Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Executable  (gelezen 630 keer)

Executable
« Gepost op: 2010/10/22, 12:11:15 »
Even een nieuw topic gestart, die andere ging over .DEB paketten.

Ik zat net te kijken in de configuratie editor, en zag het volgende:

http://img257.imageshack.us/img257/1686/gconf.png

De waarde ''exec'' zegt als ik het goed begrijp, welke executable hij moet uitvoeren? Er staat ''firefox'' als waarde.
In de map /usr/bin staat namelijk een file, met de naam firefox. Als ik er op klik, wordt er aan me gevraagd of ik het wil uitvoeren (in de terminal of uitvoeren) ; maar ik snap niet waarom ik het bestand ook kan lezen in de tekst editor.

Wat is trouwens ook het verschil tussen ''/bin'' , ''/usr/bin'' en ''/usr/sbin''? Ik weet nu dat die bestanden met tandwieltjes uitvoerbaar zijn, en er niet op moet klikken (omdat ze worden aangeroepen door andere applicaties?) , maar zijn deze executables op zichzelfstaand uitvoerbaar, net zoals .EXE in Windows?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/22, 12:22:24 door daveyv12345 »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Executable
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/22, 12:37:41 »
Even een nieuw topic gestart, die andere ging over .DEB paketten.

Ik zat net te kijken in de configuratie editor, en zag het volgende:

http://img257.imageshack.us/img257/1686/gconf.png
Deze waarde kan je het beste aanpassen via de "standaardtoepassingen" menukeuze in systeem>voorkeuren. (lichtelijk offtopic)

Citaat
De waarde ''exec'' zegt als ik het goed begrijp, welke executable hij moet uitvoeren? Er staat ''firefox'' als waarde.
In de map /usr/bin staat namelijk een file, met de naam firefox. Als ik er op klik, wordt er aan me gevraagd of ik het wil uitvoeren (in de terminal of uitvoeren) ; maar ik snap niet waarom ik het bestand ook kan lezen in de tekst editor.]
Je kan het lezen in een tekst editor omdat het een script is. Het daadwerkelijke programma staat ergens anders.

Citaat
Wat is trouwens ook het verschil tussen ''/bin'' , ''/usr/bin'' en ''/usr/sbin''? Ik weet nu dat die bestanden met tandwieltjes uitvoerbaar zijn, en er niet op moet klikken (omdat ze worden aangeroepen door andere applicaties?) , maar zijn deze executables op zichzelfstaand uitvoerbaar, net zoals .EXE in Windows?

Uitleg over de verschillende directory's staat bijv. hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

En je moet er niet zomaar op klikken als je niet weet wat het doet. Dat doe je in Windows toch ook niet?

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: Executable
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/22, 12:40:07 »
Die verwijzing in configuratie editor staat volgens mij voor de std browser

Johan van Dijk was me voor ;)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........