Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtual box, Guest OS Map sharen naar host/netwerk  (gelezen 873 keer)

Offline speedfreak230

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Virtual box, Guest OS Map sharen naar host/netwerk
« Gepost op: 2010/08/24, 21:21:22 »
Hoi,

Op internet kan je genoeg vinden over een map sharen vanaf de host naar het guest os.

Helaas wil ik de virtuele map sharen in het netwerk, dus precies andersom zoals het overal staat
uitgelegd. Hoe kan ik zorgen dat de map in mijn guest OS zichtbaar/wijzigbaar is in mijn netwerk?

Offline captubuntu

• Lid
Re: Virtual box, Guest OS Map sharen naar host/netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/24, 21:52:57 »
Ik heb deze vraag ook al gesteld in een andere post. Ik heb ook het
internet afgezocht zoals jij, helaas njet.
Ik heb dan maar de gesloten editie geïnstalleerd zodat ik USB
kan gebruiken. Beter dat dan niets.

Offline speedfreak230

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/24, 22:08:12 »
Balen zeg.. Is het ook mogelijk om een 2e harddisk (virtueel) toe te voegen aan een machine?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/24, 22:28:26 »
Volgens mij werkt het zo:
je moet eerst de netwerkondersteuning "aan" hebben in virtualbox. Als je in je virtueel guest OS een browser kan gebruiken Firefox/Konqueror/whatever en internetpagina's kan benaderen dan heb je een netwerkverbinding.

Verder kan je zonder ingewikkelde installatie klikken op (places) "netwerk" en daar moet je de gebruikersnaam/wachtwoord-combinatie invoeren zodra je deze map wilt benaderen.
Na de "login" kan je in deze map bestanden aanmaken/bewaren/verwijderen. Deze mutaties zijn uiteraard weer te zien in de netwerk-map "via de andere weg" als je in het netwerk deze map vanuit je host benaderd.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 22:30:00 door HarzG »
Xubuntu 18.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 10:21:28 »
Ok, even ter verduidelijking: Je wilt vanaf een Guest OS een map delen met de rest van het netwerk?
Of moet alleen de Host erbij kunnen?

Welk Guest OS?
Hoe moeten de clients er bij? (persé vbox of kan het ook smb of nfs zijn?)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/25, 10:27:53 »
Volgens mij werkt het zo:
je moet eerst de netwerkondersteuning "aan" hebben in virtualbox. Als je in je virtueel guest OS een browser kan gebruiken Firefox/Konqueror/whatever en internetpagina's kan benaderen dan heb je een netwerkverbinding.
Standaard koppelt VirtualBox het netwerk via NAT. Dan kan je vanaf de guest het netwerk gebruiken maar andersom is lastiger.
Probeer eens het netwerk te koppelen als een Netwerk bridge adapter (Instellingen -> Netwerk -> Gekoppeld aan).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxNetwerk
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 10:35:49 door testcees »
Ik heb net een donatie gedaan aan Wikipedia. Steun gratis kennis! https://donate.wikimedia.org/

Offline captubuntu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/25, 17:36:37 »
Ik heb één laptop met 10.04 als host en 10.04 als guest. Ik heb een gedeelde map
aangemaakt in de host die ik vanaf de guest kan benaderen m.b.v. Virtualbox. Met de
standaardinstellingen kan ik echter vanuit de host geen map benaderen in de guest.
Als ik via Locaties, netwerk, Windows-netwerk klik, krijg ik de foutmelding:
kan de locatie niet aankoppelen(kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen)
Ik ken niets van netwerken en heb dus geen idee wat te doen.
Alle hulp is welkom