Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prompt komt niet terug na gksudo nautilus via terminal  (gelezen 6441 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Prompt komt niet terug na gksudo nautilus via terminal
« Gepost op: 2010/09/12, 16:32:51 »
Een paar dagen geleden heb ik m.b.v. de GParted live-cd de partitie waarop Ubuntu 8.04 stond, schoongeveegd en daarna Ubuntu 10.04 geïnstalleerd (met een / van 10GB, een aparte /home van 15GB en een swap van 1GB).
Bij 10.04 komt in de terminal de prompt niet meer terug nadat ik met gksudo nautilus heb gewerkt en daarna het Nautilus-venster weer sluit. De eerste keer dat dat gebeurde heb ik na even wachten totdat die prompt verscheen, de terminal maar afgesloten via het kruisje rechts bovenin. Daarop verscheen de waarschuwing dat er nog een actief proces bezig was. Dus het sluiten maar geannuleerd en even gewacht totdat dat 'actieve proces' klaar zou zijn. Na daarna opnieuw op het kruisje te hebben geklikt, kwam wéér diezelfde melding over dat actieve proces. Dit keer genegeerd en de terminal afgesloten. Ik verwachtte eigenlijk dat er daarna 'iets' niet goed meer zou werken, maar heb er niets van gemerkt.
Ik heb geen idee wat dat 'actieve proces' moet zijn. Er stond geen ander programma open, geen tweede terminal, er werd niet geüpdated, helemaal niets............

Dit gebeurt elke keer als ik via de terminal gksudo nautilus gebruik. Geef ik hetzelfde commando via Alt F2, dan krijg ik geen rare meldingen als ik naderhand het Nautilus-venster weer sluit.
Nu lees ik hier de laatste tijd heel vaak het advies om 'Alt F2 + een bepaald commando' te typen. Is dit een 'nieuwigheidje' in 10.04, dat je voor Nautilus-met-rootrechten Alt F2 moet gebruiken i.p.v. de terminal, of is er iets niet in orde met 'mijn' terminal/Ubuntu 10.04?
gksudo nautilus is trouwens het enige commando waarbij de prompt niet terugkomt in de terminal.

Misschien kan een van jullie iets met de tekst die op bijgevoegde schermafdruk staat?

Offline vanadium

• Lid
Re: Prompt komt niet terug na gksudo nautilus via terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/12, 17:13:00 »
Ik kan alleen maar bevestigen dat ik dat ook vaststel. Dat is inderdaad niet normaal. Normaal zou de terminal reeds moeten vrijkomen nadat je het paswoord  voor gksu hebt ingegeven. Ten minste zou de terminal moeten vrijkomen als je de root instantie van nautilus afsluit.

Ik heb geen verklaring of oplossing. Dit zou een bug kunnen zijn. Je kan wel de terminal sluiten: dan wordt het proces toch beeindigd.

Nu probeer ik het opnieuw - en alles verloopt wél normaal.

Het gaat zeker niet op een "nieuwigheidje" of verandering.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/12, 17:21:10 »
Ik kan alleen maar bevestigen dat ik dat ook vaststel. Dat is inderdaad niet normaal.

Ik heb geen verklaring of oplossing. Dit zou een bug kunnen zijn.

Dat zal het dan wel zijn. Bedankt voor het antwoord, vanadium.  :)

Edit:

Inderdaad, na afsluiten van de terminal-met-waarschuwing opnieuw de terminal geopend, gksudo nautilus getypt en dán verschijnt meteen de prompt na het ingeven van m'n wachtwoord.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 17:28:19 door Mikkel »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/12, 18:16:42 »
Zoals ik het zie, en ik heb ook de ervaring met dit soort problemen, lijkt het mij dat er iets fout gaat met het initialiseren van nautilus-gdu-extension en nautilus-image-converter extension.

Ik had ook dergelijke problemen met de commando gksudo nautilus waarbij na afloop de terminal niet werd vrijgegeven.
Wat je kan doen is in synaptic de beide extensies verwijderen en de pc opnieuw opstarten en kijken wat er dan gebeurd als je de commando gksudo nautilus opgeeft.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/12, 18:23:17 »
Deze extensies zijn bij mij niet geïnstalleerd: bij mij kan het daar alvast niet mee te maken hebben. Bij mij geeft hij volgende output

:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-open-terminal extension
Initializing nautilus-gdu extension
mount error: cifs filesystem not supported by the system
mount error(19): No such device
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)
mount error(110): Connection timed out
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)
Na afsluiten van nautilus wordt de prompt niet vrijgegeven, maar kan gerecupereerd worden met Ctrl+C. Dat gebeurt slechts de eerste keer na een opstart. De volgende keer dat ik gksu nautilus uitvoer, is er geen foutmelding en wordt de prompt onmiddellijk weer vrijgegeven.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/12, 18:41:36 »
Oh, en wat als je nu dit eens doet?
gksu nautilus &

Helpt dat?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/12, 19:07:21 »
In terminal gebruik je geen gksu of gksudo. gk is namelijk de "grafische sudo" (laat ik het zo maar noemen.)
In de terminal gebruik je: sudo
Als je gksudo ingeeft doe je dat beter via Alt+F2.
Dat er nog een proces draait komt omdat je het nautilus venster (nog) niet gesloten hebt.

Edit: blijkbaar niet.  :|
Edit2: nadat ik nu nog eens de terminal geopend hebt en nog eens gksudo gebruikt heb krijg ik wel direct de prompt. Vreemd gedrag.

Ter info: Alt+F2 kan je ook vervangen door een icoontje op het paneel. Klik rechts en kies 'Toevoegen aan panel' en kies dan voor: 'Toepassing uitvoeren'. Als je op dat icoontje klikt krijg je hetzelfde als wanneer je Alt+F2 indrukt.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 19:40:58 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/12, 19:14:43 »
In terminal gebruik je geen gksu of gksudo. gk is namelijk de "grafische sudo" (laat ik het zo maar noemen.)
Zeker wel. En om grafische programma's op te starten vanuit de terminal is het zelfs afgeraden "sudo" te gebruiken, omdat dat mogelijke problemen kan veroorzaken met je grafische omgeving.
Citaat
Dat er nog een proces draait komt omdat je het nautilus venster (nog) niet gesloten hebt.
Het nautilus venster werd wel afgesloten. Normaal draait er geen proces in de terminal meer als je gksudo gebruikt. Het grafische programma wordt opgestart in de achtergrond. Het proces gksudo hoort normaal af te sluiten. Dit gebeurt hier soms niet, en dat is juist het probleem(pje) dat hier aangekaart wordt.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/12, 19:18:42 »
Zeker wel. En om grafische programma's op te starten vanuit de terminal is het zelfs afgeraden "sudo" te gebruiken, omdat dat mogelijke problemen kan veroorzaken met je grafische omgeving.
Citaat
Het nautilus venster werd wel afgesloten. Normaal draait er geen proces in de terminal meer als je gksudo gebruikt. Het grafische programma wordt opgestart in de achtergrond. Het proces gksudo hoort normaal af te sluiten. Dit gebeurt hier soms niet, en dat is juist het probleem(pje) dat hier aangekaart wordt.

Toch een gevalletje van dat er een proces die bij nautilus hoort (in het geval van de TS: nautilus-gdu-extension en nautilus-image-converter extension) dat deze niet correct afgesloten worden? Maw. de terminal blijft hangen op deze processen en geeft zich niet vrij hierdoor.
Linux user number 515471
----------------------

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/12, 19:24:48 »

Ik kies bewust voor gksudo nautilus, omdat je daarmee inderdaad grafisch kunt werken. ^-^  Doe dat al jaren zo en nog nooit meegemaakt dat die prompt niet terugkwam.

Maar....... ik had net de terminal open en wat commando's getypt. Op een gegeven moment ook gksudo nautilus. Zodra Nautilus opende zag ik in de terminal de prompt verschijnen. :o  Heb de terminal gesloten, weer geopend en gksudo nautilus getypt en wéér verscheen de prompt zodra Nautilus opende. ???
Nou krijg ik al dagenlang dat waarschuwingsvenster te zien bij dat bepaalde commando, en vráág ik hier dan wat er met die terminal aan de hand kan zijn en dan doet ie daarna opeens weer normaal. Snap jij het, snap ik het.

Overigens staat volgens Synaptic alleen nautilus-image-converter geïnstalleerd, nautilus-gdu staat niet eens in de lijst. ???

Offline nomko

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/12, 19:26:17 »

Ik kies bewust voor gksudo nautilus, omdat je daarmee inderdaad grafisch kunt werken. ^-^  Doe dat al jaren zo en nog nooit meegemaakt dat die prompt niet terugkwam.

Maar....... ik had net de terminal open en wat commando's getypt. Op een gegeven moment ook gksudo nautilus. Zodra Nautilus opende zag ik in de terminal de prompt verschijnen. :o  Heb de terminal gesloten, weer geopend en gksudo nautilus getypt en wéér verscheen de prompt zodra Nautilus opende. ???
Nou krijg ik al dagenlang dat waarschuwingsvenster te zien bij dat bepaalde commando, en vráág ik hier dan wat er met die terminal aan de hand kan zijn en dan doet ie daarna opeens weer normaal. Snap jij het, snap ik het.

Overigens staat volgens Synaptic alleen nautilus-image-converter geïnstalleerd, nautilus-gdu staat niet eens in de lijst. ???

heb jij je pc opnieuw opgestart na de foutmelding? En heb je, toen deze foutmelding optrad, nog iets geinstalleerd?
Linux user number 515471
----------------------

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/12, 19:42:34 »

Had dit ook reeds gemeld in mijn vorig bericht met een "Edit":
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/prompt-komt-niet-terug-na-gksudo-nautilus-via-terminal/msg649803/#msg649803
Krijg dus nu wel een prompt terug.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/12, 19:45:04 »
heb jij je pc opnieuw opgestart na de foutmelding? En heb je, toen deze foutmelding optrad, nog iets geinstalleerd?

De foutmelding dateert vanaf de dag dat ik Ubuntu 10.04 schoon geïnstalleerd heb, dat is nu vijf dagen geleden. Die pc is elke dag afgesloten (stekker(s) uit het stopcontact en ook de router gaat helemaal uit) en de volgende dag opnieuw opgestart. En natuurlijk is er de afgelopen dagen het nodige geïnstalleerd.

Edit: in die vijf dagen heb ik elke dag wel een keertje gksudo nautilus gebruikt, dus het is niet alleen op dag één geweest.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 19:48:41 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/12, 19:50:27 »
Had dit ook reeds gemeld in mijn vorig bericht met een "Edit":
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/prompt-komt-niet-terug-na-gksudo-nautilus-via-terminal/msg649803/#msg649803
Krijg dus nu wel een prompt terug.

Je blijft je verbazen met een pc, hè? :D

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/12, 19:55:30 »
Zeg wel.  :)

Offline ivo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/12, 21:59:01 »
Ik kan alleen maar bevestigen dat ik dat ook vaststel. Dat is inderdaad niet normaal. Normaal zou de terminal reeds moeten vrijkomen nadat je het paswoord  voor gksu hebt ingegeven. Ten minste zou de terminal moeten vrijkomen als je de root instantie van nautilus afsluit.

Ik heb geen verklaring of oplossing. Dit zou een bug kunnen zijn. Je kan wel de terminal sluiten: dan wordt het proces toch beeindigd.

Het gaat zeker niet op een "nieuwigheidje" of verandering.

Vanadium, je probeerde het opnieuw en toen verliep alles wél normaal, zeg je.
Moest je die tweede keer je wachtwoord intypen?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/13, 00:06:47 »
Vanadium, je probeerde het opnieuw en toen verliep alles wél normaal, zeg je.
Moest je die tweede keer je wachtwoord intypen?

Ik in ieder geval wel:  

Citaat
Edit:
Inderdaad, na afsluiten van de terminal-met-waarschuwing opnieuw de terminal geopend, gksudo nautilus getypt en dán verschijnt meteen de prompt na het ingeven van m'n wachtwoord.

Waardoor het komt weet ik niet, maar nog steeds verschijnt nu de prompt zodra het Nautilus-venster opent na invoeren van m'n wachtwoord. ??? Zou het hier spoken? :D
Maar eens afwachten wat ie morgen doet na een koude start.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/13, 09:23:49 »
Bij mij is het maar één keer: de volgende keren in een sessie gaat alles normaal. En de tweede keer moet ik mijn paswoord niet ingeven: er is een tijdsinterval waarbinnen je het paswoord niet opnieuw moet ingeven. Ik wacht eens langer tot dit tijd verstrijkt, en probeer dan eens opnieuw. Ik zal dan ook eens testen of het terug opduikt na een "killall nautilus". Indien dat zo is, dan lijkt het er nog sterker op dat het, zoals Nomko reeds aangaf, de eerste keer fout gaat met het initialiseren van extensies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/13, 09:51:44 »
Ook na de time-out, als er terug een paswoord gevraagd wordt, werkt het normaal.

Toch blijft er ergens een proces hangen: killall nautilus lukt niet. Je kan nautilus enkel killen met root bevoegdheden. Er blijft dus ergens een proces met root-bevoegdheden achter.

Na het killen van nautilus als root, treedt het probleem terug op.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/13, 10:50:18 »
Zelfde probleem, andere benadering?

Open terminal; gksu nautilus; nautilus opent zich. (niet "gksudo" ... getypt)
1. Sluit nautilus door klikken op het kruisje rechtsboven; sluit de terminal: de waarschuwing klapt op.
2. Sluit de terminal mbv "exit", dit sluiten gebeurt. Het nautilusscherm blijft open én (be)werkbaar.
Conclusie van mij: blijkbaar wordt de afsluiting van nautilus niet goed teruggekoppeld naar de terminal.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline nomko

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/13, 11:29:14 »
@koos4401: volgens mij blijft nautilus gewoon doorgaan, ook onder een normale situatie waarbij er geen foutmeldingen optreden. De terugkoppeling wordt belemmerd door iets en mijn gok is die extensions. Normaal zou er een soort van bevestiging of terugkoppeling tevoorschijn komen indien de extensies goed geladen dan wel afgesloten zijn. Bij de TS komt die foutmelding. De image convertor is een script onder nautilus die vanuit synaptic geïnstalleerd moet worden. Of het is via Ubuntu Tweak of soortgelijke programma toegevoegd. Normaal zou die foutmelding verdwijnen als de pc herstart is. Dan zijn de extensies beter geïnitialiseerd.

De benadering blijft hetzelfde om tot hetzelfde resultaat te komen, namelijk het opstarten van Nautilus.
De methodes zijn verschillend:
Methode 1:
terminal => gksudo nautilus => nautilus met rootrechten
Methode 2:
Alt+F2 => gksudo nautilus => nautilus met rootrechten

Het enige verschil wat je hebt is dat in een terminal venster de output van de commando gksudo nautilus wordt getoond. Bij Alt+F2 => gksudo nautilus gebeurd er ook hetzelfde, alleen wordt er dan geen output getoond.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 12:11:06 door nomko »
Linux user number 515471
----------------------

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/13, 17:16:44 »
Na een koude start doet het probleem zich nog steeds/opnieuw voor. En dat, terwijl het gisteren opeens verdwenen was. ???
Na het afsluiten van de terminal (met waarschuwingsvenster) via het kruisje rechts bovenin, heb ik hem na een paar seconden opnieuw geopend en gksudo nautilus getypt. Mijn wachtwoord werd gevraagd, terwijl dit dus eigenlijk niet zou moeten.
Deze keer verscheen de prompt na het ingeven van m'n wachtwoord (en het openen van het Nautilus-venster) direct weer in het terminalvenster.

In Synaptic staat géén nautilus-gdu in de lijst, is dat niet een beetje vreemd?

Nomko, nautilus-image-converter heb ik gewoon geïnstalleerd via Synaptic. Had die in 8.04 ook al geïnstalleerd, zonder dat de terminal daar problemen mee had wanneer ik gksudo nautilus typte.

En dan nog iets raars.............
Het heeft (neem ik toch aan) niets te maken met deze bug, als dit een bug is, maar onder menu Locaties stond in 8.04 onder 'Computer' een item met de naam 'Verwisselbare media'. Ging je daarop staan met de muisaanwijzer, dan klapte er een menu naar rechts uit met daarin o.a. alle partities van de harde schijven in m'n pc.
In 10.04 ontbreekt dat item al vanaf de installatie en staan alle partities en het diskettestation in menu Locaties (direct onder 'Computer'). Ik vind dit niet bepaald mooi, maar dacht dat het 'iets nieuws' was in 10.04.

Gisteravond stond opeens 'Verwisselbare media' (met uitklapmenu) in menu Locaties. :o  Hoe kan dat item nu opeens na vijf dagen tevoorschijn komen? ??? Niets ge(de)ïnstalleerd, niet zitten prutsen in een of ander configuratiebestand, helemaal niets bijzonders gedaan.
Het enige dat ik me zou kúnnen voorstellen, is dat de commando's die ik 's middags in de terminal heb getypt dit veroorzaakt hebben. Maar dat waren louter commando's om informatie op te vragen, zoals sudo blkid, lspci, mount, sudo lshw.
Hierdoor kan in menu Locaties toch niet opeens een nieuw item verschijnen? ???

Een probleemloze installatie, 'alles doet het', geen gekke dingen meegemaakt. En dan dit.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/13, 18:40:07 »
@mikkel:
Probeer het es op deze manier: image converter verwijderen en pc opnieuw opstarten en dan zowel in terminal en met Alt+F2 gksudo nautilus opgeven. Wat gebeurd er dan? Nog steeds die melding?

De overige heb ik zo gauw geen idee. Kan je es een screendump maken van je draaiende processen?
Linux user number 515471
----------------------

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/13, 19:44:35 »
Op mijn nieuwe install van 10.10 krijg ik dit als ik gksudo nautilus tik:

gerolf@gerolf-laptop:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-gdu extension

(nautilus:1521): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed
eedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '1521'

** (nautilus:1521): WARNING **: Error starting SyncDaemon service: Process /usr/lib/ubuntuone-client/ubuntuone-syncdaemon exited with status 1
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Nadien is dat niet meer, enkel na een herstart.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/13, 19:45:30 »
nautilus-image-converter heb ik inmiddels verwijderd, maar het resultaat daarvan wilde ik dan pas morgen bekijken, na een koude start. Gisteravond had de terminal immers opeens geen probleem meer met gksudo nautilus terwijl ik de pc toen niet opnieuw opgestart had, en vandaag na een koude start weer wel.

De eerste keer dat dat waarschuwingsvenster opdook heb ik m.b.v. top in de terminal al gekeken welk 'actief proces' er gaande kon zijn waardoor Nautilus niet netjes afgesloten kon worden, maar er was niets dat extreem veel CPU of geheugen verbruikte. Xorg stond geloof ik bovenaan, dat nam maar een paar procent.

Op zich is het natuurlijk niet echt een probleem, dat waarschuwingsvenster, en verder merk ik niets bijzonders aan de pc/Ubuntu, maar het is natuurlijk niet zoals het hoort.

Wat me wel opvalt is dat vanaf dat 10.04 hier draait, het elke keer dat ik de terminal open een fractie van een seconde duurt voordat mikkel@Ubuntu verschijnt. Dat heb ik bij vorige Ubuntu-versies nooit gezien.
Natuurlijk is dit geen probleem, maar het valt me wel op.

Net (19.41 uur) onderstaande schermafdruk gemaakt. Staan toch geen rare dingen in, dacht ik.