Deze week heb ik eens een paar installaties uitgeprobeerd op diverse partities van mijn harde schijf.
Als eerste wilde ik Kubuntu (weer) eens uitproberen.
Helaas beviel dat mij niet, de
/etc/apt/sources.list file was anders dan wat ik gewend was, programma's die ik wilde hebben kon het systeem niet vinden.
Hierna de
/etc/apt/sources.list file van een Ubuntu installatie overgezet, toen kon ik wel alles installeren.
Geef ik in een terminal
sudo apt-get update dan wordt mijn password niet geaccepteerd, omdat ik niet in de sudoers file zou staan.
Als Gnome gebruiker kon ik hier niet aan wennen, dus exit Kubuntu

Als tweede wilde ik Xubuntu (weer) eens uitproberen.
Tijdens de installatie werden de "verhalen" allemaal in het Nederlands getoond, een hele openbaring t.o.v. Kubuntu.
Na het rebooten de scherm layout aangepast aan mijn voorkeuren (ik wil maar één systeem balk op mijn scherm).
Vervolgens de programma's geïnstalleerd waar ik aan gewend ben, met als resultaat een goed en snel lopen systeem.
De standaard filemanager van Xubuntu wilde mijn partities en netwerk locaties niet weergeven, dus maar nautilus geïnstalleerd, daar ben ik tenslotte aan gewend.
Echter, nautilus komt niet in de menu's te staan en moest worden opgestart vanuit een terminal venster.
Hoe ik nautilus toch aan het menu kan toevoegen heb ik niet kunnen ontdekken .......
Uit pure frustatie maar Gnome erbij gezet, dan heb ik tenminste een (voor mij) goed werkend systeem.
Als derde een installatie van Ubuntu gedaan, als vergelijking.
Dit voelde (voor mij) aan als thuiskomen

Deze installatie ook maar geupgrade naar de pre-alpha versie 11.04, zodat ik de toekomst in de gaten kan houden.
Dit is de installatie waar ik nu ook mee werk.
Het bovenstaande is
mijn ervaring, op
mijn hardware.
Dit is voor een (groot) deel afhankelijk van smaak en dat is persoonlijk.
Voel je vrij om mijn ervaring te negeren en probeer het rustig allemaal uit,
jouw ervaring kan best anders zijn dan de mijne.