Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dubbelzijdig printen: Hoe?  (gelezen 14683 keer)

Offline GuyBE

• Lid
Dubbelzijdig printen: Hoe?
« Gepost op: 2010/09/08, 20:44:55 »
[Moderator-edit]
Afgesplitst van topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/basisbeginselen-openoffice-org-tekstverwerker
[Moderator-edit]

ik heb bijna een hele dag verprutst aan het zoeken hoe ik mijn teksten dubbelzijdig kan afprinten.

Ik heb laatste nieuwe Open office en een printer die dubbelzijdig kan printen (HP deskjet 5150).

Ik heb verschillende fora bezocht, gegoogled, en me nog meer geërgerd!

Simpele vraag: hoe kan ik dubbelzijdig printen?

Prospectus doet niet wat ik wil. Afdrukvoorbeeld > boek .. doet ook niet wat ik wil

Wat is long edge en short edge?

Eerlijk, heb ik al veel papier en inkt verspild.

Dus a.u.b., zeg een leek eens hoe hij dubbelzijdig kan printen, a.u.b.

met vriendelijke groeten,
Guy

« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 23:05:47 door heir4c »
Sapere aude

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Dubbelzijdig printen: Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/08, 21:48:01 »
Hey GuyBE, dit topic gaat over een artikel schrijven over OpenOffice, dus je vraag is hier niet op de juiste plek. Beter kun je hiervoor een nieuw topic starten in bijvoorbeeld "Software en configuratie". Misschien dat een moderator jouw vraag daar nu heen verhuist...

Als ik kies voor printen, kan ik kiezen voor Duplex, en dan doe ik altijd long edge. Long edge is de lange kant, dus dan kun je er net zo doorbladeren als door een tijdschrift. Short is de korte kant, denk hierbij aan hoe je door een noteblok bladert.
Uit jouw verhaal lijkt het alsof je zelf ook al Duplex had geprobeerd. Misschien dat het bij jouw printer net anders werkt ofzo. Ik heb niet zoveel verstand van printers verder, hopelijk iemand anders meer.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Dubbelzijdig printen: Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/09, 00:21:34 »
@GuyBE, heb je hplip en hplip-gui al geïnstalleerd? Als je HP printer dubbelzijdig kan printen moet die keuze daarin staan. Na installatie ga je naar Systeem>Voorkeuren>HPLIP toolbox.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roc.am

• Lid
Re: Dubbelzijdig printen: Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/09, 01:20:09 »
Afdrukvoorbeeld boek is niet meer dan dat je met de twee linker knoppen boek met pijl naar links en boek met pijl naar rechts een bladzijde kunt omslaan. je krijgt dus twee nieuwe pagina's te zien en niet dezelfde. Met de zevende knop van links (boek afdrukvoorbeeld) selecter je of je een of twee pagina's te zien krijgt.
Ik weet niet wat je hier verder van verwacht, maar dit is slechts bedoeld om de indeling van hoe het op papier uitziet te kunnen bekijken.

Voor dubbelzijdig afdrukken gan je naar bestand -> afdrukken en dan klik je op rechts boven op eigenschappen
Papier formaat: A4 (meestal juiste keus thuis)
Achter richting moet staan portrait, dit is staand. (Landscape is liggend)
Achter dubbelzijdig kies je voor: Long edge standaard dit is als een boek afdrukken (short edge flip is als een kladblok omslaan)
Achter papier lade de instelling van waar het papier ligt (deze zou op selected by paper select key moeten staan)
klik op ok
en dan weer op ok
dan zou hij nu moeten afdrukken

Hiermee zou het moeten lukken :P