Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid meer via Line In - ingang  (gelezen 778 keer)

Tjabbe

  • Gast
Geen geluid meer via Line In - ingang
« Gepost op: 2006/12/18, 12:07:27 »
Onlangs heb ik voor het eerst Ubuntu 5.10 geinstalleerd op mijn oude laptop. Gewoon om eens te kijken wat je er allemaal mee kunt.

Het leukste wat ik ermee kon doen was het overzetten van oude lp's op cd's. Ik plugde daarvoor een eenvoudig tulpstekkertje van de versterker van de hifi-set in de line-in ingang van mijn laptop. Vervolgens hoorde je het geluid van de radio/lp/cassette (wat je maar koos) door de speakertjes van de laptop en dat kon je dan opnemen met geluidsrecorder.

Tot dit weekeinde heb ik tot volle tevredenheid zo gewerkt. Zaterdag liep het hele zootje echter bij het opstarten in de soep: een of ander controle-programmaatje beweerde dat er verschrikkelijke harde-schijf fouten waren.

Ik heb ten einde raad gewoon het hele besturingssysteem opnieuw geinstalleerd (er stond toch niks persoonlijks op).

Alles werkt weer zoals eerst, BEHALVE het geluid via de line-in !

Waarom??? En wie weet hoe ik dit oplos? Alvast hartelijk dank!

Offline Kev

  • Lid
Geen geluid meer via Line In - ingang
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/18, 12:19:38 »
Hmmm de 5.10 is een wat oudere release, maar normaal denk ik dat je het best eens in een terminal gaat en er dit commando uitvoert : sudo alsamixer
Dan kom je in de geluidsinstellingen van je geluidskaart en kun je zien of het volume niet op mute staat.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Tjabbe

  • Gast
Geen geluid meer via Line In - ingang
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/18, 23:47:05 »
Kev, hartelijk dank!
Ik heb nu weer geluid uit mijn speakers, alleen de opnames, die eerst haarscherp waren, zijn nu een hoop geknetter en ander lawaai. Zou dat aan de instellingen van Geluidsrecorder kunnen liggen? Enig idee?

Overigens heb ik al een cd-tje van de volgende versie van Ubuntu besteld.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen geluid meer via Line In - ingang
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/19, 00:02:00 »
Je kan eens proberen om het volume wat aan te passen, line in volume iets lager zetten, PCM volume iets lager (maar die wordt denk ik enkel voor output gebruikt) ... misschien dat het daaraan ligt
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen geluid meer via Line In - ingang
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/19, 08:53:00 »
Ik zou trouwens eerder Alsamixergui installeren. Wat makkelijker te bedienen dan het terminalwerk.

Toepassingen - installeren/verwijderen - alsamixergui.

Overigens mag dat allemaal nog wel wat fraaier en duidelijker: met name de schuifbalken zijn nog te moeilijk te zien.  Alsamixergui is een stap in de goede richting, maar die zou eigenlijk standaard ge