Handmatig je /etc/fstab bewerken is tegenwoordig inderdaad niet meer nodig. En zeker niet met verwijzingen naar /dev/sda /dev/sdb enzovoorts. Ubuntu was toch overgestapt op uuid in het fstab. En openSuSE op by-id. Want het nadeel van /dev/XXX in het fstab is dat deze kunnen veranderen.
Bijvoorbeeld in mijn hoofd PC zit 1 SATA harddisk. Die is normaal /dev/sda. Als ik er een PATA (IDE) harddisk bijplaats, dan wordt die /dev/sda. De SATA harddisk wordt dan /dev/sdb. Of plug ik een ESata harddisk in terwijl de PC aanstaat, dan wordt deze /dev/sdb. Als ik dit echter doe terwijl de PC uitstaat, en de ESata harddisk ingeschakeld staat, dan wordt deze /dev/sda. De interne harddisk wordt dan /dev/sdb. Dat soort dingen zal wel de reden geweest zijn, waarom Linux distributies geen /dev/XXX meer in het fstab gebruiken.
Verder ging dit topic toch alleen over het geven van volume labels aan hardeschijf partities. Dat kan nog steeds het makkelijkste als de PC/laptop is opgestart vanaf een LiveCD. Want om een volume label te kunnen wijzigen, mag deze niet gemount zijn. (Overigens het geven van een volume label is inderdaad om partities makkelijk te kunnen herkennen. Of als er iets misgaat met je partities, dat recovery applicaties zoals TestDisk daar gebruik van zouden kunnen maken.)