Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Weer niet opstarten 10.04, niets gewijzigd alleen Kernelupdate!  (gelezen 1331 keer)

Hallo,

Toch maar als "nieuw" Topic aangemaakt.
Hoort bij: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/10-04-start-niet-na-upgrade-aanbevolen-nvidia-driver/msg632213/#msg632213

??? ??? Wat ik heel graag zou willen weten: maak ik er een puinhoop van als ik Vesa en Nouveau compleet verwijder, via Terminal (vraag: of kan dat ook met Synaptic via Live USB stick. Want volledig verwijderen heb ik nog niet gedaan, Dan neem ik voorlopig Nvidia Currrent als driver, of doet dan helemaal niets het meer? Via welke grafische interface dan ook kom ik er niet in.
Daar zou ik graag antwoord op hebben.
Dank!!
Izi  :rolleyes:

Dit hieronder heeft aan hoe de laatste post in de vorige topic is, ter info hier nu dus:

Een aantal maanden niet echt last gehad, wel soms niet in 1 keer opstarten, maar na een reboot deed alles het weer. Verder is er niet veel veranderd, er is net een kernelupdate geweest, maar of dat het is?

Twee dagen geleden 's avonds uitgezet, en 's ochtends niet aan te krijgen, helemaal niets. Wat betreft beeld dan. Ook de recoverymode werkt niet. Alles wat ik vorige keer heb gedaan, opnieuw uitgevoerd, helpt niet.
Er zijn een paar rare zaken vind ik:
  • De Nvidia die ik draaide op aanraden toen van Shinger is verdwenen, alleen nog de common-map
  • De toen verwijderde Video Nouveau staat er weer!! Heb ik niet gedaan.....

Er gebeurde dus op het scherm helemaal niets. Nu met behulp van een Live-USB kan ik er weer in, maar:
  • Ik heb de Video Nouveau weer verwijderd
  • De Veza is er afgegooid
  • Current Nvidia erop
  • Dan draait alles, maar zodra ik reboot is alles weer zoals het was, er weer op of er weer af dus
Dan heb ik naar de Grub gekeken, die haperde vorige keer ook, ik heb de 1.98 1Ubuntu7
  • In terminal werkt vanaf de USB-stick "sudo mount/dev/sda1/mnt" niet
  • Zo ook daarna; sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt" zegt: "commando niet bekend"
Wat gebeurt er:  aanzetten, even wachten, beeld verkleurt even, ook zonder toetsen te gebruiken zie ik daarna Grub even en kan ik een kernel kiezen (de nieuwste), dan weer even zwar beeld, dan flits er een oranje ubuntukleur langs en dan stopt de boel, knipperend in root (in zwart)  :evil:, en kan ik dus inloggen. Maar niet grafisch dus, op geen enkele wijze. Dames en heren, alvast dank voor het breken van het hoofd!

Nog een belangrijke zaak wellicht; er werd voorgesteld bij een update, kernel 2.6.32.21 te laten verwijderen, die is dus niet meer, kan het daar aan liggen? Al wordt op de live-stick wel via die kernel opgestart toch? Voor de zekerheid: de stick is gemaakt op 14 sept.

izi

15 sept: 17:35 uur ongeveer
Een "update" ; wanneer ik opstart vanaf de usb-stick, dan loopt alles als gewenst p die wijze. Wanneer ik de usb-stick niet verwijder, maar reboot, dan doet de pc hetzelfde als wanneer hij van de hdd zou opstarten, als boven beschreven dus.

Op dit moment zie ik dat ik via de grafische kant niet meer in de directories kan via Nautilus, ook de icons blijken leeg. Dat komt waarschijnlijk doordat ik Nvidia current heb geinstalleerd en Vesa en Nouveau heb gedeinstalleerd.

izi  

18:30 uur
Zelfde verhaal, Vesa en Nouveau zijn er weer current is verdwenen. Wat ik nu heel graag zou willen weten: maak ik er een puinhoop van als ik Vesa en Nouveau compleet verwijder, dat heb ik nog niet gedaan, En voorlopig Currrent neem als driver, of doet dan helemaal niets het meer?
Daar zou ik graag antwoord op hebben.
Dank
Izi  :rolleyes:

« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 12:22:53 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Re: Weer niet opstarten 10.04, niets gewijzigd alleen Kernelupdate!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/16, 05:51:49 »
 :o Ik weet het niet meer. Heb alles geprobeerd, volgens mij, wat er op welk forum dan ook staat geschreven, maar het gebeurt niet, het wonder bedoel ik.
Dit is dus de zoveelste keer en voor zover ik kan zien komt er uit de juiste hoek geen oplossingm en dat valt me zwaar tegen. Eerder is tegen me gezegd dat Ubuntu het waard is, beetje doorzetten en dan kom je er wel,
Nou, niet doorzetten kan me niet verweten worden, dom doen misschien, maar hier reageert ook niemand, dus jullie zullen dit probleem als een onoplosbare zaak zien?

Wat ik ook niet begrijp is waarom het bij sommigen wel gebeurt (heel veel sommigen trouwens) en anderen niet, of snel opgelost. En het probleem lijkt ook nog of het zo uit de lucht komt vallen. Zo draai je, zo niet.
Ik ga de boel redden, om me heen kijken "what to do", ik heb echt niet eerder zoveel ellende gehad, en ja het klopt, het is geen slechte OS, maar waarom niet even op dit probleem gefixeerd? Vanuit ZA bedoel ik dan, niet hier. Er zijn aardig wat onaardige opmerkingen zo hier en daar, niet goed voor Ubuntu. Ik ga er in ieder geval nu iets naast zetten (naast 10.04, niet naast de opmerkingen), ik zal toch verder moeten. Dat zal geen Ubuntu zijn. Misschien weet hier iemand iets... geen Windows!!

Izi
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/16, 09:35:30 »
Probeer anders deze is en dit is ook een LTS uitvoering dus ondersteuning tot april 2013. :D
http://www.linuxmint.com/download.php

http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php
Deze distro is niet zo snel met kernel update´s behalve de security update´s.
Ook filtert hij op regressie bugs die in sommige kernels zitten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/05, 23:45:56 »
Dank je Wanda,

Ik heb niet alles geprobeerd, vooruit werd al gewaarschuwd dat ook hier problemen zijn met nvidia  :(
Ik heb hem wel op een ander systee, gezet en daar draait het goed. Dus bedankt!
Izi

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/06, 00:45:01 »
Hallo,
Het schijnt toch een geweldig probleem te zijn, krijg nergens antwoord, niet alleen hier niet. Mocht het zo zijn dat iemand een ingeving krijgt, of zou kunnen krijgen na dat wat ik weergeef maar weer over wat er tot nu is gebeurd en gedaan.

Ik heb Nouveau eraf gehaald, dat scheelt blijkbaar problemen.

Ik heb de boel weer aan de praat gekregen door via Terminal alle xorg.conf die er maar in het systeem staan te verwijderen. Toen opgestart en waarschijnlijk is alles via xorg.conf.failsafe gaan draaien, alleen wel in 1280 x 1040 met refreshrates boven de 60, wat dit scherm niet leuk vindt, en de "current" verdwenen, weer.
De failsafe is of deze geweest
Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Driver      "vesa"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
EndSection

of deze
Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "vesa"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection
geweest, dat weet ik niet, is niet meer te achterhalen, voor mij althans.

Echter de resolutie bleef een groot probleem, dus heb ik nividia current weer gedownload, en ingschakeld en de Nvidia Server Settings bewerkt naar 1280 x 720 (stond op auto), Hz op "auto" laten staan. En ALLEEN op "apply" klicken verder niets. Dan wordt de instelling: 1280 x 720 H:45Khz V:60Hz volgens mijn scherminfo.
De xorg.conf ziet er nu zo uit:
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "nvidia"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection_________________________________________________________

Lijkt leuk, maar om wat voor reden dan ook schiet de resolutie willekeurig zo af en toe terug naar 1280 x 1040 met Hz hoger dan 60. Gewoon bij wisselen van gebruiker al. Nou dan even alles herhalen en klaar. Gekkenhuis, maar ok.
Tot op een dag ik per ongeluk ipv "apply", "save to x configiration file" aanklickte. Alles bleef werken!! En de xorg.conf werd dit:

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 260.19.06  (buildd@louvi)  Tue Sep 21 09:47:13 UTC 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Acer V193HQ"
    HorizSync       31.0 - 80.0
    VertRefresh     55.0 - 76.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7025 / nForce 630a"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
    Option         "metamodes" "1280x720 +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Flitsend niet? En netjes 1280 x 720 etc..
Het toeval wilde dat de machine en tijdje niet uit is geweest vanaf dat moment, alleen in slaapstand wat perfect werkte.
Toen... heb ik alles na een weekeinde netjes afgesloten, geen enkel probleem, wilde maandagochtend aan de gang en dus niet!!
Helemaal niet, ook niet via USB-Stick. Op een externe harde schijf had ik ook een iso staan, die heb ik gebruikt, via USB, vanaf die schijf, en toen startte het systeem op alsof het op de harde schijf gebeurde!!! Met de driver Nvidia intact, alleen wel verkeerde resolutie. Dus "nieuwe mooie" xorg.conf verwijderd en degene van daarvoor weer in ere hersteld.  Dus die  (tussen de lijnen hierboven), met nvidia als driver. En alles op 1280 x 720 auto Hz

Tot op heden geen rare dingen, maar kloppen doet het niet. Misschien heeft iemand er iets aan.

Mvg
Izi    
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 23:08:26 door izingqondo »

« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/06, 23:32:45 »
De monoloogVragen in blauw
De aanvulling gisteren had ik dus niet moeten schrijven. Vanochtend: ...........................juist!!!! Niets!!
Alles wat ooit eerder is aangegeven weer geprobeerd.

Nu start alles op (OK,OK,OK etc.) tot " Battery check OK"  en dan stopt de boel om nooit weer verder te gaan.
Weer alles afgezocht em kom toch niet de minsten tegen die dit probleem hebben. Iedere keer weer, schrale troost te weten dat je niet alleen bent.

Current is aanwezig, kan alleen niet checken of hij werkt, weet iemand hoe dit moet? Vanuit Live dus bedoel ik.
Onder vesa wat er wel op staat dus, werkt ook niets. Misschien weet iemand juiste xorg.conf daarvoor ?

Het lijkt te maken te hebben met de installatie van een plug-in in XBMC. Onder X11 staat een file " default-display-manager"  met daarin alleen "usr/sbin/gdm" , die laatste kan ik niet vinden.
Weet iemand waartoe  X11/ default-display-manager [usr/sbin/gdm] dient?

Izi

Na (over)ijverig wroeten:
Hele "threat" gevolgd vanaf etc/X11/default-display-manager (in mijn geval "etc/sbin/gdm"). Waarbij gdm  :-[ staat voor Gnome Display Manager  :rolleyes:. Die bleek dus "verdwenen". 
Opstarten in kernel (in mijn geval 2.6.32.25) herstelmodus. Daarna naar root in terminal (laatste optie in rij). Opstarten Xserver door ingeven "startx", kan op meerdere manieren (lees "man -k xserver" en/of man xserver).
Ik kwam in root in grafische interface, met opgestartte xserver.
Aldaar via synaptic "gdm" geïnstalleerd. Via "Nvidia Settings" juiste resolutie ingesteld, "apply" en daarna "save to x screen".
UIteraard na gekeken te hebben of laatste current versie aanwezig was.
Herstart,.  enne ........... sinds vanochtend 06:30 ........ mag ik niet mopperen.

Hoop dat iemand hiermee geholpen is.   

Izi