Mijn ervaring berust op een voorval hier met een PC.
Op een bepaald moment ook 'even' een nieuwe Ubuntu versie op een apparte partitie erbij gezet.
Had voorheen toen hetzelfde als de TS, eerst Grub legacy maar na een herstart bij de installatie had ik plots Grub2.
Toen heb ik binnen de oude Ubuntu ook alles maar naar Grub2 omgezet.
Toen ik toch met Grub2 zat opgescheept, ben ik Grub2 aan het 'opleuken' gegaan.
Maar op een moment ging ik weer eens naar de nieuw geinstalleerde Ubuntu, en die deed een paar updates.
Hierbij werd schijnbaar ook iets met Grub gewijzigd en doorgevoerd.
Zat na het opnieuw opstarten doodleuk met een ZWART/WIT Grub2 ... waar was dat 'opleuken'

Hierdoor ontstonden ook wat andere problemen ... kan nog veel erger, zoals 2 of 3 keer opstarten voordat ik weer terug was in mijn oude Ubuntu.
De oplossing was door Grub2 binnen de oude Ubuntu te herinstalleren en de nieuwe Ubuntu opnieuw te installeren, maar zonder die bootloader.
Sindsdien werkt alles perfect, de oude Ubuntu is de Grub2 Master en de nieuwe heeft nu geen invloed meer op de Grub2 installatie.
Had er waarschijnlijk ook wel voor kunnen kiezen om binnen de nieuwe Ubuntu de Grub2 te de-installeren.
Maar omdat het toch een probeer versie is ( Ubuntu 10.10 ), was dit voor mij wel net zo handig.
Maar ik denk dat de TS open zal staan voor ook een andere optie dan herinstallatie, altijd het proberen waard.