Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aangifteprogramma vpb2009  (gelezen 1058 keer)

Offline jan-hein

• Lid
aangifteprogramma vpb2009
« Gepost op: 2010/10/06, 11:49:25 »
Heeft iemand ooit het aangifteprogramma voor de vennotschapsbelasting 2009 onder Ubuntu 8.04 zien werken?
Een van de eerste zaken die je moet opgeven is het land van vestiging, en daarvoor wordt een standaard lijst met landennamen gebruikt.
Ik heb het probleem dat de namen in de lijst onzichtbaar zijn, zodat ik het niet voor elkaar krijg om nederland te selecteren.
De belastingdienst bezweert dat het programma bij hun wel goed werkt, en wil niet meewerken aan een vergelijking tussen mijn systeem (dat echt puur standaard is) en een systeem waarop het volgens hun wel werkt.
Als het iemand is gelukt om het programma aan de praat te krijgen wil ik daar graag  mee in contact komen.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: aangifteprogramma vpb2009
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 11:55:51 »
Dag Jan,
Zelf heb ik het ooit zoiets geprobeerd, volgens mij was het voor omzetbelasting van 2008. Maar de linuxvariant werkte bij mij toen ook niet lekker. Ik heb toen maar de Windowsvariant gebruikt in Virtualbox. Gezien ik voor bepaalde zaken toch soms nog Windows moest gebruiken was dit voor mij een kleine moeite.

Kan dit trouwens niet op https://mijn.belastingdienst.nl ? Dat werkt namelijk wel altijd prima bij mij...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jan-hein

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 11:26:05 »
Dag Jan,
Zelf heb ik het ooit zoiets geprobeerd, volgens mij was het voor omzetbelasting van 2008. Maar de linuxvariant werkte bij mij toen ook niet lekker. Ik heb toen maar de Windowsvariant gebruikt in Virtualbox. Gezien ik voor bepaalde zaken toch soms nog Windows moest gebruiken was dit voor mij een kleine moeite.

Kan dit trouwens niet op https://mijn.belastingdienst.nl ? Dat werkt namelijk wel altijd prima bij mij...
De aangifte omzetbelasting is een web applicatie, die inderdaad probleemloos werkt.
Voor de VPB (in elk geval 2009) wordt nog gebruikt gemaakt van een klassiek programma, dat gedownload moet worden, geinstalleerd, en dan puur lokaal gedraaid.
Windows is voor mij geen optie, en de belastingdienst beweert dat ze het programma voor Ubuntu ondersteunt,
maar ik begin het gevoel te krijgen dat ik door ze voor de gek wordt gehouden, en dat ze hopen dat de weinigen
die het zouden willen gebruiken afdruipen door toch weer op de windows versie over te stappen.
Ik ben daarom op zoek naar mensen die het programma daadwerkelijk hebben zien werken.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/07, 15:24:20 »
Ik had een keer 1 of andere tar gedownload en geïnstalleerd. Het installeren ging bij mij al niet van een leie dakje. Toen ik het programma eindelijk aan de praat had, werkte het nog niet lekker. Klikken op bepaalde knoppen werkte niet ofzo. Ik herinner het me vaag, maar wat ik zeker weet is dat ik er niet mee uit de voeten kon. Omdat het bij mij om een jaarlijkse indiening ging vond ik het niet nodig hier uren mee te klooien, daarom was ik maar eventjes naar Windows gegaan.

Ik denk dat ze bij de belastingdienst echt te weinig tijd/resources hebben om dit voor alle linuxsystemen goed te laten werken.

Wat dingen waar ik aan denk...
Kreeg je geen foutmeldingen tijdens de installatie? Wat gebeurt er als je het opnieuw installeert...
Ubuntu 8.04 is eingelijk best oud. Heb je de mogelijkheid om het op een nieuwere versie uit te proberen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jan-hein

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/08, 09:51:36 »
Ik had een keer 1 of andere tar gedownload en geïnstalleerd. Het installeren ging bij mij al niet van een leie dakje. Toen ik het programma eindelijk aan de praat had, werkte het nog niet lekker. Klikken op bepaalde knoppen werkte niet ofzo. Ik herinner het me vaag, maar wat ik zeker weet is dat ik er niet mee uit de voeten kon. Omdat het bij mij om een jaarlijkse indiening ging vond ik het niet nodig hier uren mee te klooien, daarom was ik maar eventjes naar Windows gegaan.

Ik denk dat ze bij de belastingdienst echt te weinig tijd/resources hebben om dit voor alle linuxsystemen goed te laten werken.

Wat dingen waar ik aan denk...
Kreeg je geen foutmeldingen tijdens de installatie? Wat gebeurt er als je het opnieuw installeert...
Ubuntu 8.04 is eingelijk best oud. Heb je de mogelijkheid om het op een nieuwere versie uit te proberen?
Ik had geen problemen met het installeren, en ik heb dat op aanraden van de belastingdienst via een tweede keer installeren nog zorgvuldig gecontroleerd.
Het probleem is dat ze beweren dat het programma bij hun op een standaard Ubuntu 8.04 vlekkeloos draait, en mijn "ervaring" bij hun niet te reproduceren is.
Dat betekent dat mijn systeem minder standaard is dan ik weet, of dat hun systemen minder standaard zijn ingericht dan ze zelf weten (er is immers verschil in gedrag van het programma), of dat ze het helemaal niet getest hebben zoals ze beweren.
In dat laatste geval worden ze opgelicht door de mensen die ervoor betaald zijn om het programma te leveren.
Ik wacht speciaal met de overgang naar nieuwere versies, omdat ze dan zullen zeggen dat ik niet de juiste versie van Ubuntu gebruik.