Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub 1.98  (gelezen 1334 keer)

Offline Plotinus

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Grub 1.98
« Gepost op: 2010/09/05, 21:15:41 »
L.S.

Zojuist ben ik er in geslaagd om naast Ubuntu ook OpenSUSE te installeren. Klein beetje vervelende verrassing daarbij was wel dat ik nu met een lelijk Grub menu zit (versie 1.98) die niet te manipuleren valt met de Opstart-manager van Ubuntu. Weet iemand hoe ik de overbodige entry eruit krijg - de adviezen van Pjotr in deze lijken iets gedateerd?
Misschien moet de vraag eigenlijk zijn: hoe krijg ik Grub 2 in plaats van Grub 1.98?

hartelijk dank!
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Thijsg

• Lid
Re: Grub 1.98
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 21:46:58 »
Allereerst: Grub 1.98 is Grub 2. Je hebt dus de goede versie.

Wat wel mogelijk is, is dat je de Grub van openSUSE gebruikt en dus daar de instellingen moet afhandelen. Wil je de Grub van Ubuntu gebruiken en daar de boel instellen. Mocht je dat willen, dan moet je in Ubuntu in de Terminal het volgende uitvoeren:
sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/05, 21:57:20 »
Even beginnen met versie 1.98 => Grub2 dus!

Citaat
die niet te manipuleren valt met de Opstart-manager van Ubuntu
Klopt als een bus, OpenSuse is in command van de Grub loader, tenzij je duidelijk tijdens de install van OpenSuse hebt aangegeven geen bootloader te installeren.
Maar als ik het zo lees, had je eerst Grub legacy, maar na de install van OpenSuse plotseling Grub2 ( V1.98).

De oplossing voor dit probleem kan eenvoudig zijn, door Grub2 te installeren in je Ubuntu versie.

Thijsg  +1 ... je was er al even tussendoor lees ik  =D

Alleen doordat OpenSuse ook de bootloader heeft, zal elke update door bijvoorbeeld een kernel er binnen OpenSuse de bootloader worden geactualiseerd.
Dus zo 'ping pongt' Grub tussen twee besturings systemen heen en weer ... waar je op het laatst behoorlijk gek van kan worden.

Wil je dit oplossen, dan installer je dus Grub binnen Ubuntu.
Herinstalleer OpenSuse, maar geeft duidelijk aan dat je geen bootloader wilt !!!

Dan zal OpenSuse op een bepaald moment willen herstarten, maar nu kom je terecht in de Grub van Ubuntu.
Start je Ubuntu op en geef binnen Ubuntu
sudo update-grubSluit Ubuntu af en start nu de OpenSuse op voor het voltooien van de installatie.

LET OP: Elke kernel versie update binnen OpenSuse zal nu niet in de Grub terecht komen, dit kan alleen maar gebeuren door binnen Ubuntu wederom de 'sudo update-grub' uit te voeren.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 21:59:46 door donpedroII »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 08:08:10 »
Donpedro, waarom zou openSUSE geherinstalleerd moeten worden?

Ik dacht dat het herinstalleren van Grub in Ubuntu (sudo grub-install /dev/sda) genoeg was. Als openSUSE de Grub update, hoorde daar volgens mij geen installatie van Grub op /dev/sda bij. Daarom lijkt een herinstallatie voor mij overbodig.

P.S: Ik gebruik hier /dev/sda; dat is voor de eerste harde schijf. Plotinus, mocht je meerdere harde schijven hebben, dan moet je even uitzoeken van welke schijf er opgestart moet worden.

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/06, 19:08:48 »
Mijn ervaring berust op een voorval hier met een PC.
Op een bepaald moment ook 'even' een nieuwe Ubuntu versie op een apparte partitie erbij gezet.

Had voorheen toen hetzelfde als de TS, eerst Grub legacy maar na een herstart bij de installatie had ik plots Grub2.
Toen heb ik binnen de oude Ubuntu ook alles maar naar Grub2 omgezet.

Toen ik toch met Grub2 zat opgescheept, ben ik Grub2 aan het 'opleuken' gegaan.
Maar op een moment ging ik weer eens naar de nieuw geinstalleerde Ubuntu, en die deed een paar updates.
Hierbij werd schijnbaar ook iets met Grub gewijzigd en doorgevoerd.
Zat na het opnieuw opstarten doodleuk met een ZWART/WIT Grub2 ... waar was dat 'opleuken'  ???

Hierdoor ontstonden ook wat andere problemen ... kan nog veel erger, zoals 2 of 3 keer opstarten voordat ik weer terug was in mijn oude Ubuntu.

De oplossing was door Grub2 binnen de oude Ubuntu te herinstalleren en de nieuwe Ubuntu opnieuw te installeren, maar zonder die bootloader.
Sindsdien werkt alles perfect, de oude Ubuntu is de Grub2 Master en de nieuwe heeft nu geen invloed meer op de Grub2 installatie.

Had er waarschijnlijk ook wel voor kunnen kiezen om binnen de nieuwe Ubuntu de Grub2 te de-installeren.
Maar omdat het toch een probeer versie is ( Ubuntu 10.10 ), was dit voor mij wel net zo handig.

Maar ik denk dat de TS open zal staan voor ook een andere optie dan herinstallatie, altijd het proberen waard.

Offline Plotinus

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/07, 23:41:59 »
dank voor jullie tips donpedroll en Thijsg. Er is wel een klein misverstand in het spel: ik had aanvankelijk geen bootloader (alleen Ubuntu op PC). Door bijplaatsen van OpenDUSE is die er pas gekomen. Maakt dat nog wat uit? Eigenlijk ben ik een beetje huiverig om OpenSUSE weer te verwijderen (Grub mogelijk corrupt) en weer een tijdrovende risicovolle herinstalatie.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een manier om handmatig af en toe het een en ander aan te passen en te wachten op het beschikbaar komen van een tool omdat voor mij te doen, zoals een aangepaste optart-manager.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Progger

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/07, 23:50:27 »
Citaat
Er is wel een klein misverstand in het spel: ik had aanvankelijk geen bootloader (alleen Ubuntu op PC).

Ik denk dat je zonder bootloader nooit je pc opgestart krijgt. Bij het installeren van Ubuntu wordt automatisch ook GRUB (de bootloader) geinstalleerd.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/08, 00:09:30 »
@Progger dat klopt als een bus alleen zag hij die nooit met maar 1 besturingssysteem op zijn pc.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Gymnasiast

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/08, 07:43:36 »
Je kunt ervoor zorgen dat Ubuntu de controle over de bootloader neemt met het commando:
sudo grub-install /dev/sda
(als Ubuntu op de eerste harde schijf staat). Dit installeert Ubuntu's Grub (opnieuw). Vervolgens kun je OpenSUSE's partitie formatteren, maar nog niet verwijderen. Mocht het dan misgaan (lijkt me sterk) kun je altijd nog heel gemakkelijk OpenSUSE terugzetten. Gaat het wel goed, dan kun je de partitie van OpenSUSE echt verwijderen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!