Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost!Geen rechten om bestanden te kopieren  (gelezen 7332 keer)

Opgelost!Geen rechten om bestanden te kopieren
« Gepost op: 2010/10/18, 13:16:58 »
Ik heb dus drie HD's in mijn pc.Ik wil bestanden verplaatsen van de tweede naar de derde HD,dan krijg ik te zien op elk bestand dat ik geen rechten heb om dat te doen.De HD's zijn allebei aan gekoppeld...Hoe krijg ik dat wel voor elkaar in het vervolg?Ergens iets met sudo natuurlijk,maar hoe?

Ik kon het wel doen van de eerste naar de derde..... ???
« Laatst bewerkt op: 2010/10/25, 10:02:23 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline joop905

• Lid
Re: Geen rechten om bestanden te kopieren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/18, 13:43:15 »
Probeer het eens met
gksudo nautilus
gr

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/18, 14:45:38 »
Rechtermuisknop --> Openen met andere toepassing --> dan de code invoeren van joop905

Dan wel even opletten dat je de bestanden vanuit het venster dat dan opent kopieert, en ook weer plakt in datzelfde venster.
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/18, 14:53:50 »
En als ik dat niet doe??
Het gekke is dat ik het vroeger wel allemaal kon........

Heb overigens het voor mekaar,want kan dan wel van 1 Nautilus venster naar de andere sudo Nautilus venster kopieren.Echter als ik dan de gekopierde bestanden in een niet sudo venster wil sturen naar de prullenbak gaat dat weer niet,alleen meteen verwijderen...Mooier zou zijn als ik echt kan verplaatsen,maar dat gaat ook niet.

@van Hoi,ik heb geen verwijzing naar een andere toepassing in het menu met rechtermuisknop......
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 15:06:16 door Lowlands »

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/18, 15:28:10 »
Ja, je moet daar op klikken. Dan opent een nieuw venstertje en daar moet je 'gebruik een aangepaste opdracht' selecteren en dan de code invoeren.

Hoe het zit dat het vroeger wel kon, en nu niet, ik heb geen idee ???
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/18, 15:57:16 »
Ja,maar dan moet er toch een verwijzing in het menu komen wat dan open klapt?En dat heb ik niet.Wat ik niet heb kan ik ook niet op klikken...Zelfs geen grijze verwijzing...

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/18, 16:39:12 »
In de terminal gksudo nautilus ga dan naar de map bestandsystemen ga dan naar de map Media daar vind je je harde schijven.
Ga op de harde schijf staan waar je geen rechten hebt, en klik op je rechtermuis toets, ga naar eigenschappen en dan naar tab rechten.
Pas hier de rechten van de schijf aan zodat je als Joop weer gewoon alles kan en mag dit staat nu allemaal toegeschreven aan de root ipv aan Joop

Je hebt kans dat je hierna even opnieuw moet opstarten, voor alles goed werkt!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/19, 00:46:33 »
Nee,werkt nog steeds niet omdat ik geen rechten kon instellen!Kon alleen joop aan klikken als ik met links klikte en vasthield.Maar dat werd meteen weer root!Dat was op allebei de 2e en derde interne hd's.Kan nou wel van Algemeen naar Data,maar niet andersom kopieren.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/19, 01:04:23 »
Voor het mounten van je harde schijven kun je eens proberen of je dit in orde kunt krijgen met "Pysdm".

Na installatie terugvinden onder Systeem - Beheer - Storage Device Manager

grj

« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/19, 12:43:56 »
Die harde schijven zijn al aangekoppeld met Pysdm....Iconen staan ook op het bureaublad....

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/19, 16:57:47 »
Kijk hier eens naar http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs en dan rechts halverwegen Rechten wijzigen op een externe harde schijf
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/20, 00:17:30 »
Geprobeerd,maar de DATA HD kan ik alleen instellen als bestanden gebruiken,niet als lezen en schrijven.Als ik dat probeer,wordt het meteen weer bestanden gebruiken en gaat lezen en gebruiken er onder weer weg.

En dit krijg ik dan te zien in de terminal:
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 00:21:36 door Lowlands »

« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/20, 15:31:28 »
Ok,zal ik eens proberen..

Nop!werkt ook niet..

De Gnome commander is er om bestanden te verplaatsen of te deleten.......Waarom er dan een mogelijkheid voor rechten veranderen wordt geboden weet ik niet,kan alleen met de bestanden kennelijk,alleen werkt dat dan ook niet want als ik op ok druk is er een fout...
Maar ook dat verplaatsen gaat alleen maar van HD Algemeen naar HD Data en niet andersom......
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 15:55:09 door Lowlands »

« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/21, 09:45:03 »
Ik krijg nu bij het opstarten de keus voor niet mounten van de HD Data door s in te drukken en voor handmatig mounten door M in te drukken.Maarja,ik weet de commands niet om dat te doen........

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/21, 22:00:19 »
Maarja,ik weet de commands niet om dat te doen........

Welke commando's? Er staat dat je de S of de M moet indrukken. Die zitten op het toetsenbord.  ;)

« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/22, 00:34:38 »
Ja hehe! :D
Maar dan?Dan moet je de commands in vullen als je handmatig hebt gekozen......

« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/23, 11:57:49 »
Niemand die mij kan helpen?? :'(

« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/24, 01:11:03 »
Waarom kan ik nou met gksudo nautilus wel de rechten veranderen van de ene HD en niet de andere HD?Is toch om uit je vel te springen??
Waarom kan de ene HD wel bij opstarten geen foutmelding geven en de andere niet?Terwijl die gewoon werkt.Niet kapot is of zo,want je kan gewoon de bestanden zien.....Je kan zelfs wel bestanden er naar toe slepen,maar bestanden er af halen niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 01:23:14 door Lowlands »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/24, 08:55:44 »
-fstab kontroleren hoe de schijf hier staat vermeld.

-Kijk met gksudo pysdm naar de instellingen van deze schijf, misschien vergelijken met de andere. Misschien iets wijzigen.
Rebooten en testen.

-Met gksudo pysdm de schijf unmounten en mounten aan een nieuwe map(bijv in je home een map maken). Dan direct met gksudo nautilus eigennaar van de map maken. Indien niet alle submappen ook eigennaar worden gebruik sudo krusader, deze doet ook alle submappen eigennaar maken.
Rebooten en testen.

-net usershare' returned error 255
Heb je hier samba share op de schijf gehad?
Zet eens een nieuwe share erop, en probeer opnieuw, en later weer verwijderen(de samba sharen van de schijf), en weer proberen.
Kijk eens in je samba config file of er iets staat over je schijf of map.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 08:58:04 door jan11000 »

« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/24, 12:04:06 »
Ik weet niet eens wat Samba is!Maar ik heb inderdaad ergens in  een foutmelding die gezien....Dus ik weet echt niet hoe ik daar in kan komen om een nieuwe share op te zetten die ik niet eens wil.Of heeft die iets te maken met Transmission??En hoe kom ik in fstab??

Met pysdm is de schijf gewoon niet in te stellen,wat ik ook doe aan rechten veranderen,het kaatst gewoon weer terug naar wat er stond.
Dus ik maak een nieuwe map in Home,ik zorg dat de rechten bij mij liggen,en dan??

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/24, 14:42:18 »
Samba opzoeken wat dat is, en de config kontroleren, dus even google gebruiken.

Fstab ook even google gebruiken om te kijken wat dat is, en de fstab file kontroleren. Hier kun je ook de schijf read only maken, door nu even op te zoeken wat er bij je schijf moet staan, weet je of dit goed is.

http://www.youtube.com/watch?v=SpzJkQf0RAY
Ook i youtube kun je zoeken en vorbeelden zien.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 14:49:02 door jan11000 »

« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/24, 20:08:18 »
Staat Samba altijd geinstalleerd in Ubuntu 10.01?Ik heb het niet gedaan in ieder geval.

Tja,verder wat plaatjes wat ik tegen kom,ik aarzel om dingen uit te voeren,want heb al eerder een keer problemen mee gehad,wil dat nu niet weer doen zonder dat ik ZEKER weet wat te doen,en dat mogen jullie me vertellen!(fijn he?  =D )

« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/24, 20:11:05 »
 :)
Moet ik nou dat over schrijven in Fstab wat er staat bij NTFS partition?Nu staat er alleen defaults bij sdc,dat is de HD waarom het gaat.

Overigens zou dat eigenlijk hdc moeten zijn,want IDE HD......
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 20:14:20 door Lowlands »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/24, 21:06:19 »
sdc5 is fout bij je 2 foto's, bij 1 is het linux en bij 1 is het ntfs.

Maak een een copie van je fstab file zodat je dit terug kunt zetten.
dan de regel sdc5 in fstab wissen en rebooten.
En weer proberen.

(Indien je maar iets met je hd's wilt doen dan kun je het beste bij gparted kijken of je wel de goede hebt.)

« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/24, 22:28:58 »
Gparted heb ik niet en kan ik ook niet ophalen en staat ook niet geinstalleerd.... ???