Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bash scriptje: direct na het installeren  (gelezen 3222 keer)

Bash scriptje: direct na het installeren
« Gepost op: 2010/10/07, 14:04:42 »
Dave had het idee voor een bash script om de installatie af te ronden, op basis van de documentatie van ubuntu-nl en van Pjotr. Lijkt me aardig om te kijken of dat gaat.

Ik kom bij de volgende dingen die zo'n script zou kunnen doen, of indien het gebruikershandelingen vereist, de gebruiker vertellen wat te doen:

1. Software updates binnenhalen
2. Multimedia ondersteuning binnenhalen
3. Controleren of de hardware werkt, en eventueel niet vrije drivers activeren.
4. Wachtwoordzin aan gebruiker presenteren zodat deze die kan opschrijven oid.
5. Nederlandse taalondersteuning installeren indien dit nog niet gedaan is, en indien gewenst.
6. Swappiness aanpassen als de computer weinig geheugen heeft.
7. Afspelen fragmenten van geluidsbestanden door Nautilus uitschakelen als men dat wenst.
8. Controleer of foute flash spelers, en verwijder deze indien nodig.
9. Installeer Moonlight en extra Microsoft codecs die erbij horen.
10. Installeer w32codecs, non-free-codecs, en libdvdcss2
11. Oude computers: schakel de de herkenning van oplichtings- en aanvalswebsites uit
12. Schakel het numlock toetsveld automatisch in voor niet-laptops als gebruiker dit wenst.
13. Schakel het downloaden van de broncodes uit.
14. Verwijder indien gewenst de windows herstelpartitie uit het grub menu.
15. Een lijstje met veelgebruikte software waarin aangevinkt kan worden wat men wil installeren.

Is dat een aardig lijstje?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 15:10:56 door Thomas de Graaff »

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 14:55:42 »
Idd. het is de bedoeling een scriptje te maken dat voor zo'n beetje iedereen nuttig kan zijn. Maar een schermpje waarin je een aantal softwarepakketten kan aanklikken die veel gebruikt worden lijkt me wel een mooie toevoeging voor zo'n script.

goede tip!

Puntje 15 toegevoegd.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 15:04:38 »
Ik ben het met femke eens. Veel dingen zijn persoonlijk. Ik zie nu al dat je over veel punten kunt gaan discussiëren. Toch zie ik veel punten die voor een beginnende gebruiker misschien handig zijn. Maar aan de andere kant. Het is misschien juist goed dat zij zelf leren hoe ze dit moeten doen. Anders zouden zij nooit het nut van een dergelijk script inzien...

1. Software updates binnenhalen
Dit wordt straks tijdens het installeren al automatisch gedaan heb ik vernomen.

7. Afspelen fragmenten van geluidsbestanden door Nautilus uitschakelen.
Waarom?

10. Installeer w32codecs, non-free-codecs, en libdvdcss2
w32codecs, waarvoor moet dat ???
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/07, 15:09:17 »
7. Afspelen fragmenten van geluidsbestanden door Nautilus uitschakelen.
Waarom?

Zag ik op de site van Pjotr staan, leek me wel aardig om die mogelijkheid te geven. (mensen kunnen kiezen of ze dat willen of niet, zal dat er even expliciet bijzetten)

10. Installeer w32codecs, non-free-codecs, en libdvdcss2
w32codecs, waarvoor moet dat ???
[/quote]

Geen idee, stond op de site van Pjotr nadat 99% van de ondersteuning verzorgt was.

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/07, 15:46:49 »
Ik heb die codecs in ieder geval niet, en heb daar nog nooit last van gehad. Maar goed, ik heb ook geen moonlight, en daar heb ik ook geen last van. Wie weet zijn die w32 codecs voor iemand anders wel nuttig?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/07, 15:47:04 »
Precies, ik denk, ik stel heel veilig maar een paar vragen ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/07, 15:50:02 »
Dat is de bedoeling. ;) Anders zou ik zo kunnen beginnen met een scriptje maken. Maar ik zie graag wel eerst enige discussie over wat nuttig is en wat niet, en wat schadelijk kan zijn, en wat niet.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/07, 16:34:11 »
Ik vind zo'n scriptjes toch altijd maar eng. Het gaat erg lijken op Automatix of Ubuntu Tweak. Zodra een beginnende gebruiker zo'n script uitvoert en er gaat toevallig iets mis, dan is het moeilijk te achterhalen wat er mis gegaan is.

Alhoewel het een leuk idee is om na de installatie maar één script te hoeven uitvoeren i.p.v. een hele site af te werken, denk ik dat er een groot gevaar in schuilt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/07, 20:14:52 »
We hebben al eens een topic gehad over de w32codecs. Ik heb toen ook aangegeven en bewezen dat ik sommige dingen niet kan afspelen zonder de w32codecs. Deze zijn dus wel degelijk nodig.

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/08, 01:46:57 »
Alhoewel het een leuk idee is om na de installatie maar één script te hoeven uitvoeren i.p.v. een hele site af te werken, denk ik dat er een groot gevaar in schuilt.

Zolang zo'n script geen gekke dingen doet als het instellen van andere softwarebronnen, het gebruiken van forceer commando's die foutmeldingen negeren e.d. valt het gevaar wel mee met de risico's van zo'n script volgens mij. De bedoeling is dat zo'n script doet wat je anders handmatig doet als je de documentatie volgt. Ook kan zo'n script een log bijhouden van wat het doet zodat er bij eventuele problemen precies gezien kan worden wat het script heeft gedaan.

Wat ik als grootste gevaar zie is dat zo'n script maar tijdelijk actueel is. Ubuntu veranderd voortdurend, net zoals de documentatie, en zo'n script verouderd dus. Maar dit is denk ik prima te ondervangen door bijvoorbeeld op de wiki bij te houden welke versies van zo'n script nog actueel zijn en zonder problemen werken. Het script controleert dan op de wiki of de versie van het script nog actueel is voor het aanbrengen van wijzigingen aan het systeem, en zo niet verwijst het naar de wiki voor een eventuele nieuwere versie.

Op die manier is het eenvoudig mogelijk om de werking van het script te blokkeren als er een probleem wordt gemeld op het forum door een eenvoudige wijziging in de wiki.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/18, 10:54:09 »
Leuk idee, ik heb dat hier ook op kantoor gedaan, er word een cd gerunt die automatisch alle development tools installeert, en na de eerste boot up stel ik nog een paar vragen voor working directories en je e-mail adres, ook word dan pas ssh geïnstalleerd en apache2 correct geconfigureerd. Ook word er een vast IP ingesteld en een /etc/hosts file opgemaakt.

Ik heb verder geen tips over wat je moet installeren, denk inderdaad dat dit erg persoonlijk is.. Uit mijn ervaring is het wel onwijs handig om in /var/log een logfile weg te schrijven met eventuele exit errors als het mis gaat, kan erg schelen tijdens het debuggen ;).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/18, 12:28:08 »
Waarom staat NTP er niet in ?
Juist handig, wanneer de klok automatisch gelijk gezet wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/18, 12:32:56 »
Waarom staat NTP er niet in ?
Juist handig, wanneer de klok automatisch gelijk gezet wordt.
Eens!

Verder misschien:
unrar en/of 7zip zodat ze zeker weten allerlei soorten dingen kunnen uitpakken..
amsn als Windows msn alternatief?
simple-ccsm om makkelijk wat effecten in te stelllen
vlc voor multimedia (is mijn favo maargoed).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/18, 20:20:17 »
aMSN? Waarom niet KMess? Dát is pas een WLM-alternatief :)
En als je persé een GNOME-MSN erin wil stoppen, doe dan op zijn minst Emesene. Die lijkt meer op WLM dan dat lelijke aMSN.
VLC is een goeie optie, tenzij Bangarang ook mag (mja, veel mensen hebben iets tegen KDE hier :()

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/18, 20:54:37 »
Zou het niet mooier zijn, om een grafische layout te maken (desnoods zoals tasksel) waarbij een aantal keuzes al default staan aangevinkt ?
De gebruiker hoeft dan alleen aan te vinken wat hij/zij wilt en klaar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/18, 22:29:06 »
In feite is er al iets dergelijks hier http://sourceforge.net/projects/bleedingedge/ beschikbaar. Je zou dit kunnen aanpassen naar je eigen wensen.

Offline baboom

  • Lid
Re: Bash scriptje: direct na het installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/19, 01:02:36 »
klinkt erg goed!!

doet me denken aan een versie van XP die ik eens van het net getrokken heb,
hierbij kon je tijdens de installatie ook aangeven welke progammas er allemaal nog meer geinstalleerd moesten worden.
kwestie van aanvinken et voila !, een nieuwe installatie die in 1 keer klaar was!

ben erg benieuwd wat hier uit voort gaat komen.
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10