Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp-prog  (gelezen 1325 keer)

Offline caruda

• Lid
xp-prog
« Gepost op: 2010/09/16, 21:50:07 »
Hallo,

Mijn vraag is het volgende welke programma kan ik het best gebruiken om Windows XP onder Ubuntu te laten draaien?
Wil dit namelijk gebruiken voor mijn Ipod Touche dus moet daarmee wel kunnen connecten.
Kan iemand mij wat adviseren welk proggie ik kan gebruiken.
Heb erwel 'n paar gezien maar wat is het beste hiervoor.
Mer vriendelijke groet

Re: xp-prog
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/16, 22:53:40 »
Virtual Box http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads  De versie die in Ubuntu zit heeft nl. geen USB ondersteuning.
Verwacht alleen niet dat je zware games er op kan draaien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

• Lid
Re: iPod verbinden en/of virtualisatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/16, 23:02:56 »
iPod verbinden met Ubuntu
Als je je iPod met Ubuntu wilt verbinden, dan zijn er waarschijnlijk graag deskundigen bereid om je hierbij te helpen - daar is geen Windows voor nodig.
Hier staat e.e.a. (EN) over de verbinding van een iPod met Ubuntu 10.04 Lucid Lynx. Er is zelfs een video gemaakt, hoe dat werkt.
De Nederlandse vertaling is nog niet bijgewerkt.

Virtualisatie
1. Voor zover ik weet kan "vrijwel elk" besturingssysteem in een VirtualBox geïnstalleerd worden. Hierbij moet voor een systeem met USB-verbinding de "non-OSE" versie gebruikt worden (de niet OpenSource editie).
Je kan dus in een VirtualBox-venster
a. Ubuntu Linux "onder openSUSE Linux" of
b. Windows XP "onder Windows 7" of
c. Windows XP "onder Ubuntu" laten werken.

2. Voor 1.a. kan je alles gratis downloaden en installeren zonder je ergens aan te melden.
Maar voor 1.b. en 1.c. moet je voor (elke) geïnstalleerde Windows-versie beschikken over een licentie (vanaf € 100,-) en na de installatie moet Windows "aangemeld" worden.  Als je dat niet doet, wordt Windows na enige tijd automatisch gedeactiveerd.

Voor 1.b. en 1.c. zonder een legitieme licentie kan je hier geen ondersteuning of adviezen verwachten.
Als je dat van plan zou zijn, ben ik de eerste die bij de forumbeheerder erom verzoekt om deze vraag te sluiten/blokkeren.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/16, 23:37:03 »
Voor 1.b. en 1.c. zonder een legitieme licentie kan je hier geen ondersteuning of adviezen verwachten.
Als je dat van plan zou zijn, ben ik de eerste die bij de forumbeheerder erom verzoekt om deze vraag te sluiten/blokkeren.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de topicstarter geen legitieme Windows licentie heeft, dit is dus niet bepaald relevant ;)
De vraag is of er een programma is waarmee je Windows kan installeren binnen Ubuntu, Windows licenties hebben hier weinig mee te maken (behalve dat je deze nodig hebt wil je Windows installeren).

Met Virtualbox moet dit inderdaad lukken.
Zelf gebruik ik overigens meestal een Windows iso (Die kan je overigens gewoon legaal halen van je Windows cd'tje door hem te branden met brasero en dan 'beeldbestand' oid aan te klikken bij het branden). In virtualbox kan je dan de ISO aanklikken als cd medium. Dit moet echter met een normale cd ook kunnen.

Overigens heb ik een slechte ervaring met Virtualbox en iTunes, het werkte wel.. maar dan heel, echt heel erg langzaam. (Als je een vrij snelle computer hebt dan zal dat misschien wel beter gaan.)
Overigens werkt de iPod touch ook in de nieuwste Ubuntu 10.04 LTS, je kan alleen niet verbinden iTunes (dus niet met de App store, muziek kan je wel syncen)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/16, 23:49:37 »
Zelf gebruik ik overigens meestal een Windows iso (Die kan je overigens gewoon legaal halen van je Windows cd'tje door hem te branden met brasero en dan 'beeldbestand' oid aan te klikken bij het branden). In virtualbox kan je dan de ISO aanklikken als cd medium. Dit moet echter met een normale cd ook kunnen.
Dat laatste kan zeker. Het maken van een iso bestand is een geheel overbodige handeling omdat in VirtualBox de "normale" CD-speler direct kan worden gebruiken.

ff spammen met onze documentatie:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/17, 00:43:04 »
Dat laatste kan zeker. Het maken van een iso bestand is een geheel overbodige handeling omdat in VirtualBox de "normale" CD-speler direct kan worden gebruiken.

Ja, maar als je zoals mij de boel regelmatig her-installeerd is het handig om 'altijd' een (virtueel) cd'tje te hebben...
Ook Linux distro's heb ik hier allemaal op iso's staan; zelfs degene die ik op cd heb.
/offtopic
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline caruda

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/17, 18:49:12 »
Hallo,
wil jullie ff bedanken voor de reacties en tips.
Ik heb Oracle vm gedownload en werkt perfect.
Is denk ik ook de beste onder Ubuntu.
Nogmaals bedankt allen
 ;)

Ps
Is het nodig om onder xp in een virtual box een antivirus te plaatsen?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 18:51:34 door caruda »

Offline sidius

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/17, 19:20:11 »
is wel handiger, anders kan je die installatie vernaggelen.
Je kan ook een snapshot maken gelijk na de installatie, dan kan je die terug zette

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/17, 19:22:12 »
Ps
Is het nodig om onder xp in een virtual box een antivirus te plaatsen?
Als het goed is werkt de virtuele xp hetzelfde als een normale xp. Is dat antwoord voldoende?
Klik links bovenin op Documentatie