Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI videokaart maar welke drivers?  (gelezen 7051 keer)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI videokaart maar welke drivers?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/12/30, 20:37:06 »
Azalin: maar fglrx driver werkt jammer genoeg niet op oudere videokaarten... ATI/AMD ondersteunt niet meer alle videokaarten op linux... dus dan moet je soms wel naar de open source radeon+dri oplossing gaan kijken
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2006/12/31, 12:41:21 »
Klopt. Het was ook geen: installeer allemaal fglrx want die is veel beter. In tegendeel! Ik ben juist vóór de open source drivers. Ze zijn sneller ... en open source dus meer kans op het fixen van fouten, maar het probleem is dat de huidige open source drivers het dus niet in combinatie met Quake 4 doen... anders had ik graaaaaag de open source driver blijven gebruiken. Ze halen veel meer uit mijn GFX kaart wat snelheid betreft dan de closed source drivers.

radeon of ati overigens? radeon voor de oudere meen ik en de ati driver voor de wat nieuwere toch? Helemaal het verschil heb ik niet begrepen...
Ach, wat het ook is, mensen die de oude driver nodig hebben kunne Quake 4 sowieso toch niet soepel spelen heb ik begrepen dus gaat het meer voor die mensen die nieuwere kaarten hebben (check de specs van Quake 4 maar eens) en wel de fglrx driver kunnen installeren.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #27 Gepost op: 2006/12/31, 18:49:41 »
Nou, dat klopt toch niet hoor. Fglrx is ongeveer zo'n 3x sneller dan de open source ati/radeon driver. Volgens Phoronix dan toch. Maar volgens mij is het verschil niet zo groot als 3x, ik denk dat ze bij Phoronix geen HyperZ ingeschakeld hadden in Driconf en dat is ongeveer een 250% speedboost...

Het precieze verschil tussen radeon en ati ken ik ook niet. Ik *dacht* gehoord te hebben dat de ati driver de radeon driver gewoon laadt in de meeste gevallen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/01/01, 13:01:32 »
Mmm, in mijn geval rapporteert glxgears in elk geval een 3x snelheidswinst met de open source driver ten op zichte van de fglrx driver. Benchmarking is niet een van de dingen die je met glxgears moet doen, maar toch.
Naja, het zal wel. Ik weet in elk geval dat ik met de open source drivers Quake4 niet kon spelen :)

herozen1

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2007/01/17, 13:41:41 »
Ik weet niet wie deze handleiding geschreven heeft maar in ieder geval bedankt :) Ik kan nu ook mijn ACER AL1916W in native mode draaien (1440x900).