Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Routeplanning in Google Earth  (gelezen 1191 keer)

OPGELOST: Routeplanning in Google Earth
« Gepost op: 2010/10/12, 15:50:37 »
Ook met Maverick Meerkat (kernel 2.6.35-22-generic) krijg ik dit niet goed opgelost; wie weet raad?
Zo lang er al google earth is voor Ubuntu draai ik die al.
Soms zoek ik een plaats op en dan wil ik een routeplanning laten uitvoeren; op zich kán dat.
De route wordt gepland en in het linker venster komt -ie keurig tevoorschijn.
Maar op de "kaart" niet; daar draait de wereldbol een kilometer of vijfhonderd naar het westen en komen start en eindpunt vlak naast elkaar met ertussen een rechte lijn.

Rara hoe kan dat (of beter misschien: wat doe ik fout?) ????

Alvast bedankt!

Harald
p.s.: voor het overige prima tevreden over 10.10 :-)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 15:32:16 door HaraldFranzen »

Offline chaos7

• Lid
Re: Routeplanning in Google Earth
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/12, 23:33:27 »
euhh, google begin pagina en dan maps aan kiezen links boven?
en daar je route keuze maken?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/14, 20:12:54 »
euhh, google begin pagina en dan maps aan kiezen links boven?
en daar je route keuze maken?

Yep, maar dan zit ik in Google Maps :-)
Het mooie van Google Earth "zou moeten zijn", dat je de gevonden route a.h.w. kunt "vliegen".

Ik heb trouwens inmiddels wel gezien dat op het moment dat ik het punt ingeef (bijvoorbeeld mijn thuisadres), Google Earth weliswaar inzoomt op de correcte locatie, maar de geolocatie alvast plot op het punt dat later -verkeerd- in de route wordt gebruikt (als u begrijpt wat ik bedoel).

En zó moeilijk kan het toch niet zijn? (x,y,z) plotten op de juiste locatie?

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/14, 21:05:53 »
goh, weer wat geleerd. het zou dus ook mogelijk moeten zijn met earth. zal het eens proberen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

OPGELOST! Re: Routeplanning in Google Earth
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/19, 15:31:59 »
Vandaag had ik even een uurtje om het uit te vogelen en het is opgelost (Ubuntu 10.10 - GoogleEarth 5.2.1.1588).

Het probleem zat 'm in de LOCALE; GoogleEarth verwacht een decimale punt en wij Nederlanders hebben een decimale komma.
Dus alle coordinaten werden doodleuk afgerond tot hele waarden. Tja, dan klopt er niet veel meer van.

Hier is de basis van het antwoord (en let op de Duitse Pete, die aangeeft dat je alleen LC_NUMERIC moet aanpassen, omdat anders speciale tekens als umlauts en accenten ook niet meer werken): http://www.google.com/support/forum/p/earth/thread?tid=72b851d55f188cea&hl=en

Dan is de oplossing als volgt:

in terminal:
sudo gedit /usr/bin/googleearth

#!/bin/sh
cd /usr/lib/googleearth

# this no longer works with Google Earth 4.3, so we have to revert to using LD_LIBRARY_PATH, sorry
#exec /lib/ld-linux.so.2 --library-path /usr/lib/googleearth /usr/lib/googleearth/googleearth-bin "$@"

GOOGLE_EARTH_LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/googleearth
if [ ! -z "$LD_LIBRARY_PATH" ]; then
  LD_LIBRARY_PATH=${LD_LIBRARY_PATH}:${GOOGLE_EARTH_LD_LIBRARY_PATH}
else
  LD_LIBRARY_PATH=${GOOGLE_EARTH_LD_LIBRARY_PATH}
fi
export LD_LIBRARY_PATH
export LC_NUMERIC=us_US.UTF-8
/usr/lib/googleearth/googleearth-bin "$@"

Ik heb nu vóór /usr/lib/googleearth/googleearth-bin "$@" (de laatste regel) een nieuwe regel toegevoegd die -tijdelijk- de locale zo instelt dat hij decimale komma's "snapt":

export LC_NUMERIC=us_US.UTF-8

En dan werkt 't!