Even verduidelijken
* Je kan een partitie aankoppelen via /etc/fstab. Dat is de oude manier, en dan bepaal je zelf de naam van het koppelpunt.
* Standaard worden partities op USB schijven automatisch aangekoppeld. Dit gebeurt niet via /etc/fstab. Automatisch wordt het label gebruikt als naam van het koppelpunt, als dat er is. Anders krijg je iets generiek als "100 GB Volume".
* Standaard worden partities op interne schijven NIET aangekoppeld (behalve de systeempartities, natuurlijk). Die koppel je dan aan vanaf het ogenblik dat je erop klikt in nautilus. Ook nu wordt automatisch het label gebruikt als naam van het koppelpunt, als dat er is.
Je mag en kan elke partitie in /etc/fstab opnemen, als je dat verkiest. Ik doe dat alvast voor partities van interne schijven, want die wil ik automatisch beschikbaar. Voor USB schijven doe ik dat nooit. Een USB schijf is immers niet gegarandeerd beschikbaar bij de opstart (wanneer /etc/fstab uitgevoerd wordt). Bovendien werkt het automatische systeem hier zeer vlot. USB schijven geef ik daarom altijd zelf een volumelabel. Voor partities op interne schijven maakt het volumelabel voor mij niets uit.