Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie welke browser in Ubuntu  (gelezen 22620 keer)

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #50 Gepost op: 2010/10/17, 10:48:21 »
Keuzes :)
Volgens mij valt er genoeg te kiezen, pak de blokkendoos methode en je hebt alle vrijheid.
Daarmee loopt volgens mij de vergelijking met Windows al mank.
Je kunt de desktop cd downloaden en je krijgt een standaard versie, maar wie zegt dat je het op die manier moet installeren?

Ik kan zelf van alles installeren, maar niet iedereen kan dat. Ik verwijder Firefox net zo makkelijk en zet er iets anders voor in de plaats.
Neelie heeft haar best gedaan om een keuzevrijheid af te dwingen voor een browser in Windows en dan kan dit in Ubuntu niet, beetje vreemd toch ???
Ik ga uit van een standaard installatie van beide OS'en.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #51 Gepost op: 2010/10/17, 10:53:36 »
Ubuntu heeft toch geen marktaandeel van meer dan 90%?
Dat, en dat IE niet te verwijderen is zorgde voor het verplichte keuzescherm.

Ubuntu heeft die vervelende eigenschappen niet, dus is zo'n keuzescherm overbodig.

Keuzevrijheid heb je juist wel in Ubuntu, ook zonder zo'n schermpje.

« Reactie #52 Gepost op: 2010/10/17, 13:42:11 »
Allemaal mooi en aardig, 90% of niet, het kan niet. Gewoon een principe kwestie, ja ik ben streng in de leer en stel je voor Linux een aandeel van 90%. :rolleyes:

« Reactie #53 Gepost op: 2010/10/17, 22:48:27 »
Ga je dan terug naar windows met dan een aandeel van 10 %? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #54 Gepost op: 2010/10/17, 22:52:10 »

Al hadden ze aandeel van -10%, ze kunnen mn rug op :D

« Reactie #55 Gepost op: 2010/10/17, 23:44:46 »
Ik wel zonder dralen, ik heb nou eenmaal een zwak voor de underdog. :rolleyes:

« Reactie #56 Gepost op: 2010/10/18, 07:21:08 »
Deze discusie heeft mij toch maar aangezet eens iets anders te proberen dan Firefox.
En wat is chromium zalig op de netbook edition.
nu nog kijken of er plug ins voor bestaan. En als het allemaal wat goed gaat chromium ook de desktop op :D
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

« Reactie #57 Gepost op: 2010/10/18, 08:57:03 »
Firefox doet het het in Ubuntu  perfect en ook in mij Windows Xp dus ik zweer bij Forefox:=P  ,maar ja zo heb iedereen weer zijn eigen favoriet he :-)
En daar ben ik het helemaal mee eens.

En aangezien veel mensen klagen over het feit dat FF zo sloom opstart, ben ik erg blij met de komst van versie 4. Deze is veel sneller, en ik hoop dat Canonical hem ook in Ubuntu 11.04 stopt. Op netbooks heb ik hem nog niet getest (maar ik heb er ook geen =D ).

Ubuntu heeft toch geen marktaandeel van meer dan 90%?
Dat, en dat IE niet te verwijderen is zorgde voor het verplichte keuzescherm.

Ubuntu heeft die vervelende eigenschappen niet, dus is zo'n keuzescherm overbodig.

Keuzevrijheid heb je juist wel in Ubuntu, ook zonder zo'n schermpje.
Citaat
'Linux for human beings'
Dan is het wel zo makkelijk als de gebruiker meteen zn keuze scherm krijgt.
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

« Reactie #58 Gepost op: 2010/10/18, 09:49:02 »
Ik kan zelf van alles installeren, maar niet iedereen kan dat. Ik verwijder Firefox net zo makkelijk en zet er iets anders voor in de plaats.
Neelie heeft haar best gedaan om een keuzevrijheid af te dwingen voor een browser in Windows en dan kan dit in Ubuntu niet, beetje vreemd toch ???
Ik ga uit van een standaard installatie van beide OS'en.

Ten eerste denk ik dat het wel meevalt dat niet iedereen het kan, wanneer ze slagen om ubuntu te installeren dan mag het softwarecentrum ook geen probleem zijn.
Bovendien vraag ik me dan wat anders af, wat volgt? Een keuze tussen office pakketten? Messengers? Het is allemaal heel eerlijk, maar dan kun je net zo goed direct met de blokkendoos-methode beginnen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #59 Gepost op: 2010/10/18, 10:53:34 »
Citaat
'Linux for human beings'
Volgens die logica moet er dan ook een keuzescherm komen voor de e-mailclient, IM-applicaties, mediaspelers, desktopomgevingen, windowmanagers, bestandsbeheerders, terminalprogramma's, plaatjesbewerkers, kantoorpakketten en ga zo maar door....
Dan duurt een installatie geen 20 minuten meer, maar 2 dagen om al die keuzes te maken.
En het moet ook allemaal op het installatiemedium staan, anders kan je er geen gebruik van maken. Dus voortaan maar gratis externe schijven verspreiden in plaats van cd's?

Bovenstaande is natuurlijk overdreven, maar waarom per se een keuzescherm voor een browser? Dat is maar een radertje in het hele Ubuntusysteem.

Dat browserkeuzescherm in Windows is er om verschillende redenen gekomen:
IE wordt meegeleverd met Windows
Windows heeft een dominante marktpositie (>90%)
IE is/was niet te verwijderen.

Om oa. deze redenen is het zo'n beetje opgelegd aan MS. Uit zichzelf hadden ze zoiets nooit gedaan, want het is een goede manier om iedereen aan IE te krijgen.

De eerder genoemde punten gaan totaal niet op voor Ubuntu, dus zou zo'n keuzescherm niet noodzakelijk zijn.
Je kan via het softwarecentrum zelf kiezen welke programma's je wel en niet wil, dus keuzevrijheid genoeg lijkt me.

En welke andere browser zou dan de standaard moeten worden?
Chrome/Chromium: dan lopen alle Google-is-evil-aluhoedjes weg
Opera: Closed source dus geen optie
Epiphany: te beperkt, bovendien is het de rendering engine van FF in een ander jasje
Konqueror: dan heb je meteen half KDE nodig, en dat is niet handig op een Gnome-systeem.

« Reactie #60 Gepost op: 2010/10/18, 11:05:31 »
Citaat
'Linux for human beings'
Volgens die logica moet er dan ook een keuzescherm komen voor de e-mailclient, IM-applicaties, mediaspelers, desktopomgevingen, windowmanagers, bestandsbeheerders, terminalprogramma's, plaatjesbewerkers, kantoorpakketten en ga zo maar door....
Dan duurt een installatie geen 20 minuten meer, maar 2 dagen om al die keuzes te maken.
En het moet ook allemaal op het installatiemedium staan, anders kan je er geen gebruik van maken. Dus voortaan maar gratis externe schijven verspreiden in plaats van cd's?

Bovenstaande is natuurlijk overdreven, maar waarom per se een keuzescherm voor een browser? Dat is maar een radertje in het hele Ubuntusysteem.

Dat browserkeuzescherm in Windows is er om verschillende redenen gekomen:
IE wordt meegeleverd met Windows
Windows heeft een dominante marktpositie (>90%)
IE is/was niet te verwijderen.

Om oa. deze redenen is het zo'n beetje opgelegd aan MS. Uit zichzelf hadden ze zoiets nooit gedaan, want het is een goede manier om iedereen aan IE te krijgen.

De eerder genoemde punten gaan totaal niet op voor Ubuntu, dus zou zo'n keuzescherm niet noodzakelijk zijn.
Je kan via het softwarecentrum zelf kiezen welke programma's je wel en niet wil, dus keuzevrijheid genoeg lijkt me.

En welke andere browser zou dan de standaard moeten worden?
Chrome/Chromium: dan lopen alle Google-is-evil-aluhoedjes weg
Opera: Closed source dus geen optie
Epiphany: te beperkt, bovendien is het de rendering engine van FF in een ander jasje
Konqueror: dan heb je meteen half KDE nodig, en dat is niet handig op een Gnome-systeem.

Hier sluit ik me volkomen bij aan.
Bovendien zijn er nogal wat browsers, wanneer er een klein lijstje gemaakt zou worden waaruit je kunt kiezen zou dat weer oneerlijk zijn tegenover de kleintjes.
Kortom dan blijf je aan de gang.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #61 Gepost op: 2010/10/18, 11:29:28 »
Wel of geen kleine browser , daar gaat het niet om. Gewoon een standaard installatie, met een keuze voor, een browser, een e-mail programma en wat multimedia, dat kost echt geen twee dagen. Bijv Totem gebruik ik niet, wel VLC. Dat is voor mij extra werk, om programma's te verwijderen en andere programma's er op te zetten. Meer dan niet kunnen kiezen lijkt mij.

« Reactie #62 Gepost op: 2010/10/18, 11:36:01 »
Waarom juist de browser wel kiezen, omdat dit bijna altijd het meest gebruikte programma is. En wat Gijsbert zegt, daar ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens. Er is echter een voorwaarde, je moet wat voorkennis hebben van computers, omdat je de programma's moet kennen. Dus dan moet je ook een mogelijkheid krijgen om het 'standaard' te doen.
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #63 Gepost op: 2010/10/18, 12:08:19 »
Maar je kán kiezen. Gewoon even het softwarecentrum openen en installeren wat je wil hebben, verwijderen wat je niet wil. Daar heb je toch helemaal geen keuzescherm voor nodig?

Standaard wordt er voor verschillende activiteiten 1 programma geïnstalleerd dat voor veel mensen goed werkt. Zo kan je direct aan de slag als je dat wil.

Ik zit echt niet te wachten op een keuzescherm tijdens de installatie. Ik pas alles wel aan zoals ik wil als het complete systeem geïnstalleerd is.

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2010/10/18, 14:02:19 »
Na installatie van Ubuntu heb je één groot keuzescherm: Het Softwarecentrum.
(Handig verdeeld in categorieën en een shitload aan beschikbare alternatieven voor van alles en nog wat.)

Probleem opgelost. :P  ;)

« Reactie #65 Gepost op: 2010/10/18, 20:05:50 »
Naderhand is alles te doen. Mijn mening opdringen doe ik ook niet, dat doen anderen wel. En extra werk? Johan heeft het over 2 dagen extra werk, niet ik. Ik heb het alleen over extra werk, door eerst programma's te verwijderen en daarna installeren. Een scriptje dat weet ik ook wel, maar er zijn zat beginners die dat allemaal niet weten. En Mint ???, daar zal ik maar niets over zeggen.
Dus gewoon een keuze scherm tijdens de installatie, niet voor mij, wel voor mensen die beginnen met Ubuntu.

« Reactie #66 Gepost op: 2010/10/18, 20:11:47 »
Deze discusie heeft mij toch maar aangezet eens iets anders te proberen dan Firefox.
En wat is chromium zalig op de netbook edition.
nu nog kijken of er plug ins voor bestaan. En als het allemaal wat goed gaat chromium ook de desktop op :D

Add-ons voor Chromium :)
https://chrome.google.com/extensions/?hl=en

« Reactie #67 Gepost op: 2010/10/18, 21:03:13 »
Dat had ik wel begrepen, net als mijn "extra" werk overdreven is, maar het blijft wel onnodig extra werk. En als beginneling schrik je, je rot als de complete Ubuntu desktop verwijdert wordt, als je een programma verwijdert.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2010/10/18, 21:14:31 »
als beginneling schrik je, je rot......

Inderdaad, als beginneling schrik je je rot als je na het installeren van een gratis besturingssysteem tot de ontdekking komt, dat je de beschikking hebt over een heel arsenaal aan programma's, waar je na de installatie van dat dure besturingssysteem nog van alles en nog wat moet gaan downloaden.......

« Reactie #69 Gepost op: 2010/10/18, 21:25:17 »
Daar schrik je misschien rot van. Maar daar gaat het niet om. Het gaat in eerste instantie er om dat je een keuze kan maken voor een browser, en a passant kunnen er nog wel wat programma's gekozen worden. Dat je later uit ongeveer 26.000 programma's kan kiezen, heel mooi. De keuze, gewoon wat vinkjes zetten daar gaat het om. Duidelijker kan ik toch niet zijn. :o

Offline MKe

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2010/10/18, 21:29:46 »
Ook al heb ik het liefst Firefox, ik ben het wel eens met Joris. Dat ze in ieder geval een keuzescherm geven.

En dat Internet 8 niet werkt, is toch ook gewoon de schuld van microsoft, dan moeten ze maar een Linux versie maken.
Hij doet het wel hoor:
http://www.howtoforge.com/how-to-install-internet-explorer-on-ubuntu8.04
Nou ja, versie 6 dan.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 21:42:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #71 Gepost op: 2010/10/18, 21:30:21 »
firefox,chromium,opera , elke browser heeft voor/nadelen maar het is zo simpel een andere browser te installeren/verwijderen
ze kunnen in het slechtste geval nog hen startpagina aanpassen (in vorm van een keuze pagina) met de apt:url van de browser dit kost geen extra plaats op de cd

« Reactie #72 Gepost op: 2010/10/18, 21:47:03 »
amai, dat is serieus gegroeid deze topic!!! XD. Het is maar dat als je van een Windowsplatform komt dat niet denkt aan de standaardbrowser te verwijderen gewoon omdat in je achterhoofd ingebakken zit dat dat niet kan.
Nu ja hoe het dan wel moet is maar hoe Canonical staat tegenover een dergelijke issue. Maar ik meen dat een keuzevrijheid wel moet kunnen bij het installeren, en inderdaad gewoon in de startpagina van de meegeleverde browser moet deze info/ keuze toch wel kunnen?? Het is maar dat beginnende linuxgebruikers geen notie hebben van dingen zoals Synaptic ed om Chromium in het nederlands te verkrijgen. Ook merk ik op dat als je Chromium aanklikt in het softwarecentrum, en daarna op "meer informatie" klikt er wel een voorstelling wordt gedaan van deze browser, maar dat ook er vermeld staat dat er GEEN updates worden voorzien door Canonical (wel door de Ubuntu gemeenschap). Vistaus heeft opgemerkt dat dat wél het geval is, maar dan moet je eerst al het forum doorbladeren om dit te weten te komen, ik denk toch dat dat een struikelblok is voor iemand die dit leest en twijfelt over het al dan niet installeren...Maar het goede aan deze topic is dat dingen wel uitgesproken worden over tips en trics, en dat er zelfs al iemand (met succes) een andere browser heeft gekozen.
Zo zie je maar.

Soit veel lof voor Vistaus voor zijn goede en correcte adviezen; héél veel van geleerd (Synaptic ed) !!

Groetjes aan iedereen !!!!!!!!
Great Forum

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2010/10/18, 22:25:25 »
De keuze, gewoon wat vinkjes zetten daar gaat het om. Duidelijker kan ik toch niet zijn. :o
Ik begrijp je principieel punt Gijsbert, maar ik kom terug op de praktijk en de doorsnee-gebruiker.
Iemand die jarenlang Windows heeft gebruikt en IE/Outlook/MSN kent, die heeft van horenzeggen iets waargenomen van Firefox. Of men ook nog weet waar Thunderbird voor staat, is maar de vraag. Wie van de Windows gebruikers begrijpt waar Gaim/Pidgin voor staat? Wie heeft ooit van VLC gehoord als je jarenlang alleen de Windows Mediaplayer hebt gebruikt?
Wat helpt, is een overzicht/tabel waarin staat welke Windows-programma's vervangen kunnen worden door welke 1/2/3 OpenSource-applicaties. Als je vervolgens in een informatiescherm uitlegt wat de voor- en nadelen zijn van 1/2/3 dan heeft de gebruiker een voorlopige keuze. Maar dat wordt grotendeels al door het Software Centrum geprobeerd/gedaan. Of het later in het gebruik allemaal passend is, moet dan nog blijken.

Je principieel punt heeft m.i. ook een ultieme consequentie. Je moet voor bijna elk programma een keuzescherm maken. Het alternatief is een (kale) blokkendoos-installatie en een tabel voor de opties met de beschikbare browser/mail/chat/audio/video/brander/office/foto/games/educatie/virtualisatie-applicaties. Ik zie steeds weer iemand verschijnen die het formeel juiste principiële punt tegenkomt: en waarom geen keuzescherm voor een editor (nano, vim, pico, mousepad, gedit).
Het is vanuit Ubuntu/Linux niet te doen vanwege de hoeveelheid aan opties.

Waarschuwing (klinkt dramatisch, maar ik wil het wel kwijt): Ik kan mij aan een situatie in Debian sid (sidux) herinneren waar een developer/user een script had gemaakt waarmee bepaalde drivers/office ... applicaties voor Debian systemen geïnstalleerd werden. O.a. omdat hij ook multimedia ging aanbieden en niet vies was van propriëtaire software werden sommige developers onrustig en kondigden de toepassing van de strakke leer af. Uiteindelijk werd hem dem digitale deur gewezen en een jaar of anderhalf later na een grote ruzie stopte het project vanwege de principiële discussies.

Dus kom ik nogmaals terug op mijn eerder betoog. Zolang een besturingssysteem niet de intentie heeft om iemand "uit de markt te drukken", mag  de standaard-installatie bevatten wat de developers willen. Gaan zij te veel druk uit oefenen naar een "subliem programma" puur om de sponsor of "de zuivere leer" te behagen, komen de gebruikers er zelf wel achter dat misschien andere software beter/sneller/passender is. De community corrigeert dat wel.

Ik ben en blijf dus tegen een browser-keuzescherm voor Linux, maar ik voel wel voor een script waarmee een bundel aan pakketten wordt aangeboden. Feitelijk hebben wij dat al met een keuze voor de Gnome/KDE/Xfce-desktop voor een bundel van applicaties.

@Joris Donders: Je reactie/waardering is voor iedereen in deze discussie een compliment.

Ik ben blij dat wij geïnteresseerde gebruikers zoals Joris hebben en forumleden die ook hun vrije tijd aan uitgebreide antwoorden besteden: vragen, lezen, luisteren, van mening verschillen, maar desondanks elkaar blijven informeren.
Zoals de leus van een Duitstalig forum (ubuntuusers.de) dat zo mooi omschrijft: "Fragen ist menschlich!"
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 22:33:49 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #74 Gepost op: 2010/10/18, 23:22:54 »
Mijn principe hoeft niet het principe van een ander te zijn, gelukkig niet. Maar persoonlijk hou ik dat principe wel vast, omdat het mijn inziens geheel niet verkeerd is. Het zal er misschien nooit van komen, daarvoor is mijn invloed te klein. Maar het idee is er, nu nog genoeg medestanders vinden. :rolleyes: