Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Een beeldscherm probleem  (gelezen 662 keer)

Offline Bugs

  • Lid
[opgelost]Een beeldscherm probleem
« Gepost op: 2010/10/17, 14:05:32 »
geachte lezer,
ik heb sinds kort een oude HP computer met een 14 inch philips crt monitor.
De chipset van de computer is 8295G/GV/910GL. Met het platte Acer scherm van mijn andere computer is er niets aan de hand, maar met dit crt scherm krijg ik, als ik de computer opstart  eerst een scherp HP scherm  en daarna een heel streperig ubuntu- en vervolgens inlogscherm te zien, waarop alles 6 keer naast elkaar voorkomt. Dit is het gevolg van een verkeerde resolutie. Als ik via scherminstellingen  vraag om het scherm te detecteren zegt hij onbekend.
 Met het acer scherm heb ik voor mijn account de schermresolutie en de refreshfrequentie op respectievelijk 800*600 en 56 Hz gezet. Nu moet ik op de tast  inloggen op mijn account en dan is het wel goed. Het inlogscherm en de andere accounts hebben echter nog steeds de verkeerde resolutie.
Ik heb al heel goed op het forum rondgekeken, maar alle oplossingen die ik vond werkten niet of kon ik niets mee. Zo heb ik geen /etc/X11/xorg.conf bestand en opdrachten als ksu gedit /etc/default/grub”en andere voorgestelde oplossingen halen niets uit.  Om een lang verhaal kort te maken; hoe kan ik zorgen dat de computer van het begin af aan in de 800*600 mode opstart. Ik kan ook wel een ander scherm kopen, maar dat is de makkelijkste en dus minst leuke oplossing. Het is een hele lap tekst geworden maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.[/img]
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 19:06:21 door Bugs »

Offline Bugs

  • Lid
Re: [opgelost]Een beeldscherm probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/18, 19:11:09 »
Daar ben ik weer, helemaal opgelost is het niet, maar ik heb 10.04 vervangen door 10.10 en nadat ik na de installatie de schermresolutie op 800*600 ingesteld had en de knop set as default had ingedrukt blijft het systeem na het starten elke keer mooi op deze resolutie staan en dit is denk ik de enige resolutie die deze 14 inch monitor aan kan.
Dus het probleem is weg en nu maar sparen voor een "echte" monitor. :) :)