Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Verwisselbare media' ontbreekt in menu Locaties  (gelezen 5835 keer)

Offline Mikkel

• Lid
'Verwisselbare media' ontbreekt in menu Locaties
« Gepost op: 2010/09/14, 14:23:59 »
Sinds de (schone) installatie van Ubuntu 10.04 een week geleden, ontbreekt in menu Locaties het item 'Verwisselbare media' met z'n uitklapmenu naar rechts. In plaats daarvan staan alle partities van de twee interne harde schijven, plus het diskettestation, maar dan weer niet de cd/dvd-speler en de brander, direct onder 'Computer'. Zo is het nooit geweest onder voorgaande Ubuntu-versies en ik vind het bovendien geen fraai gezicht.
Trouwens, open ik 'Computer', dan zie ik daar behalve de partities en het diskettestation, maar één cd/dvd-station staan. De brander is spoorloos. Is dat 'zoals het hoort'?

Eergisteren (de pc stond al uren aan) verscheen opeens vanuit het niets 'Verwisselbare media'-met-uitklapmenu in menu Locaties. Geen idee wat de oorzaak van die plotselinge verschijning is geweest. Niets ge(de)ïnstalleerd, niets gewijzigd in configuratiebestanden, geen 'vreemde' commando's in de terminal, niets........
De volgende dag, na een koude start, stonden alle partities weer 'gewoon' in menu Locaties. Geen 'Verwisselbare media' meer te bekennen. ???

Ben gisteren en vandaag uren aan het Googlen geweest, maar ik schijn de enige te zijn die geen 'Verwisselbare media' (of 'Removable media') in het menu Locaties heeft.
Dus mijn hoop is gevestigd op de knappe koppen  =D van dit forum. Welk bestand(je) moet ik aanpassen om 'Verwisselbare media' in menu Locaties te krijgen? Liefst mét uitklapmenu. =D

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: 'Verwisselbare media' ontbreekt in menu Locaties
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/14, 14:36:49 »
Wat versta je precies onder "verwisselbare media"?  Een cardreader met alle poorten voor geheugenkaartjes? Normaal gesproken zie je die niet staan onder Locaties, wel als je in Nautilus links op Computer klikt. Dan zie je wel je cardreader staan (alle slots) plus je interne/externe schijven plus je cd/dvd-rom.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/14, 14:37:35 »
Ohja, je cd/dvd station is je brander.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/14, 15:15:24 »
Wat versta je precies onder "verwisselbare media"?

Ik bedoel dat het menu-item 'Verwisselbare media' ontbreekt. Alle partities die je op de schermafdruk ziet worden automatisch gemount via fstab. (Het diskettestation stond standaard al in fstab.) Onder Ubuntu 8.04 stonden die partities (plus een eventueel aangekoppelde usb-schijf/stick) netjes weggewerkt in een menu-item met de naam 'Verwisselbare media', onder 10.04 hangen ze opeens allemaal apart onder menu Locaties.
In fstab hebben alle partities dezelfde opties meegekregen als in 8.04, maar in 8.04 zaten ze dus allemaal netjes in een menu-item verpakt. Nu niet, en ik wil dus de 'oude' situatie graag weer terug.
Ik dacht dat 'Verwisselbare media' een standaard menu-item was, maar dat is blijkbaar niet zo? Misschien alleen wanneer partities en/of externe harde schijven automatisch gemount worden via fstab?
In ieder geval wil ik graag de 'oude' situatie (zoals in 8.04) terug.

Over fstab gesproken, in 8.04 stonden het cd/dvd-station, de brander en het diskettestation al standaard in fstab. In 10.04 alleen het diskettestation maar. Is dit de standaard situatie in 10.04, of.......?

Ohja, je cd/dvd station is je brander.

Hoort het dus zo dat de speler daar niet getoond wordt, nomko?
Waarom het ene station wel en het andere niet, vraag je je dan weer af.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 15:21:37 door Mikkel »

« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/14, 16:45:55 »
Bij mij op 10.04 staat er standaard helemaal niets (geen cardreader, cd-station of wat dan ook) (heb trouwens ook geen aparte partities, maar goed). Computer wel. Op het moment dat ik echter een kaartje, cd-station, usb-stick of wat dan ook in de computer gooi, en er dan dus ook daadwerkelijk media aanwezig is verschijnt het. Misschien dat in de oudere versies standaard alle stations weergegeven waren, en dat dit gedrag nu veranderd is. Verder lijkt het mij dat deze menu-items standaard in het menu Locaties staan, maar misschien dat als het er veel worden, er een apart submenu aangemaakt wordt. Zo gaat dat namelijk ook bij de bladwijzers. Dat het diskettestation er wel staat kan logisch zijn, volgens mij kan je computer namelijk zelf niet weten of er een floppy in zit of niet. Misschien dat je dergelijk gedrag wel ergens in gconf-editor kunt wijzigen, maar ik kan zo 1-2-3 niets vinden.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/14, 19:03:46 »
Verder lijkt het mij dat deze menu-items standaard in het menu Locaties staan, maar misschien dat als het er veel worden, er een apart submenu aangemaakt wordt.

Pal voordat ik de partities van 8.04 schoonveegde en 10.04 installeerde, stond er in menu Locaties van 8.04 een item 'Verwisselbare media' met uitklapmenu, met daarin dezelfde partities die nu in 10.04 direct onder 'Computer' te zien zijn. Ik weet niet beter of datzelfde item heeft daar gestaan vanaf de installatie van 8.04 begin 2009.

Misschien heeft men besloten dat in 10.04 anders te doen, maar dit is dan (in mijn ogen) geen positieve wijziging. Ik vind het dan echter niet te verklaren waarom twee dagen geleden, vijf dagen na de installatie, zomaar uit het niets, dat item tóch in menu Locaties verscheen. ???  En de volgende ochtend, na een koude start, weer verdwenen was.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/15, 11:18:00 »
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je dan misschien bijvoorbeeld een cd in je computer gedaan hebt, waardoor ook de cd weergegeven moet worden, en het ding vervolgens denkt: hé, dat zijn er wel erg veel, laten we er een submenu van maken. Bladwijzers doen hetzelfde.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/15, 16:17:56 »
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je dan misschien bijvoorbeeld een cd in je computer gedaan hebt.....

Na de installatie met de live-cd van 10.04 heb ik het cd/dvd-station niet meer gebruikt. 'Verwisselbare media' was er een paar dagen geleden opeens. Ik was in een ander topic aan het lezen/posten en wilde even iets opzoeken, dus klikte op menu Locaties. En weg waren al die aparte partitievermeldingen, netjes opgeborgen in 'Verwisselbare media'. :o Terwijl ik dat menu die dag al tig keer had geopend zonder dat daar een 'Verwisselbare media'-item te zien was. ???

Ik zou eigenlijk wel willen weten of er iemand anders is die in Ubuntu 10.04 in menu Locaties een item 'Verwisselbare media' heeft staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 16:26:26 door Mikkel »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/15, 17:28:58 »
Ik niet ,zelfs nooit niet gehad.
Het enige wat ik zie is als mijn b.v usb stick aanstaat ,dan staat hij er in.
Maar zoals u het had met zo een menu .. nee nooit niet gehad dus.
Lucid 32bits
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/15, 19:32:54 »
Ik niet ,zelfs nooit niet gehad.

Terwijl jij toch ook met 8.04 hebt gewerkt, dacht ik.
Ik heb net al wat geGoogled om te zien of ik ergens een afbeelding kon vinden van menu Locaties (of Places) met dat bepaalde item erin, maar (nog) niets kunnen vinden. De andere pc hier draait nog op 8.04. Kan het nu niet doen omdat ie staat te downloaden in Windows, maar morgen zal ik die eens opstarten in Ubuntu en dan een schermafdruk maken van het bewuste item. Want ook dáár staat al vanaf de installatie een item 'Verwisselbare media' in menu Locaties.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/15, 20:45:10 »
Zelfs met 7.04 maar kan mij zo een menu niet herinneren ,of ik wordt nu toch echt oud. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/15, 22:45:10 »
Hallo!  ;)
Ik heb ook (gelukkig) zo'n menu.
Ik heb namelijk 12 "Verwisselbare media". Dit zijn de windows- en data-partitie maar ook verschillende gedeelde mappen die op mijn NAS-server staan.
Al deze "Verwisselbare media" mount ik automatisch mbv fstab.
En als ik een usb-stick erin stop komt deze ook bij verwisselbare media te staan (terwijl er ook een venster geopend wordt).

Zelf heb ik ook geconstateerd dat het menu pas verschijnt als het er veel worden (meer dan 3?).

Zie hier de schermafdruk.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 23:50:47 door wowo »
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline wowo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/15, 23:34:25 »
>Off topic<
Hoe krijg ik een scherm afdruk met een uitgeklapt menu  ???.
Ik kan alleen met print screen aan schermafdruk maken zonder een uitgeklapt hoofdmenu.
Ik heb daarom maar een foto gemaakt.
>Off topic uit<

Oeps ...
Heb zelf al een mogelijkheid gevonden: Mbv Gimp (Bestand.Aanmaken>Schermafdruk)
Je kan hier allerlei opties mee instellen bv het maken van een schermafdruk na een aantal seconden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 23:44:17 door wowo »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/16, 00:02:09 »
Hallo!  ;)
Ik heb ook (gelukkig) zo'n menu.

Gelukkig! Ik dacht al dat ik weer eens iets bijzonders had. =D =D =D  
Maar 'gelukkig' :P heb ik geen twaalf schijven/partities, maar slechts vijf partities, verdeeld over twee interne harde schijven. En die vijf staan allemaal in fstab.
In 8.04 stonden diezelfde vijf partities ook allemaal in fstab, maar wel netjes weggewerkt in een mapje 'Verwisselbare media'. 's Ochtends nog zo en 's middags na de installatie van 10.04 niet meer. :(  

Citaat
Zelf heb ik ook geconstateerd dat het menu pas verschijnt als het er veel worden.......

Sja, om nou meer partities te gaan aanmaken, alleen maar om de vijf die er nu staan uit het zicht te kunnen krijgen......... dat gaat me ook wel weer een beetje te ver, hoor. XD  Dan wacht ik wel tot iemand een idee krijgt waar 'Verwisselbare media' vandaan getoverd kan worden. 8)  Als je Ubuntu helemaal naar je eigen hand kunt zetten, zoals ik al zo vaak heb gelezen, dan moet dit toch simpel zijn. =D

Edit: net een usb-stick ingestoken. Verschijnt ook 'netjes' in het rijtje partities plus diskettestation. Maakte dus bij elkaar zeven items, maar dus géén 'Verwisselbare media'. :|
« Laatst bewerkt op: 2010/09/16, 00:16:11 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/16, 00:07:56 »
Hoe krijg ik een scherm afdruk met een uitgeklapt menu  ???.

Heb zelf al een mogelijkheid gevonden: Mbv Gimp (Bestand.Aanmaken>Schermafdruk)

Via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Schermafdruk kan dit ook, hoor. ^-^

Offline wowo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/16, 00:25:31 »
Via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Schermafdruk kan dit ook, hoor. ^-^
Bedankt voor de tip.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. ^-^
Maar ik ben dan ook een echte Gimper. =D

Misschien is het een instelling die je kan instellen in de gconf-editor ?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/16, 00:36:06 »
gconf-editor heb ik ook al uitgeplozen. Als het daar al in staat, heb ik het niet kunnen vinden. 8)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/18, 20:47:31 »
Bump 8)

Offline wowo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/19, 10:19:53 »
Bump 8)
Bump +1  ;)

Ik heb nl geconstateerd dat op een andere desktop (waar ik onlangs Ubuntu heb geïnstalleerd)
dit fenomeen ook optreed. Op mijn laptop gaat het trouwens ook gewoon goed.

Hoe bepaalt Ubuntu (10.04) of er een hulpschern "Verwisselbare media" wel of niet verschijnt ??? ???.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/19, 15:30:41 »
Bump +1  ;)

Ik heb nl geconstateerd dat op een andere desktop (waar ik onlangs Ubuntu heb geïnstalleerd)
dit fenomeen ook optreed.

Dus ook dáár geen item 'Verwisselbare media'? Hoeveel aparte partities/schijven/usb-apparaten staan er daar in menu Locaties? Op de laptop staan er heel wat, zag ik op je schermafdruk. =D

Citaat
Hoe bepaalt Ubuntu (10.04) of er een hulpschern "Verwisselbare media" wel of niet verschijnt

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :|  Hier staat in 10.04 nog steeds hetzelfde aantal partities/schijven als in 8.04, dus waarom bij de ene versie niet en bij de andere wel? ???

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/19, 21:16:40 »
Nog een plaatje gevonden van 'hoe het was en hoe ik het graag weer wil hebben'. :) Komt uit een verhandeling over Jaunty.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/20, 19:15:32 »
Dus ook dáár geen item 'Verwisselbare media'? Hoeveel aparte partities/schijven/usb-apparaten staan er daar in menu Locaties? Op de laptop staan er heel wat, zag ik op je schermafdruk. =D
Ja.
Op de bewuste desktop heb ik 5 locaties/partities. Ik heb ook nog een usb-stick erin gedaan en toen waren het er zes. ;) Helaas allemaal op 1 rij onder mekaar.

Het lijkt mij logisch dat het wat met nautilus te maken heeft, maar ja verder kom ik ook niet. :'(

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/22, 17:01:56 »
Maar weer eens een zet gegeven. XD  Er moet toch iemand zijn die weet hoe menu Locaties te manipuleren valt?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/26, 22:36:50 »
Er moet toch iemand zijn die weet hoe menu Locaties te manipuleren valt?

Toch.........? ???

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/14, 17:04:11 »
Eigenlijk verbaas ik me wat computers betreft nergens meer over hoor =D , maar nou mist dus al wekenlang dat item 'Verwisselbare media' in 10.04........... Op die ene keer na heeft het er nooit gestaan. Nou open ik net menu Locaties en wat staat daar............... :o :o :o
De inhoud van dat uitklapmenu-naar-rechts klopt niet, want de eerste drie partities staan er dubbel in, maar goed, het stáát er!!! ??? :o ??? :o ???  Hoe kan zoiets nou? Toen de pc gisteravond uit ging stond het er beslist nog niet en ik heb vandaag niets ge(de)ïnstalleerd of ergens iets gewijzigd. Raadsels, raadsels, raadsels.......... ???

Edit: als ik klik op een van die eerste drie partitienamen gebeurt er helemaal niets, dus dat zijn fake items. Ben benieuwd hoe lang 'Verwisselbare media' blijft bestaan en/of dat uitklapmenu'tje nog wordt gereorganiseerd. 8)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/14, 17:13:13 door Mikkel »