Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie doet aan geluidstechniek, lichttechniek, projectietechniek eo videotechniek?  (gelezen 7268 keer)

De titel zegt het al  ;)

Mijn foto :P


Offline TopGear

  • Forumteam
Nee, nee, nee en nee :p

Maar wat zit je daar eigenlijk te doen met die hoofdset een een filmmachinedinggevalvanallesennogwat?

Comuniceren met de regiseur.

jesse2314

  • Gast
Leuke foto =D

Offline TopGear

  • Forumteam
Hmm, de pro kant op dus.. :-) Wanneer was dat? Ziet eruit als helemaalnognietzolanggeleden eigenlijk. (waarom kent ff dat woord niet ???)

Camera werk op De Betteld - 16 Augustus 2010

Offline Joshua822

  • Lid
Citaat
Camera werk op De Betteld - 16 Augustus 2010
Wat is dat ??? ?

Nou, vertel ons er eens wat meer over Dooitze. Wat doe jij zoal allemaal met geluidstechniek, lichttechniek, projectietechniek en videotechniek? En hoe en wanneer ben je hiermee begonnen?

Dit lijkt me een interessante hobby / interessant beroep.

Geluidtechniek, ik ben al een tijdje bezig met de digitalisatie van audio op linux doormiddel van jack, jamin en livemix

Jack als onderliggende basis, een soort softwarematige midi, die compatible is met hardwarematige midi. Op mijn computer werkt jack in combinatie met livemix alleen met een vertraging van 46 ms. Ik heb dan ook een redelijke oude computer Athlon X2 2.40 GHZ dual-core.



LiveMix
Met dit programma kun je een onbeperkt aantal stereo en mono kanalen aanmaken, post en pre kanalen aanmaken, en het aanmaken van subs.
Het werkt hetzelfde als een gewone mixer maar je kan er veel meer mee, aan elk kanaal kun je effecten, filters en eq's toevoegen ook aan de subs en aan de main. Als dan nog een fijnere eq wilt hebben kun je kijken naar het volgende programma



Het volgende programma is Jamin
Jamin is een programma dat geluid kan comprimeren op frequentie, jamin heeft ook een 30band EQ of als je nog meer wilt een eq waarmeer je alle mogelijk combinatie's kan maken. Daarom is jamin ook handig voor het eq'en voor het signaal naar de geluidsinstallatie gaat.



Lichttechniek, op en Camping heb ik kennis gemaakt met het lichttafeltje van MALightning 12/2


Met deze lichttafel kan je onder elke schuif een aantal lichten zetten, programmeren. Het enige wat ik miste was tapsync functionaliteit zodat men het ritme kan instellen.

Projectietechniek, projecteren van liederen bij concerten etc.

Videotechniek:
Met de Sony 3CCD proffesionele SD camera
(zie eerst foto)

Ah leuk! :)

JACK is the way to go! ;)
Zorg dat je een goede geluidskaart hebt welke ondersteunt wordt op Linux. Een M-audio van de delta serie bijv (pci), dan kun je je latency zeker omlaag krijgen. Een RME pci kaart is helemaal top. Ook een RT (realtime) kernel kan helpen, al weet ik niet of je hele lage latencies nodig hebt.

Voor audio opnames is Ardour het beste. Alternatieven zijn Audacity, al heeft ReZound (beide zijn meer audio editors) een beter JACK support.
Je weet dat Harrison Consoles devices heeft voor Hollywood gebaseerd op Ardour heh ;) (Xdubber, Mixbus).

Ik weet niet in hoeverre je met Ardour en tapsync functionaliteit kunt werken. Vraag eens op het forum www.ardour.org

In theaters end. wordt ook gebruik gemaakt van software als SuperCollider voor geluid en licht:
http://supercollider.sourceforge.net/

Videotechniek: Blender, Cinelerra, Openmovie editor, Lives (de meesten hebben inmiddels JACK support)



« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 13:27:37 door .zamorano »

Offline Luuk58

  • Lid
Ik doe aan videotechniek, ik film fillempjes en zet ze op joeptoep 8)

IK bedoel dan meer echte Televisie opnames

Ah leuk! :)

JACK is the way to go! ;)
Zorg dat je een goede geluidskaart hebt welke ondersteunt wordt op Linux. Een M-audio van de delta serie bijv (pci), dan kun je je latency zeker omlaag krijgen. Een RME pci kaart is helemaal top. Ook een RT (realtime) kernel kan helpen, al weet ik niet of je hele lage latencies nodig hebt.

Voor audio opnames is Ardour het beste. Alternatieven zijn Audacity, al heeft ReZound (beide zijn meer audio editors) een beter JACK support.
Je weet dat Harrison Consoles devices heeft voor Hollywood gebaseerd op Ardour heh ;) (Xdubber, Mixbus).

Ik weet niet in hoeverre je met Ardour en tapsync functionaliteit kunt werken. Vraag eens op het forum www.ardour.org

In theaters end. wordt ook gebruik gemaakt van software als SuperCollider voor geluid en licht:
http://supercollider.sourceforge.net/

Videotechniek: Blender, Cinelerra, Openmovie editor, Lives (de meesten hebben inmiddels JACK support)

Bedankt voor de tips, ik gebruik nu OpenShot, is wat nieuw, maar werkt goed.

Ik heb met Jamin geprobeerd om de kick uit de sound van de zaal te filteren, zo dat ik een goede tapsync functionaliteit heb voor de lichtjes

Offline timosha

  • Lid
IK bedoel dan meer echte Televisie opnames

Ik probeer semi-professionele documentaires te maken in AVCHD (BluRay):
Cameras: Sony DCR-SR12E (hdd) en Sony HDR-FX1000E (tape)
Software: Adobe CS4 Premiere en After Effects met wat Boris, Adorage en Canopus plugins.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline barth

  • Lid
Leuke software voor licht....magicQ:
http://www.chamsys.co.uk/default.asp?p=start.asp

btw, werk in een theater  ;)

IK bedoel dan meer echte Televisie opnames

Ik probeer semi-professionele documentaires te maken in AVCHD (BluRay):
Cameras: Sony DCR-SR12E (hdd) en Sony HDR-FX1000E (tape)
Software: Adobe CS4 Premiere en After Effects met wat Boris, Adorage en Canopus plugins.


Timosha, toppie!

Luuk, jij doet het ook goed hoor


En xjadeo + Ardour 3: http://rg42.org/wiki/a3vtl

En zelf doe ik wat met geluid, hou het allemaal bij op m'n blog: http://linux.autostatic.com/

Bumb,
Is het misschien leuk om deze sticky te plaatsen=

Offline ArjenD

  • Lid
Ik heb mij langere tijd beziggehouden met audiobewerking. Dit ligt helaas alweer een jaar stil. Ik nam voorheen vaak op in de oefenruimte op een Yamaha AW1600, daarvoor gebruikte ik een hele rits mic's.
Op de PC deed ik meestal het grove plak en knip werk, signalen versterken of juist verzwakken. Uiteindelijk mixte ik alles weer af op de Yamaha.

Ik vind volledige audiobewerking, dus van opname tot masteren op de pc nog erg omslachtig. De mogelijkheden zijn enorm, maar ook erg prijzig. Ten tweede moet je PC voor het beste effect voor niets anders gebruikt worden dan audio om latency te voorkomen. Ten derde vind ik de meeste betaalbare interfaces enorm onnatuurlijk klinken (komt overeen met argument 1). Dus ik zit nog een beetje in dubio of ik in stappen volledig overga op PC/laptop DAW of gewoon lekker met de Yamaha blijf werken voorlopig.

Wil je het hier ook over Fotobewerking hebben?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 09:42:24 door ArjenD »