Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) Ubuntu 8.4 wil niet updateen  (gelezen 1795 keer)

Offline frits1954

• Lid
( opgelost ) Ubuntu 8.4 wil niet updateen
« Gepost op: 2010/08/28, 20:16:13 »
Ik probeer al een paar dagen te update van Ubuntu 8.4-3 naar 10.04-1 maar krijg iedere keer deze mededeling

Fout bij het toepassen
'E:Couldn't configure pre-depend openoffice.org-java-common for openoffice.org-writer2latex, probably a dependency cycle.'
De oorspronkelijke toestand wordt hersteld

Heb geprobeerd openoffice.org-java /writer2latex,te vinden en installeren in synaptic  maar ik kom er niet uit :'(
« Laatst bewerkt op: 2010/09/04, 12:55:50 door frits1954 »
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 8.4 wil niet updateen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/28, 20:49:49 »
Wat je in dit geval veel beter kunt doen, is schoon opwaarderen:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Geschreven voor de overstap van 9.10 naar 10.04, maar geldt ook voor de overstap van 8.04 naar 10.04.

Offline frits1954

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/28, 21:37:38 »
Ik weet dat een Nieuwe instal beter is .
Maar ik ben bang dat ik mijn E-mail niet meer aan de praat krijg of Firefox mijn favorieten niet
meer terug krijg hoe maak je uberhoud een back-op
in het verleede was update nooit een probleem  1 of 2 keer klikken en je was naar de volgende uitgave  nu krijg ik deze tekst

'E:Couldn't configure pre-depend openoffice.org-java-common for openoffice.org-writer2latex, probably a dependency cycle.'
De oorspronkelijke toestand wordt hersteld

en wat ik ook probeer niets werkt !!
openoffice.org-java /writer2latex,
zijn onvindbaar en dus ook niet te instaleren niet bij Synaptic of installeren/verwijderen
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/28, 22:24:29 »
openoffice en/of latex tijdelijk verwijderen is geen optie?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/28, 22:36:58 »
Je kan het volgende proberen:
- opnieuw starten/booten
- niet normaal booten, maar in de "recovery mode" gaan
- bij het login-scherm naar een "terminal met netwerk" inloggen
- en dan de volgende stappen proberen
# opruimen van pakketten met clean
sudo apt-get clean
# de laatste lijst van beschikbare pakketten opvragen
sudo apt-get update
# bestaande installatie-problemen repareren met -f(ix)
sudo apt-get install -f
# het systeem compleet laten bijwerken
sudo apt-get dist-upgrade
Als je daar vreemde vragen of reacties ziet: installaties uitstellen en hier de meldingen met de vragen posten.

Ik ga ervan uit dat je vooraf alle vreemde bronnen uitgeschakeld hebt.

Andere software

Software die buiten het softwarebeheerprogramma Synaptic (of apt-get of aptitude) om geïnstalleerd is, zal niet worden bijgewerkt door de distributie-upgrade.

Deze pakketten moeten opnieuw worden geïnstalleerd na de upgrade. Voorafgaand aan de upgrade moet deze software worden gewist.
    *      Start Systeem → Beheer → Synaptic en kies in het schem rechtonderin op status. Zijn er verouderde of handmatig geïnstalleerde programma's kies dan in het scherm rechtsboven op Geinstalleerd (verouderd of handmatig).
    *      In dit voorbeeld is er 1 softwarepakket wat niet afkomstig is uit de Ubuntu pakketbron. Is er geen handmatig geinstalleerd software dan zal deze keuze niet in het scherm linksboven worden getoond!
    *      Markeer deze programma's voor verwijderen en kies Toepassen.

Klik op Toepassen en sluit daarna Synaptic af.

Na de upgrade kan een nieuwe versie van dit programma worden geïnstalleerd. Controleer de bron van deze software op een versie voor Lucid Lynx 10.04 LTS.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 22:44:29 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/28, 22:44:20 »
Waarom doe je niet gewoon wat Pjotr voorstelt?

Welk mailprogramma gebruik je? Thunderbird? Zo ja, dan hoef je inderdaad alleen die genoemde map naar een usb-stokje te schuiven.

Voor Firefox kun je extensie FEBE gebruiken om een back-up te maken, op een usb-staaf zetten en nadien weer terug zetten, nog makkelijker gaat dit met Xmarks.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/28, 23:24:30 »
Stiekem snap ik wel dat Frits geen zin heeft in een herinstallatie. Misschien helpen de ideeën van HarzG.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/28, 23:36:40 »
Ben benieuwd.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/29, 07:02:15 »
Van 8 naar ubuntu 10, er zijn veel dingen veranderd, ik zou schoon beginnen, dan weet je zeker dat je geen oude dingen meeneemt naar je nieuwe installatie.

Backup favorieten firefox: firefox starten, favorieten bewerken/organiseren(boven in pulldown menu), dan daar exporteren.
wachtwoorden firefox, plugin installeren, password exporter, dan heb je ook alle wachtwoorden.

Thunderbird email(indien je deze gebruikt), de map .thunderbird en .mozilla-thunderbird backuppen en in de nieuwe installatie eerst terugzetten en dan thunderbird installeren.

Bij pc gebruik hoort ook backuppen, dit moet je geregeld doen, dus bovenstaande had je eigenlijk al moeten doen. Reden is dat je pc elk moment kan defect gaan.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/29, 10:05:54 »
Als je ruimte genoeg hebt op de schijf kan je nog altijd een dualboot doen. (of tripleboot als windows er ook nog op staat) Dus 10.04 naast de 8.04. Krijg je problemen of start het niet goed op, dan kan je nog altijd naar je 'oude' versie terug en van daaruit evt. aanpassingen doen. Dan ben je niet direct je goedwerkende ubuntu kwijt. Later kan je die andere partitie dan gebruiken om weerom een nieuwere versie uit te testen, enz...
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline frits1954

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/29, 20:41:11 »
IK ga Pjots idee uitprinten en dan stap voor stap proberen te volgen
werken in de terminal is niet mijn sterkste kant en het starten met een schone lei trekt toch
ook wel  

Mvg
Frits

PS
ga dinsdag een externe HD kopen   XD

« Laatst bewerkt op: 2010/08/31, 20:38:10 door frits1954 »
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline frits1954

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/31, 21:15:20 »
Dinsdag 31-8
Hardeschijf gekocht iomega 1TB  maar werkt niet op Linux   ???

DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

kan ik deze HD formatteren ? NAAR iets wat linux wel kan lezen ?   XD

frits
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/31, 22:11:34 »
Dinsdag 31-8
Hardeschijf gekocht iomega 1TB  maar werkt niet op Linux   ???

DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

kan ik deze HD formatteren ? NAAR iets wat linux wel kan lezen ?   XD

frits
Nieuwe HD's komen min of meer 'ongeformateerd' uit de winkel.
Zelfs al zou je hem in een Windows machine hangen, ziet Windows hem ook niet.
Hiervoor heb je een tool nodig die om kan gaan met dit soort 'ongeformateerde' info die de schijf afgeeft.
Binnen Ubuntu hebben we Gparted, een partitiontool.

Gparted kun je als LiveCd draaien, maar ook vanuit Ubuntu zelfs als programma.
Downloadlink: Gparted STABLE ISO
Deze ISO zet je op een CD door hem te branden als een image, dus niet als data !!

Een uitgebreide HOWTO: http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline frits1954

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/04, 12:54:45 »
Ik heb er 1 nieuwe Ubuntu 10.04 op gezet Bijna alles werkt Alleen mijn E-mail nog niet
dat is iets met de instelling moet ik nog verhelpen.( Zaterdag moeders wil boodschappen doen)>:(
Maar als ik daar niet uit kom laat ik wel weer wat  van mij horen bedankt en tot ziens.   :)

Mvg
Frits
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954