Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AVG Actief, of ?  (gelezen 1183 keer)

Offline Chazz88

• Lid
AVG Actief, of ?
« Gepost op: 2010/09/12, 13:48:59 »
Hallo,

Ik heb de gratis AVG antivirus scanner geïnstalleerd op Ubuntu 10.0.4.
Nu zie ik bij de processen dat alle AVG processen op "slaapt" staan, zie bijlage.

Moet ik nog wat instellen of iets dergelijks om deze te activeren?

Alvast Bedankt!

DarkEra

• Gast
Re: AVG Actief, of ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/12, 14:37:36 »
Ik snap niet waarom je een antivirus onder Ubuntu hebt draaien, totaal irrelevant imho omdat er geen virussen in het wild zijn voor linux. Tenzij je natuurlijk veel bestanden onder linux uitwisselt met iemand die Windows gebruikt. Maar dan heb ik zoiets van dat de windows gebruiker dat zelf maar moet scannen.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/12, 14:38:23 »
Zeker weten doe ik het even niet meer, maar ik geloof dat de Linux-variant van AVG - in tegenstelling tot de Windows-variant - geen actieve antivirusscanner is. Dat wil zeggen dat deze antivirusscanner alleen actief is als jij er zelf opdracht voor geeft. Nadeel van deze virusscanner is dat het meestart met Ubuntu, en dus neemt het wèl (onnodige) resources in. Vandaar dat deze ook niet actief is, en dus zogenaamd "slaapt".

Om een lang verhaal kort te maken: Een actieve antivirusscanner is onder linux helemaal niet nodig. Lees hier even over de veiligheid onder Linux, op Pjotr's site: http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Nu zijn de meningen verdeeld over het hebben van een antivirusscanner onder Linux. Zelf ben ik van mening dat een actieve scanner niet nodig is, maar dat een passieve antivirusscanner (dus een scanner die je zelf moet activeren om een bestandje of map te scannen) best handig kan zijn. Al was het maar om bijvoorbeeld je USB-stick of externe harde schijf niet "besmettelijk" te maken voor anderen die Windows draaien, mocht je deze ergens anders inpluggen. "Anders" kan dan ook jouw eigen Windows-installatie zijn (omdat je een dualboot hebt bijvoorbeeld.)

Tipje: ClamTK is een prima passieve antivirusscanner onder Linux. Je start het zelf op wanneer je het denkt nodig te hebben, en het start - zoals deze Linux-variant van AVG - mee op met Ubuntu. Voordeel van ClamTK is dat het zelf ook automatisch updates binnenhaalt. Je hoeft er dus geen extra moeite voor te doen om de virusdefinities van het programmaatje up-to-date te houden.

Maar goed, die afweging laat ik altijd aan de gebruiker over. Maar voor Linux heb je het in ieder geval niet nodig. Gezond verstand wèl, want dat blijft de beste antivirusscanner!
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/12, 15:28:58 »
Citaat
Chazz88 schreef:Maar dan heb ik zoiets van dat de windows gebruiker dat zelf maar moet scannen.
Dus iedereen met een Linux-Windows dual-boot-systeem moet zijn machine goed in de gaten én schoon houden, óf in Linux, óf in Windows óf in beide. Vandaar mijn gebruik van ClamAV op Ubuntu resp Mint op mijn dualbootmachines. Ik onderschrijf dus de redenering van
Citaat
Marqueaux: "Anders" kan dan ook jouw eigen Windows-installatie zijn (omdat je een dualboot hebt bijvoorbeeld.)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/12, 15:53:29 »
ik heb ook virus scanner hoor
maar omdat het een server is met alles gedeelt staat (nog nooit virus daardoor gehad)
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/12, 16:10:47 »
Maar dan heb ik zoiets van dat de windows gebruiker dat zelf maar moet scannen.

Het is altijd netjes en fatsoenlijk om bestanden die je ontvangt van Windows gebruikers eerst zelf te scannen met ClamAV of AVG alvorens door te sturen naar anderen die Windows gebruiken en dan op die manier hun pc te gaan besmetten. Want het blijft een feit dat de ontvangen de verzender erop aan kijkt wanneer de pc van de ontvanger besmet wordt met iets wat is meegekomen met een bestand/email van de verzender.

Actieve scanners is niet nodig. Passieve scanners hebben meer het voordeel boven een actieve scanner binnen een Linux omgeving. Usb sticks, externe schijven en dualboot systemen zijn hierbij gebaat. Evenals het scannen van inkomende en uitgaande e-mails.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------