Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plugins aangepast installeren vanuit synaptic, kan dat?  (gelezen 836 keer)

Offline Willy4

• Lid
Plugins aangepast installeren vanuit synaptic, kan dat?
« Gepost op: 2010/08/25, 17:08:21 »
Ik vraag me dat al een tijdje af; Ik gebruik Opera als standaard browser. Als ik een plugin vanuit Synaptic installeer, komt er ook altijd een verwijzing voor Firefox. Dat is niet altijd even handig. Is het eigenlijk niet gewoon mogelijk om bijvoorbeeld multimedia-plugins vanuit Synaptic of Softwarecentrum te installeren zonder dat er automatisch een verwijzing in een Firefox/Mozilla/Xulrunner map terecht komt? Zodat bij updates alles hetzelfde blijft zeg maar.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Willy.

Edit; En als ik toch bezig ben; Kan ik en zo ja hoe, de gecko-mediaplayer direct in de map /usr/lib/opera/plugins laten belanden?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 17:14:41 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Plugins aangepast installeren vanuit synaptic, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/26, 06:54:39 »
Ik vraag me dat al een tijdje af; Ik gebruik Opera als standaard browser. Als ik een plugin vanuit Synaptic installeer, komt er ook altijd een verwijzing voor Firefox. Dat is niet altijd even handig. Is het eigenlijk niet gewoon mogelijk om bijvoorbeeld multimedia-plugins vanuit Synaptic of Softwarecentrum te installeren zonder dat er automatisch een verwijzing in een Firefox/Mozilla/Xulrunner map terecht komt? Zodat bij updates alles hetzelfde blijft zeg maar.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Willy.

Edit; En als ik toch bezig ben; Kan ik en zo ja hoe, de gecko-mediaplayer direct in de map /usr/lib/opera/plugins laten belanden?

Misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik dacht niet dat er plug-ins in synaptic of softwarebronnen zitten voor de Opera browser omdat deze net standaard ondersteund dan wel geïnstalleerd wordt onder Ubuntu zoals Firefox. Op de site van Opera kan je wel add-on's/widget's/etc.  downloaden voor de Opera browser: http://www.opera.com/addons/
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/26, 08:55:23 »
Misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik dacht niet dat er plug-ins in synaptic of softwarebronnen zitten voor de Opera browser omdat deze net standaard ondersteund dan wel geïnstalleerd wordt onder Ubuntu zoals Firefox. Op de site van Opera kan je wel add-on's/widget's/etc.  downloaden voor de Opera browser: http://www.opera.com/addons/
We praten een beetje langs elkaar heen vrees ik. Voor elke browser dus ook voor Opera moeten op z'n minst  Flash, Java en een mediaplayerplugin worden geïnstalleerd. Als ik vanuit Synaptic deze installeer dan wordt er in de meeste gevallen een map aangemaakt in /usr/lib en dat is mooi want in Opera kun je het pad daar naar toe bekend maken. Opera heeft Firefox of Mozilla helemaal niet nodig om goed te draaien.
Maar er worden ook altijd automatisch verwijzingen geplaatst in de mappen /usr/lib/firefox/plugins, /usr/lib/mozilla/plugins en /usr/lib/xulrunner/plugins. Dat is minder. Standaard staat na installatie van Ubuntu en de restricted extra's, totem-mozilla geïnstalleerd voor Firefox. Die doet het prima en die wil ik graag blijven gebruiken, in Firefox. Totem-mozilla werkt niet in Opera dus daarvoor installeer ik dan de plugins van Xine (in combinatie met de Gecko-mediaplayer) of Vlc. En dan moet ik dus handmatig, als root alle verwijzingen uit de bovenstaande mappen verwijderen anders raakt Firefox in de war. Komt er dan een update, dan volgt weer het zelfde ritueel.
Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om in beide browsers dezelfde plugins te gebruiken, maar ik vind eigenlijk dat ik moet kunnen kiezen.
Kortom, ik wil de twee onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken zonder handmatig gepruts. ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/26, 09:03:21 »
Misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik dacht niet dat er plug-ins in synaptic of softwarebronnen zitten voor de Opera browser omdat deze net standaard ondersteund dan wel geïnstalleerd wordt onder Ubuntu zoals Firefox. Op de site van Opera kan je wel add-on's/widget's/etc.  downloaden voor de Opera browser: http://www.opera.com/addons/
We praten een beetje langs elkaar heen vrees ik. Voor elke browser dus ook voor Opera moeten op z'n minst  Flash, Java en een mediaplayerplugin worden geïnstalleerd. Als ik vanuit Synaptic deze installeer dan wordt er in de meeste gevallen een map aangemaakt in /usr/lib en dat is mooi want in Opera kun je het pad daar naar toe bekend maken. Opera heeft Firefox of Mozilla helemaal niet nodig om goed te draaien.
Maar er worden ook altijd automatisch verwijzingen geplaatst in de mappen /usr/lib/firefox/plugins, /usr/lib/mozilla/plugins en /usr/lib/xulrunner/plugins. Dat is minder. Standaard staat na installatie van Ubuntu en de restricted extra's, totem-mozilla geïnstalleerd voor Firefox. Die doet het prima en die wil ik graag blijven gebruiken, in Firefox. Totem-mozilla werkt niet in Opera dus daarvoor installeer ik dan de plugins van Xine (in combinatie met de Gecko-mediaplayer) of Vlc. En dan moet ik dus handmatig, als root alle verwijzingen uit de bovenstaande mappen verwijderen anders raakt Firefox in de war. Komt er dan een update, dan volgt weer het zelfde ritueel.
Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om in beide browsers dezelfde plugins te gebruiken, maar ik vind eigenlijk dat ik moet kunnen kiezen.
Kortom, ik wil de twee onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken zonder handmatig gepruts. ;)

Ahh...okay...duidelijker nu!
Dat er veel voor Mozilla / Firefox in synaptic staat komt voornamelijk voort uit het feit dat Firefox de standaard browser is voor Ubuntu. Maar ik meende dat wanneer jij Flash, Java enz. installeerd dat Opera deze automatisch meeneemt.

Java bv. (OpenJDK of Sun Java) is onafhankelijk van elke programma. Veel programma's (browsers, OpenOffice, Java applicaties) zijn afhankelijk van Java en niet andersom. dus hier hoef je je niet echt druk over te maken. De overige plug-ins...sorry, dan kan ik je niet verder helpen. Ik heb FF en Opera bevalt me persoonlijk niet zo (vind het wat een wazige en onduidelijke browser qua instellingen, etc.).
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/26, 09:46:27 »
Ik heb FF en Opera bevalt me persoonlijk niet zo (vind het wat een wazige en onduidelijke browser qua instellingen, etc.).
Dat heb ik dan weer met FF. ;) Maar ik gebruik Opera, met tussenpozen, inmiddels zo'n 10 jaar dus daar kan het mee te maken hebben. :)