Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volledige kopie harde schijf  (gelezen 1384 keer)

volledige kopie harde schijf
« Gepost op: 2010/09/05, 21:49:12 »
L.S.

Ik heb inmiddels al heel wat uren achter mijn nieuwe PC doorgebracht en zou dat eigenlijk wel veilig willen stellen. Ik zoek dus naar een programma dat de gehele harde schijf zodanig kopieert dat ik bij een catastrofale fout het weer in één keer terug kan zetten. Welk programma zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken; wie heeft goede ervaringen met wat?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: volledige kopie harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 22:45:20 »
Op het forum kom je regelmatig hiervoor het gebruik van Clonezilla tegen, misschien hier even wat info over opzoeken via de "zoekfunctie".  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/02, 16:17:16 »
maar herstelt Clonezilla ook de oorspronkelijke schijfindeling?
Wat ik bijvoorbeeld zou willen is een andere Linux distributie aanvullend installeren. Maar dat gaat gemakkelijk fout (heb ik al gemerkt). Is het dan zo dat ik met mijn volledige kopie van de harde schijf, direct via Clonezilla de oude situatie kan herstellen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/02, 16:46:51 »
Plotinus vroeg:
Citaat
maar herstelt Clonezilla ook de oorspronkelijke schijfindeling?
:  onder voorwaarden, ja.
De voorwaarde is dat je van de hele schijf één (soms (on)redelijk) grote image maakt.
Ik heb zelf nooit geëxperimenteerd met partities apart opslaan (sda1 t/m sda'getal') en na een experiment alleen de benodigde cq verprutste partitie weer terugzetten.
Wel slaat Clonezilla de MBR steeds op, ook als je alleen een partitie imaged. (En in feite is dat de bron van mijn wantrouwen: welke MBR hoort ook weer bij welke puzzelstukjes (= partities) om de hele schijf weer terug op te bouwen)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/13, 21:49:09 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/13, 19:46:20 »
Bedankt Progger en Koos; toch maar niet te veel vertrouwen op Clonezilla begrijp ik...

gegroet,
mrt

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/13, 20:13:45 »
Nee, nee, Plotinus: goed lezen wat Clonezilla vraagt en je krijgt een verrekt goede en goed bruikbare image. Als ik mijn systeem weer eens "doodge(t/p)est" heb, ben ik zo weer terug in het land der levenden. Lees op dit forum er eens wat over, als ik in herhaling mag vallen.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/13, 20:36:40 »
Koos, ik bedoel dat eigenlijk van het herstellen van de schijfindeling; ik durf daar nu niet op te vertrouwen. Ik ben wel overtuigd om het te gebruiken; binnenkort maar eens een image maken nu mijn geüpdatet systeem perfect blijkt te draaien. Ik zal eens rondneuzen naar ervaringen.

groet,
mrt

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/13, 21:50:34 »
Zie mijn edit (Vet, ook bekend als Bold) in post #3
Dat gaat natuurlijk altijd goed.

/Edit op 14-okt: Ook nog een verwijzing naar een review op dit forum tegengekomen: http://www.eislon.nl/Linux/review/clonezilla.html /endEdit
« Laatst bewerkt op: 2010/10/14, 11:58:19 door koos4401 »