Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] bestandsysteemlabel wijzigen  (gelezen 938 keer)

Offline soppel

• Lid
[OPGELOST] bestandsysteemlabel wijzigen
« Gepost op: 2010/09/15, 11:18:00 »
In mijn pc zitten 3 fysieke harde schijven.
Schijven hebben diverse partities.
ga ik naar systeem>beheer>schijfgereedschap dan heb je de mogelijkheid om een bestandssysteemlabel te wijzingen.

dacht ik.....

bij een van de 3 schijven geeft ie die mogelijkheid niet?!

Hoe krijg ik op die schijf ook die mogelijkheid?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 14:46:03 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

• Lid
Re: bestandsysteemlabel wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/15, 11:55:45 »
Dat gaat mogelijk niet als de partitie in gebruik is, zoals je systeempartitie. Je zal dit dan moeten doen vanaf een live sessie.

Er is ook wat meer uitleg nodig: gaat het niet voor alle partities van één specifieke schijf?

[edit]Als de systeemschijf aangekoppeld wordt via UUID zal dat wellicht geen probleem zijn, maar mocht je systeemschijf via LABEL aangekoppeld zijn, dan breek je het systeem, tenzij je ook /etc/fstab aanpast. m.a.w., het beste is de systeempartitie gerust te laten.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 11:58:22 door vanadium »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/15, 12:10:12 »
Het moet geen verschil uitmaken.
Volgens mij kan je in fstab rustig je schijf invoeren met de UUID en met de label, de label vind je terug onder /media/.
Dus je krijgt dan iets als dit in fstab:

UUID     koppelpunt     bestandssysteem     opties

Ik heb ik fstab mijn interne schijf ingevoerd waarop ik de downloads van Lottanzb neerzet, dus dit is als voorbeeld:

UUID=5900f0a5-a5c9-417e-92f3-cc502535824a    /media/NNTPGrab    ext3    defaults,relatime    0    2
NNTPGrab is de label die ik aan die schijf heb gegeven, anders zou er moeten staan /media/sdb

Voor de TS: sda is de 1e (interne) schijf, sdb is de 2e (interne) schijf.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/15, 13:25:58 »
Je controleert inderdaad zelf de naam voor partities die via /etc/fstab aangekoppeld worden. Voor externe USB schijven, of interne partities die enkel "op vraag" aangekoppeld worden (d.w.z., door erop te klikken in nautilus), wordt het volumelabel gebruikt als dat er is. Vandaar dat het in die gevallen handig kan zijn het volumelabel in te stellen.

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/15, 13:30:30 »
Klopt. Ik heb een 1500 gig externe schijf die ik via fstab laat koppelen op en UUID en labelnaam. Werkt prima!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/15, 13:46:14 »
Even verduidelijken

* Je kan een partitie aankoppelen via /etc/fstab. Dat is de oude manier, en dan bepaal je zelf de naam van het koppelpunt.
* Standaard worden partities op USB schijven automatisch aangekoppeld. Dit gebeurt niet via /etc/fstab. Automatisch wordt het label gebruikt als naam van het koppelpunt, als dat er is. Anders krijg je iets generiek als "100 GB Volume".
* Standaard worden partities op interne schijven NIET aangekoppeld (behalve de systeempartities, natuurlijk). Die koppel je dan aan vanaf het ogenblik dat je erop klikt in nautilus. Ook nu wordt automatisch het label gebruikt als naam van het koppelpunt, als dat er is.

Je mag en kan elke partitie in /etc/fstab opnemen, als je dat verkiest. Ik doe dat alvast voor partities van interne schijven, want die wil ik automatisch beschikbaar. Voor USB schijven doe ik dat nooit. Een USB schijf is immers niet gegarandeerd beschikbaar bij de opstart (wanneer /etc/fstab uitgevoerd wordt). Bovendien werkt het automatische systeem hier zeer vlot. USB schijven geef ik daarom altijd zelf een volumelabel. Voor partities op interne schijven maakt het volumelabel voor mij niets uit.

Offline soppel

• Lid
Re: [OPGELOST] bestandsysteemlabel wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/15, 14:51:05 »
Vanadium had het direct bij het rechte eind!

Nadat ik weggeweest was en de pc opgestart had kon ik wel het bestandssysteemlabel wijzigen.
Na het antwoord gelezen te hebben van vanadium was het direct duidelijk.
test: Met nautilus de schijf bekeken: daarna gaat het niet meer.

Het ging overigens niet om een schijf met systeempartities. Het gaat om een 2e schijf die voor opslag van data bedoeld is.

Allen bedankt voor het meedenken!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan