Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie welke browser in Ubuntu  (gelezen 22624 keer)

Re: Discussie welke browser in Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2010/10/15, 21:27:00 »
@Gijs: Het verschilt per computer. Hier bij mijn vader en mij hebben we geen keuze gehad op Windows 7.

« Reactie #26 Gepost op: 2010/10/15, 21:50:03 »
Niet geheel koosjere versie ???  :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #27 Gepost op: 2010/10/15, 21:51:27 »
Niet geheel koosjere versie ???  :evil:

Nee hoor, legale versie. Windows 7 legaal geïnstalleerd bij mijn vader in VirtualBox en bij mij zat ie voorgeïnstalleerd door Sony.

« Reactie #28 Gepost op: 2010/10/15, 22:18:28 »
Dat bedoel ik, als je iets wilt op je PC, moet je het ook zelf erop zetten. Dan pas ontdek je het superieure systeem. :evil:

Offline siegi

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/10/15, 22:35:03 »
@Gijs: Het verschilt per computer. Hier bij mijn vader en mij hebben we geen keuze gehad op Windows 7.
Heeft de fabrikant in principe al niet de keuze om jouw een browser versie op te dringen.
Microsoft mag het niet meer maar in europa in elk geval.

« Reactie #30 Gepost op: 2010/10/15, 22:41:35 »
@siegi: Volgens mij mag de fabrikant je ook niks opdringen.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/10/15, 22:55:59 »
@siegi: Volgens mij mag de fabrikant je ook niks opdringen.
Ze doen het al zo vaak, (kijk maar naar alle trial versies die ze standaard installeren)
En een bepaalde zoekmachine.
Allemaal zaken waarmee de fabrikanten extra geld verdienen.

anyway in de deal tussen de EU en Microsoft staat toch het volgende hoor.
bron: http://www.computerworld.com/s/article/9142360/EU_accepts_Microsoft_deal_on_browser_choice
Citaat
In addition, PC manufacturers will be allowed to ship computers with competing Web browsers, as well as or instead of Internet Explorer.

« Reactie #32 Gepost op: 2010/10/15, 23:10:31 »
@siegi: Ja, dat is waar dat ze wel opdringerig zijn. Maar hier op deze Sony heb ik geen enkele trial-versie kunnen aantreffen. Enkel een aantal programma's van Sony en een webcam-programma van Arcsoft, zat ook bij de prijs inbegrepen (ja, licentie van dat programma) :)

« Reactie #33 Gepost op: 2010/10/16, 11:33:42 »
Ook al heb ik het liefst Firefox, ik ben het wel eens met Joris. Dat ze in ieder geval een keuzescherm geven.

En dat Internet 8 niet werkt, is toch ook gewoon de schuld van microsoft, dan moeten ze maar een Linux versie maken.
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

« Reactie #34 Gepost op: 2010/10/16, 11:37:52 »
@Van Hoi: Ben je mal? XD
Een Linux-versie van Internet Explorer, dat zou voor mij de ondergang van Linux betekenen.

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #35 Gepost op: 2010/10/16, 12:13:38 »
@nomko: FF werkt hier traag en log zonder enige add-on (behalve dat standaard ding van Ubuntu).
Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.

Dan is er iets anders aan de hand met je Firefox. Zou je es moeten kijken of je het helemaal kan weghalen (incl. verborgen map) en dan opnieuw installeren. Misschien werkt dat.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2010/10/16, 12:31:37 »
Tegenwoordig is een browser de meestgebruikte applicatie op een pc. Dat was 10 jaar geleden nog niet zo.

Het openen van een nieuw Firefox-tabblad met een willekeurige website verschilt enorm. Maar dat ligt niet alleen aan Firefox. De kerstboom aan add-ons is volgens mij een kleine vertraging voor de weergave. De grote vertragingen voor de weergave zitten in de kerstboom van de website die benaderd wordt.
Ik kan een website voor een rooster van een school in een fractie van een seconde zien. Maar ik ken bijv. fora waar het voor elke mutatie van een bericht tien seconden duurt voordat ik de wijziging zie. Ik zie de website van "journaal op 3" redelijk vlot opstarten, maar ik ken ook andere sites van de publieke omroepen waar met Firefox helemaal geen live-stream wordt getoond (Silverlight hè).
Het is mij te simpel om de schuld van de vertragingen bij Mozilla/Firefox te leggen. Het zou prettiger zijn als "alle" websites de inhoud aan verschillende browsers (correct gecodeerd) zouden tonen. Als iemand per se met een nieuwe technologie wil werken, dan moet de site ook een optie aanbieden voor een eenvoudigere weergave. Dat doet bijv. XS4ALL met de webmail - daar kan je oud of nieuw gebruiken.

De reden voor het keuzescherm was vooral de hoop/illusie dat het te vermijden zou zijn IE als verplicht onderdeel in een OS Windows te zetten, maar zonder IE geen Windows-updates - dat was Brussel even vergeten.
Men dacht dat ook anderen een kans moesten krijgen op de browsermarkt nadat MS de browser Netscape de nek had omgedraaid. Alleen had men dan ook de verplichting erin moeten zetten dat systeembeheer/update via een andere applicatie moet worden uitgevoerd en niet alleen met IE.

Het is nooit de bedoeling geweest van Canonical/Ubuntu om andere browsers uit de markt te drukken en alleen Firefox te promoten. Alleen bij deze verdenking zou een verplichte browser-keuzescherm voor Ubuntu/Linux zinvol zijn.

Het is mogelijk, naast de standaard-browsers die vooraf geïnstalleerd zijn, andere browsers toe te voegen. Je kan in Linux een vooraf geïnstalleerde browser verwijderen zonder verlies van functionaliteit van het OS. Dat is met IE van Microsoft niet zo. Hoe kan je dan nog Windows-updates controleren/installeren? ... juist, beperkt nl. slechts handmatig zonder een controle over het complete systeem.

Het enige wat Ubuntu verweten kan worden, is het ontbreken van een wizzard waarmee de voorkeuren van (alle?) programma's worden vastgelegd: welke browser, welke mailclient, welk Office-pakket ... Maar dat dat kan je ook via de documentatie/wiki aan de klanten voorleggen.

Er zijn standaard meerdere browsers in Ubuntu/Linux-systemen aanwezig (Firefox, Epiphany, w3m?).
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het verstandig is om iedereen te overstelpen met een half uur: "wilt u dit, wilt u dat" na de installatie van een nieuw besturingssysteem.

De praktijk: ik gebruik Epiphany om te bankieren - dat werkt veel sneller als Firefox. Ik gebruik Firefox als standaardbrowser omdat ik mijn kerstboom prettig/veilig vindt. Dus wel met ABP, NoScript, BetterPrivacy, EasyGestures, UseragentSwitcher.
In het verleden heb ik zelfs nog een gemanipuleerde IE-tab gebruikt. Daarmee werd niet IE maar Konqueror gestart in een nieuw tabblad.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 12:36:19 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Suns

• Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #37 Gepost op: 2010/10/16, 12:49:40 »
Dat wel, maar eerst krijg je FireFox in de maag gesplitst, dan mag je pas iets installeren, maar IE8 kunnen kiezen ??? Mooi niet, ik zal de opvolger van Neelie eens aanschrijven, keuzevrijheid. 8)

Maar Gijsbert ik wil je er wel even op wijzen dat Ubuntu/Linux gratis is , en dat je voor Windows snel 300 eurootjes neer moet tellen dan mag je voor dat geld wel een keuzen hebben welke browser je wilt hebben :-))
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

Offline Suns

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/10/16, 12:55:20 »
Firefox doet het het in Ubuntu  perfect en ook in mij Windows Xp dus ik zweer bij Forefox:=P  ,maar ja zo heb iedereen weer zijn eigen favoriet he :-)
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2010/10/16, 13:00:24 »
En in FF kan ik in de zoekbalk op Google op enter klikken en het opent in een nieuw tabblad. Dus dat mis ik ook heel erg.
Ik gebruik Chromium niet, maar volgens mij kan je met Chromium ook met CTRL-T een nieuw tabblad openen en dan daar in de adresregel verder zoeken.
Het zoeken in de adresregel doe ik ook, maar als ik specifiek naar iets zoek (Ubuntu, sourceforge), gebruik ik wel het  optionele zoekvak naar bijv. "Ubuntu packages".

« Reactie #40 Gepost op: 2010/10/16, 13:51:51 »
@nomko: FF werkt hier traag en log zonder enige add-on (behalve dat standaard ding van Ubuntu).
Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.

Dan is er iets anders aan de hand met je Firefox. Zou je es moeten kijken of je het helemaal kan weghalen (incl. verborgen map) en dan opnieuw installeren. Misschien werkt dat.

Ik draai een schone installatie, dus ook een schone Firefox.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor 10.04 en 10.10?
« Reactie #41 Gepost op: 2010/10/16, 19:09:44 »
Dat wel, maar eerst krijg je FireFox in de maag gesplitst, dan mag je pas iets installeren, maar IE8 kunnen kiezen ??? Mooi niet, ik zal de opvolger van Neelie eens aanschrijven, keuzevrijheid. 8)

Maar Gijsbert ik wil je er wel even op wijzen dat Ubuntu/Linux gratis is , en dat je voor Windows snel 300 eurootjes neer moet tellen dan mag je voor dat geld wel een keuzen hebben welke browser je wilt hebben :-))
Het gaat niet om geld, maar om keuzevrijheid. De Windows gebruiker kan nu kiezen, de Ubuntu gebruiker niet. Wat kan er moeilijk aan zijn, om een keuze te maken voor een browser bij de installatie van Ubuntu? Of laat de gebruiker na de installatie kiezen. Ik zou bijna naar de winkel stappen met 300 euro in de knip, zodat ik zelf kan kiezen. :rolleyes:

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #42 Gepost op: 2010/10/16, 19:54:11 »
Ik begin het spoor lichtjes bijster te raken in dit draadje.

Kan iemand nu eens uitleggen wat het probleem is? Misschien dat ik simpel van geest ben, maar dit even terzijde.

Iedereen heeft voorkeuren voor een browser. Mijn idee: gebruik wat je prettig vindt.
Ik gebruik zelf 4 browsers, ieder met zijn specifieke voor- en nadelen, en ik krijg van allemaal updates binnen. Heb ze allemaal in mijn taakbalk staan, en no problemo. Wat Shuttleworth vindt, dat in zijn standaardinstallatie moet staan, is zijn mening. Ik heb er ook één, en ik pas aan wat ik wil, zonder dat ik daardoor 'iets misloop' (want dat is een ander verhaal). En, waarom zou je een niet-gebruikte browser per sé deleten? Wordt je pc daarvan sneller?

Dus wat is nu concreet het probleem?
*krabt zich op achterhoofd*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #43 Gepost op: 2010/10/16, 20:14:40 »
Misschien een topic openen Vistaus over je probleem?
Deze topic is daar niet geschikt voor om dit probleem op te lossen.

Ik ga geen topic openen over een browser die ik verder niet gebruik.
Ik wil ook het probleem niet oplossen, ik ben gelukkig met Konqueror. Maar ik wilde alleen duidelijk maken dat Firefox niet bij iedereen lekker loopt.

Offline HarzG

• Lid
Re: browser en systeem-acualisatie in Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2010/10/16, 22:37:25 »
Je hebt gelijk, ik kom weer terug bij de vraag/bron.
ik wou enkel maar zeggen, dat Canonical ENKEL firefox ondersteund via de updates, dus eigenlijk hetzelfde doet als Microsoft (min of meer) .
Elk programma dat via Ubuntu Software-Center, Synaptic of apt-get (voor wie het via de terminal wil) wordt geïnstalleerd, wordt hierna standaard meegenomen bij een dist-upgrade d.w.z. de systemwide actualisatie en getoond met het icoontje van beschikbare actualisaties. Hierbij maakt het niet uit of het om een browser, een Office-pakket of een spelletje gaat.

Het verschil tussen Canonical/Ubuntu en Microsoft/Windows is dus dat je standaard 3 manieren hebt om iets van je systeem te installeren/actualiseren i.p.v. 1 manier en dat je geen IE-browser nodig hebt om je systeem te upgraden.
De verplichting om met 1 bepaalde browser te werken is dus in Ubuntu of een andere Linux-systeem niet aan de orde.

... en er is, zoals gezegd, geen Canonical-beleid om andere browsers/programma's/besturingssystemen uit de markt te drukken.
In de markt van besturingssystemen is Ubuntu (met permissie) een ukkie, want (helaas) is MS Windows nog steeds op meer dan 80% van de desktops heer en meester (als je de BSOD en de reboots voor een PDF-reader even vergeet).
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 22:39:51 door HarzG »

« Reactie #45 Gepost op: 2010/10/16, 22:52:54 »
@HarzG: Sinds Windows Vista heb je geen IE meer nodig om je systeem te updaten/actualiseren. Dat argument is dus niet meer van toepassing.

« Reactie #46 Gepost op: 2010/10/16, 23:45:25 »

Kan iemand nu eens uitleggen wat het probleem is? Misschien dat ik simpel van geest ben, maar dit even terzijde.

Iedereen heeft voorkeuren voor een browser. Mijn idee: gebruik wat je prettig vindt.
Ik gebruik zelf 4 browsers, ieder met zijn specifieke voor- en nadelen, en ik krijg van allemaal updates binnen. Heb ze allemaal in mijn taakbalk staan, en no problemo. Wat Shuttleworth vindt, dat in zijn standaardinstallatie moet staan, is zijn mening. Ik heb er ook één, en ik pas aan wat ik wil, zonder dat ik daardoor 'iets misloop' (want dat is een ander verhaal). En, waarom zou je een niet-gebruikte browser per sé deleten? Wordt je pc daarvan sneller?

Dus wat is nu concreet het probleem?
*krabt zich op achterhoofd*
Juist de simpele van geest moet kunnen kiezen. Zo simpel is het.  8)

« Reactie #47 Gepost op: 2010/10/17, 09:40:33 »
Keuzes :)
Volgens mij valt er genoeg te kiezen, pak de blokkendoos methode en je hebt alle vrijheid.
Daarmee loopt volgens mij de vergelijking met Windows al mank.
Je kunt de desktop cd downloaden en je krijgt een standaard versie, maar wie zegt dat je het op die manier moet installeren?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #48 Gepost op: 2010/10/17, 09:54:55 »
Wij gebruiken hier op alle 3 computers de chromium browser omdat we vinden dat deze veel sneller is dan firefox, firefox zit er ook nog op een heel enkel keer gebruik ik die.
Met chromium heb ik naar ik meen een probleem gehad met het online inchecken bij de KLM.
Voor de zekerheid gebruik ik daar windows maar even voor, je hebt weinig test gelegenheid met dit soort dingen. Verder perfect. Overigens heb ik Linux Mint 10.10 getest  en daar vond ik de firefox browser opvallend snel. Cromium is ook wat gelikter, als je daar van houd.
Misschien bij de volgende installatie de windows manier doen na installatie kiezen welke browser, Scheelt ook in ruimt op de liveCD... toch.......
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #49 Gepost op: 2010/10/17, 10:27:21 »
Dan heb je op de live cd geen browser meer... en dan is het zoeken naar de online installatiehandleiding toch lastig ;)

Ik vind de huidige manier eigenlijk best goed. Standaard wordt er een browser (Firefox) meegeleverd die meteen is te gebruiken. Wil je een andere browser, dan kan je die zonder problemen installeren.
Wil je helemaal geen browser, dan kan je hem ook volledig verwijderen.

Dat de standaardkeuze Firefox is vind ik prima. Het is een goede browser en ik zie geen zwaarwegende redenen om dat te veranderen.