Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /core bestanden  (gelezen 2413 keer)

Offline wutnubu

  • Lid
/core bestanden
« Gepost op: 2006/12/20, 13:49:49 »
Geachten,

Vandaag kwam ik erachter dat er vier bestanden in mijn root map staan die ik nog niet eerder gezien heb,
Kan iemand mij vertellen wat ze zijn en of ze weg kunnen.
Bijstaand picto toont een kruis.

Het zijn:
core.4022
core.4025
core.4027
core.4053

Groet en dank

Gandyman1

  • Gast
/core bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/20, 14:11:45 »
Wat het is kan ik niet zeggen, weet ik zo niet.

Maar in je tekst klinken Windows geluiden en dat baart me meer zorgen.

Ubuntu = Debian =Linux.

En zodra je dingen installeerd en uninstald blijft alles zoals het hoort.

Dit klinkt misschien een beetje Cr

Offline siegi

  • Lid
/core bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/20, 14:28:28 »
Op sommige vlakken ben ik het met Gandyman1 eens.  
bv ubuntu = debian = linux (is niet juist), ubuntu en debian bevatten wel alletwee de linux kernel.  ubuntu is gebasseerd op debian, maar dit wil nog altijd niet zeggen dat het hetzelfde is.  

De /home is jouw plaats.    
De rest word mooi door ubuntu zijn pakketbeheer systeem geregeld.
De andere directories zijn ongeveer te verglijken met c:\windows en c:\program files, hier heb je normaal ook niet veel te zoeken.  
Alhoewel ik het aanmoedig om ook die mappen andere mappen eens te onderzoeken wat er staat.  Zo leer je meer over de werking van ubuntu. in /etc ga je bv veel instellings bestanden vinden.  in /usr ga je veel programma's vinden,    
in /var ga je wat log bestanden, en dingen rond apt vinden.  

Maar om zomaar iets beginnen te wissen wat je denkt niet nodig te hebben vind ik niet echt aan te raden.  Alhoewel het mij geen noodzakelijke bestanden lijken.

Offline wutnubu

  • Lid
/core bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/20, 15:14:24 »
Dank voor jullie reacties en passopjes, helemaal terecht overigens. Maar maak je geen zorgen, ik wil eerst weten wat het is en dan kijk ik of het weg kan. Googelen geeft geen uitsluitsel, vandaar hier gevraagd.

De reden is de grootte van de bestanden, bij elkaar een 42 mb groot, zonde van  de ruimte.

Dus wie weet waar ze voor dienen....

Gandyman1

  • Gast
/core bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/20, 15:20:14 »
@siegi
Citaat
bv ubuntu = debian = linux (is niet juist), ubuntu en debian bevatten wel alletwee de linux kernel.  ubuntu is gebasseerd op debian, maar dit wil nog altijd niet zeggen dat het hetzelfde is.
Met het teken = bedoel ik "is gelijk aan"
MAW ik gooi alles op 1 hoop.
En met Linux moet je niet spotten, of ff in zijn systeem gaan zitten knoeien.
Dit lijd zeker bij beginners tot zulks grote problemen dat een nieuwe install voor hen de enigste reparatie mogelijkheid is wat overblijft.

BTW ik heb zelf Debian servers, en heb al wel eens met een scheef oog de gehele root zitten vergelijken maar zie weinig verschil kwa opbouw, werking  ed....

Voor Desktop gebruik ikzelf wel ubuntu, laat dit duidelijk zijn. :P

:D

wr19026

  • Gast
/core bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/20, 15:31:26 »
core.* klinkt als een coredump naar aanleiding van een crash van een applicatie dan wel proces.

Maar goed, als je er geen last van hebt kan je ze beter laten staan.

Offline siegi

  • Lid
/core bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/20, 15:49:48 »
je kan ze natuurlijk even verplaatsen, moest je last krijgen met het een of het ander zet je het terug ...
Als je het niet gemist hebt kan je het veilig verwijderen.  
Maar het lijkt me effectief wel iets onnodig...

Offline Soul-Sing

  • Lid
/core bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/20, 16:44:17 »
google:
Core Dump
The core file is a memory image of a process that terminated when any of various ... This core file is often very large and takes up a lot of disk space; ..
wanneer u /core.file invoert bij google moet u toch verder kunnen komen. de hits relateren deze files direct aan linux, en een soort textdump. dat deze files veel ruimte kunnen innemen komt ook direct naar voren.

gr leon

wr19026

  • Gast
/core bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/20, 17:07:49 »
Citaat van: leoquant
google:
Core Dump
The core file is a memory image of a process that terminated when any of various ... This core file is often very large and takes up a lot of disk space; ..
wanneer u /core.file invoert bij google moet u toch verder kunnen komen. de hits relateren deze files direct aan linux, en een soort textdump. dat deze files veel ruimte kunnen innemen komt ook direct naar voren.

gr leon
Mooi, bevestigd wat ik al dacht.

Maar on-topic - @w.hellinga: er zijn niet veel "normale" mensen die een core dump kunnen lezen. Heb je een specifieke applicatie die regelmatig crasht?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
/core bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/20, 19:06:03 »
core bestanden mag je weg gooien ... ook al staan die in /. Deze worden gegenereerd door iets dat hard gecrashed is. Beetje te vergelijken met de dumps die gemaakt worden tijdens een BSOD in XP.

Offline wutnubu

  • Lid
/core bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/21, 06:51:43 »
Leon, dank voor je reminder...
Core dump, was heel vroeger in Unix heel gewoon, en een reden om eens lekker opnieuw op te starten.

In de bestanden die met vi te openen zijn staat veel binaires en wat cups gerelateerde zaken.
Wellicht heeft het te maken met de kleurenprinter die inderdaad wat vreemd deed de laatste dagen.
Ik heb ze hernoemd en alles loopt nog geheel naar wens, dus verwijder ik ze binnenkort.

Allen dank voor de inbreng.