Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderwijs  (gelezen 1718 keer)

Offline eipmoc

• Lid
Onderwijs
« Gepost op: 2010/08/26, 10:51:54 »
Hoi wie kan mij helpen

Ik betaal licenties voor het gebruik van het schoolnetwerk(Windows server, office bla bla)
voor een gewone computer moet ik ook licentie betalen voor de Windows die erop staat.

Dit wil ik graag omzeilen door gebruik te maken van Linux, moet alleen maar via RDP of Terminal Server Client contact maken met de schoolserver.

Hoe doe ik dat het makkelijkste

ik wil een pc aandoen en dan niet eerst hoeven in te loggen met een gebruikersnaam, gewoon bureaublad en een snelkoppeling naar de terminal server client.

dit zo dat na een sessie van een kind hij na uitloggen weer netjes de bureablad ziet met snelkoppeling.
Hier is veel winst te behalen en kan ons als school heel veel geld schelen.
Eric

Offline walterav

• Lid
Re: Onderwijs
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/26, 11:38:07 »
Hoi wie kan mij helpen

Ik betaal licenties voor het gebruik van het schoolnetwerk(Windows server, office bla bla)
voor een gewone computer moet ik ook licentie betalen voor de Windows die erop staat.

Dit wil ik graag omzeilen door gebruik te maken van Linux, moet alleen maar via RDP of Terminal Server Client contact maken met de schoolserver.

Hoe doe ik dat het makkelijkste

ik wil een pc aandoen en dan niet eerst hoeven in te loggen met een gebruikersnaam, gewoon bureaublad en een snelkoppeling naar de terminal server client.

dit zo dat na een sessie van een kind hij na uitloggen weer netjes de bureablad ziet met snelkoppeling.
Hier is veel winst te behalen en kan ons als school heel veel geld schelen.
Eric

Werkt het überhaupt al, maar wil je alleen nog een snelkoppeling hebben waardoor je niet hoeft in te loggen? Of bedoel je ook het inloggen op de Linux PC zelf?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/26, 11:43:00 »
Om automatisch in te loggen (was al een keuze bij het installeren) kun je het volgende instellen:

Systeem -> Beheer -> Aanmeldscherm:
Automatisch aanmelden als: <Kies de naam van de gebruiker>

Een snelkoppeling maken naar RDP is ook niet zo moeilijk.

Ga naar: Toepassingen -> Internet -> Terminal Server Client
Vul daar de gegevens in en kies voor "Opslaan Als"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline eipmoc

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/26, 11:57:50 »
WalterRav en ronnie super bedankt voor het antwoord.

ik heb UBUNTU reeds geinstalleerd maar na een aantal minuten komt een screensaver en moet ik een wachtwoord invoeren.

bij instal kan je aangeven dat je gelijk doorstart maar er moet een wachtwoord en gebruiker worden opgeven.

Ik wil eigenlijk zo laagdrempelig werken dat een kind de pc aandoet en dan een bureaublad krijgt en via de link Terminal server door logt naar het schoolnetwerk waar alle software staat.

Nu werkt het goed, ik heb na inloggen een bureaublad en kan met drie muisklikken de terminal server opstarten.

Maar hoe korter hoe beter en hoe meer ik Linux in het onderwijs krijg

;-0

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/26, 12:00:38 »
Dat van die screensaver kan je verhelpen door via Systeem>Voorkeuren>Schermbeveiliging Vergrendel Scherm bij schermbeveiliging uit te vinken.

Offline eipmoc

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/26, 12:10:52 »
Top weer een oplossing.

Heb volgende week een presentatie en als ik Linux er doorheen kan krijgen is dit echt een doorbraak
Linux ken al lang, maar nog niet voor het werken op school doormiddel van inloggen op een Schoolnetwerk.

Ik bespaar voor mijn school dan voor 80 computer licentie kosten, kan die XP eraf
;-)

« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/26, 12:14:41 »
Probeer eens 'rdesktop', een kleine HOWTO staat hier
http://www.bolander.net/file/linux/howto/rdesktop.html#toc4

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=824710

BTW, rdesktop is een commandline applicatie zonder GUI.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 12:20:05 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB