerd (ga mijn best doen, beroepsdeformatie he...).

Het bekende probleem met de nvidia-powermizer en gebrekkige wireless driver deed de rest. Dus daar kan KDE ook niks aan doen :) Het leek er trouwens ook op dat door het niet gebruiken van de Knetworkmanager de Updatemanager ook nogal continu bleef hangen.

« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 15:35:17 door Laus_2 »

« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/28, 20:51:59 »
Zeer vreemd dat jij allemaal problemen hebt waar ik geen enkele last van heb :o Al gebruik ik autohide niet, maar de rest van de beschreven problemen heb ik ook niet :o