Na een koude start doet het probleem zich nog steeds/opnieuw voor. En dat, terwijl het gisteren opeens verdwenen was.
Na het afsluiten van de terminal (met waarschuwingsvenster) via het kruisje rechts bovenin, heb ik hem na een paar seconden opnieuw geopend en
gksudo nautilus getypt. Mijn wachtwoord werd gevraagd, terwijl dit dus eigenlijk niet zou moeten.
Deze keer verscheen de prompt na het ingeven van m'n wachtwoord (en het openen van het Nautilus-venster) direct weer in het terminalvenster.
In Synaptic staat géén nautilus-gdu in de lijst, is dat niet een beetje vreemd?
Nomko, nautilus-image-converter heb ik gewoon geïnstalleerd via Synaptic. Had die in 8.04 ook al geïnstalleerd, zonder dat de terminal daar problemen mee had wanneer ik
gksudo nautilus typte.
En dan nog iets raars.............
Het heeft (neem ik toch aan) niets te maken met deze bug, als dit een bug is, maar onder menu Locaties stond in 8.04 onder 'Computer' een item met de naam 'Verwisselbare media'. Ging je daarop staan met de muisaanwijzer, dan klapte er een menu naar rechts uit met daarin o.a. alle partities van de harde schijven in m'n pc.
In 10.04 ontbreekt dat item al vanaf de installatie en staan alle partities en het diskettestation in menu Locaties (direct onder 'Computer'). Ik vind dit niet bepaald mooi, maar dacht dat het 'iets nieuws' was in 10.04.
Gisteravond stond opeens 'Verwisselbare media' (met uitklapmenu) in menu Locaties.

Hoe kan dat item nu opeens na vijf dagen tevoorschijn komen?

Niets ge(de)ïnstalleerd, niet zitten prutsen in een of ander configuratiebestand, helemaal niets bijzonders gedaan.
Het enige dat ik me zou kúnnen voorstellen, is dat de commando's die ik 's middags in de terminal heb getypt dit veroorzaakt hebben. Maar dat waren louter commando's om informatie op te vragen, zoals sudo blkid, lspci, mount, sudo lshw.
Hierdoor kan in menu Locaties toch niet opeens een nieuw item verschijnen?
Een probleemloze installatie, 'alles doet het', geen gekke dingen meegemaakt. En dan dit.