Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Problemen met Root-gebeuren  (gelezen 4046 keer)

Offline Partynoud

• Lid
(OPGELOST) Problemen met Root-gebeuren
« Gepost op: 2010/10/13, 23:33:27 »
Onlangs heb ik op een pc zonder systeem een live-cd van ubuntu gebruikt om de inhoud van een schijf te verplaatsen naar een andere schijf. Die inhoud heb ik in 1 map geplaatst.

Echter, na het installeren van een nieuw ubuntu-systeem stond er een sleuteltje voor die map. Na antwoorden in een andere post van mij heb ik met alt f2 gksudo nautilus de rechten proberen te veranderen, maar dat lukte niet, dwz. het sleuteltje voor de map is weg, maar alle bestanden IN de map hebben allemaal een sleuteltje ervoor staan. Het lukt maar niet om dit opgelost te krijgen.

Graag hulp van de experts svp (aangezien dit nogal een ingewikkeld probleem blijkt)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 00:58:13 door Partynoud »

Re: Problemen met Root-gebeuren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/13, 23:36:38 »
Je hebt via de grafische weg de rechten weer aangezet?
Druk dan eens tijdens het aanpassen onder in op "Rechten op bestanden in de map toepassen"..

Die dus:

Uploaded with ImageShack.us
« Laatst bewerkt op: 2010/10/13, 23:38:38 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/13, 23:41:07 »
Druk dan eens tijdens het aanpassen onder in op "Rechten op bestanden in de map toepassen"..
(Screenshot volgt)

had ik al direct gedaan, maar verandert niets. Moet je dat trouwens altijd doen?

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/13, 23:42:23 »
Ja.

Maar weet je zeker dat het de rechten zijn, en dat het niet gaat om het Versleutelen van je persoonlijke map, wat je aan kunt vinken tijdens de installatie?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/13, 23:46:06 »
Ja.

Maar weet je zeker dat het de rechten zijn, en dat het niet gaat om het Versleutelen van je persoonlijke map, wat je aan kunt vinken tijdens de installatie?

hoe weet ik dat? Wat is versleutelen? (niet dat ik weet dat ik dat aangevinkt heb, naar mijn weten niet, waar zou dat gevraagd worden?) Verder heb ik gewoon aangevinkt wat Sjoerd aangaf.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/13, 23:57:02 »
(Screenshot volgt)
had ik al direct gedaan, maar verandert niets. Moet je dat trouwens altijd doen?
Dat moet je moet doen als je de rechten voor alle bestanden in die map ook wilt aanpassen. In jouw geval nu dus ja. Dus nu is het zo dat het 'sleuteltje' weg is op die map. Maar dat er bij de mappen/bestanden in die ene map nog wel een sleuteltje staat?

Ik zou je alleen kunnen helpen met Terminal commando's. Maar voordat het zo ver komt hoop ik dat de anderen je kunnen helpen het klikkend voor elkaar te krijgen..
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/14, 00:12:10 »
Iemand gaf aan alle bestanden te kopieren naar een schijf met ntfs, dan zou je geen last meer hebben van die rechten, en dan vervolgens gewoon weer terugzetten? (het is maar een dwarsstraat, maar ik wil iets kunnen doen, want ik word knettergek van dat stomme root-gedoe!   >:(

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/14, 00:54:43 »
Dus nu is het zo dat het 'sleuteltje' weg is op die map. Maar dat er bij de mappen/bestanden in die ene map nog wel een sleuteltje staat?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/14, 01:40:32 »
Dus nu is het zo dat het 'sleuteltje' weg is op die map. Maar dat er bij de mappen/bestanden in die ene map nog wel een sleuteltje staat?

ja....

« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/14, 11:07:41 »
Als je een screenshotje maakt van de rechten op die map in Nautilus door op de knop prtscrn te drukken op je toetsenbord, en die hier post (bijvoorbeeld door hem op www.imageshack.us te uploaden, en de forumlink hier te plaatsen) dan kunnen we zien wat nu eigenlijk de rechten op die map zijn. En doe dit zelfde eens voor één van de mappen die in die map staat, dus zo een met een slotje erop.

Je kan de info ook even overtypen in plaats van een screenshotje, wat je het makkelijkst vind.

Een andere optie is terminalgebruiken, dat gaat het snelst. In een terminal geeft dit commando ook de benodigde info over een map:
ls -ld pad/naar/mapen
ls -l pad/naar/dezelfde/mapvoor info over de bestanden die in die map staan.

Die kan je copy en pasten hier.

Het zou me niks verbazen als de eigenaar van de mappen niet de juiste is.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/15, 01:52:03 »
Als je een screenshotje maakt van de rechten op die map in Nautilus door op de knop prtscrn te drukken op je toetsenbord, en die hier post (bijvoorbeeld door hem op www.imageshack.us te uploaden, en de forumlink hier te plaatsen) dan kunnen we zien wat nu eigenlijk de rechten op die map zijn. En doe dit zelfde eens voor één van de mappen die in die map staat, dus zo een met een slotje erop.

Je kan de info ook even overtypen in plaats van een screenshotje, wat je het makkelijkst vind.

Een andere optie is terminalgebruiken, dat gaat het snelst. In een terminal geeft dit commando ook de benodigde info over een map:
ls -ld pad/naar/mapen
ls -l pad/naar/dezelfde/mapvoor info over de bestanden die in die map staan.

Die kan je copy en pasten hier.

Het zou me niks verbazen als de eigenaar van de mappen niet de juiste is.

Dat laatste klopt  ook. Bij de rechten van de map waar het om gaat ben IK de eigenaar (met alt f2 gksuso nautilus gedaan). Maar bij de mappen IN die map is root eigenaar en dat krijg ik dus niet veranderd (terwijl het dat wel had moeten doen).

« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/15, 10:13:27 »
Dat kan je in de terminal vrij eenvoudig verhelpen. Grafisch kan dat ook wel denk ik, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

sudo chown -R eigenaar:groepseigenaar /pad/naar/de/map
chown is een afkorting voor change owner

waarin de -R recufrsief betekend, dus inclusief alle submappen, en files daarin

Naam en groepseigenaar zijn waarschijnlijk beide gelijk aan jouw gebruikersnaam, zo stelt Ubuntu het standaard in.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/15, 15:41:40 »
Dat kan je in de terminal vrij eenvoudig verhelpen. Grafisch kan dat ook wel denk ik, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Naam en groepseigenaar zijn waarschijnlijk beide gelijk aan jouw gebruikersnaam, zo stelt Ubuntu het standaard in.

dat /pad/naar/de/map. waar vind ik dat? In vorige ubuntu's kon je in nautilus nog dat werkbalkje aanpassen zodat ie dat pad/naar/de/map opgaf, kan dat nog? (dit ivm dat mijn schijven nu nog ELLENLANGE nummers hebben die ik niet wil overtypen)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 15:43:14 door Partynoud »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/15, 19:45:11 »
dat /pad/naar/de/map. waar vind ik dat? In vorige ubuntu's kon je in nautilus nog dat werkbalkje aanpassen zodat ie dat pad/naar/de/map opgaf, kan dat nog?

Nautilus openen (via bijvoorbeeld menu Locaties, Persoonlijke map) en dan tegelijkertijd de toetsen Ctrl+L indrukken.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/15, 20:00:19 »
dat /pad/naar/de/map. waar vind ik dat? In vorige ubuntu's kon je in nautilus nog dat werkbalkje aanpassen zodat ie dat pad/naar/de/map opgaf, kan dat nog?

Nautilus openen (via bijvoorbeeld menu Locaties, Persoonlijke map) en dan tegelijkertijd de toetsen Ctrl+L indrukken.

yes thanx, in eerdere ubuntu' s zat was hier toch een knop/toets voor?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/15, 20:06:24 »
in eerdere ubuntu' s zat was hier toch een knop/toets voor?

Ja, en dat was reuze makkelijk. Geen idee waarom het nu zo moet. :(

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/15, 20:08:53 »

Als ik dit doe dan krijg ikde volgende melding:

sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam /media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD
[sudo] password for mijnnaam:
chown: kan geen toegang krijgen tot `/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250’: Bestand of map bestaat niet
chown: kan geen toegang krijgen tot `GB’: Bestand of map bestaat niet
chown: kan geen toegang krijgen tot `HD’: Bestand of map bestaat niet

Wel zeg ik erbij dat deze map al goed ingesteld stond (dus ik was eigenaar), maar het gaat om de inhoud van die map (250 GB HD)....
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 22:19:48 door Partynoud »

« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/15, 20:17:16 »
Om die locatie bar te wijzigen maak je gebruik van gconfig-editor.
Citaat
To make it permanemt:
Open Applications->System Tools -> Configuration Editor
find the entry
"/apps/nautilus/preferences/always_use_location_entry"
and click the checkbox on or off
Mocht Configuration Editor niet zichtbaar zijn, wijzig dan eerst je hoofdmenu en enable deze.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/15, 20:24:07 »
Om die locatie bar te wijzigen maak je gebruik van gconfig-editor.
Citaat
To make it permanemt:
Open Applications->System Tools -> Configuration Editor
find the entry
"/apps/nautilus/preferences/always_use_location_entry"
and click the checkbox on or off
Mocht Configuration Editor niet zichtbaar zijn, wijzig dan eerst je hoofdmenu en enable deze.

ah, da's handig!. maar dan kun je alleen niet switchen zoals in voorgaande ubuntu's

« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/15, 21:41:41 »

sudo chown -R mijnnaam/mijnnaaam/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD
chown: kan geen toegang krijgen tot `/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250’: Bestand of map bestaat niet

Wel zeg ik erbij dat deze map al goed ingesteld stond (dus ik was eigenaar), maar het gaat om de inhoud van die map (250 GB HD)....
Je hebt het commando niet correct overgenomen.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/15, 22:23:14 »

sudo chown -R mijnnaam/mijnnaaam/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD

Je hebt het commando niet correct overgenomen.

Ik het wel goed overgenomen echter hier niet goed getypt.Nogmaals:

sudo chown -R mijnnaam:mijnnaam /media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/16, 00:27:17 »
sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam /media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD

Partynoud, Ubuntu heeft moeite met map- en bestandsnamen waarin een spatie voorkomt, of een speciaal teken zoals een ( of '. Vandaar dat ie zegt dat het bestand of de map ..........250 niet bestaat. Daar staat immers een spatie na 250
Je kunt dit opvangen door bij zulke bestanden/mappen in het terminalcommando een \ te zetten vóór elke spatie, of vóór dat speciale teken. Of je zet de gehele map- of bestandsnaam tussen dubbele aanhalingstekens. Dan wordt het commando in dit geval dus:
sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam /media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250\ GB\ HDof
sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam "/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD"

Mocht ik hiermee wartaal uitslaan  =D , dan verbeteren de kenners mij wel, hoop ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 00:38:25 door Mikkel »

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/16, 05:42:25 »

Partynoud, Ubuntu heeft moeite met map- en bestandsnamen waarin een spatie voorkomt, of een speciaal teken zoals een ( of '. Vandaar dat ie zegt dat het bestand of de map ..........250 niet bestaat. Daar staat immers een spatie na 250
Je kunt dit opvangen door bij zulke bestanden/mappen in het terminalcommando een \ te zetten vóór elke spatie, of vóór dat speciale teken. Of je zet de gehele map- of bestandsnaam tussen dubbele aanhalingstekens. Dan wordt het commando in dit geval dus:
sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam /media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250\ GB\ HDof
sudo chown -R mijnnaam:mijnnaaam "/media/650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd/250 GB HD"

Mocht ik hiermee wartaal uitslaan  =D , dan verbeteren de kenners mij wel, hoop ik.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! DAT WERKT, HEHE, PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Bedankt Mikkel (en Thomas), eindelijk gelukt, pfffffffffffffffffffffffffft       :P :P, ik was al bijna van plan om de (ook werkende) oplossing van Marqeaux te gebruiken, nl. die 250 GB aan bestanden over te zetten naar een ntfs-harde schijf en dan weer terug.........

pfffffffffffffffft, wat een frustratie en een ellende heb ik met dat root-gebeuren, verschrikkelijk gewoon!

Dat van die / wist ik dat Ubuntu er moeite mee had (of gewoon weg niet toestaat) maar dat van die lege ruimtes niet, mmmmmm, onthouden dus!

Je wilnieweten wat een opluchting dat geeft van hierachter mijn pc, pffffffffffffffft, ik deed die opdracht van jou intikken, enter en die stomme sleuteltjes verdwenen als sneeuw voor de zon, ' t leek net een James Bond-film of the Net met Sandra Bullock, ellenlang bezig zijn met de computer te kraken en dan eindelijk het wachtwoord vinden (om vervolgens weer toegang en beheer te krijgen over MIJN eigen pc; nu ja daar gaan die films dan niet over, meestal over andermans pc, maar IK zal er wel een film over maken: " Partynoud vs. Ubuntu: The Battle for the ROOT-RECHTEN", 5 november a.s. in de bioscoop; trailer volgt nog,................. pfffffffffffffffffffffffft
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 07:10:31 door Partynoud »

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/16, 05:52:55 »
.....hier is de trailer al...

http://www.youtube.com/watch?v=sN37Fn3Hw8E

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/16, 13:09:29 »
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! DAT WERKT, HEHE, PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Gelukkig, dan heb ik blijkbaar toch niet zúlke wartaal uitgeslagen. =D

Citaat
Dat van die / wist ik dat Ubuntu er moeite mee had (of gewoon weg niet toestaat) maar dat van die lege ruimtes niet, mmmmmm, onthouden dus!

Je kunt nog steeds een map/bestand een naam geven van twee of meer woorden, maar dan met een underscore op de plaats van een spatie. Zo'n naam 'herkent' de terminal wél.

Citaat
......... die stomme sleuteltjes verdwenen als sneeuw voor de zon, ' t leek net een James Bond-film of the Net met Sandra Bullock, ellenlang bezig zijn met de computer te kraken en dan eindelijk het wachtwoord vinden........
........ IK zal er wel een film over maken: " Partynoud vs. Ubuntu: The Battle for the ROOT-RECHTEN", 5 november a.s. in de bioscoop; trailer volgt nog

=D =D =D