Hoi linux muziekvrienden

,
De vriend van ons mam heeft een Acer laptop uit 2006 met windows XP.
Samen gebruiken ze deze laptop vooral om muziek af te spelen in windows media player en om zo mee en dan op het net te surfen. (zonder plank)
Nou is dat ding ten eerste erg traag en wordt het vaak geteisterd door virussen al dan niet door virusscanners of andere opdringerige programma's (ze gebruiken zelf nog IExplosion6) Tijd voor Ubuntu-Notebook edition dacht ik zo.
Ons mam is ondertussen na heerlijke dosis frustratie overtuigd dat het anders kan. Maar haar vriend wil heel goede vervangers zien voordat bij hem het ijs smelt. (op dit moment vriest het bij hem nog zo'n 15 graden

) Hij heeft namelijk een heleboel tijd besteed aan het maken van playlists in win d'oh!z media player en ziet het niet echt zitten om van voor af aan weer te beginnen met sorteren. Ik vroeg hem wat hij het belangrijkste vond dat een eventuele linux muziek speler zou kunnen en zette dat even op een rijtje:
Voorwaarden:
- Goede afspeellijsten + behouden oude afspeellijsten
- Rustig uiterlijk
- Overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen
- Meteen zien van de volgende informatie:
> titel
> tijdsduur
> meewerkende artiest
> album
> componist
> jaar
> grootte nr
> afspeelduur
- Een goede shuffle functie die op elke lijst afzonderlijk toepasbaar is
- Backups kunnen maken van speellijsten naar usb stick
Hieronder heb ik nog een afbeelding van windows media player zoals het er nu bij hen uit ziet.

Aan jullie de spannende vraag... is er een speler die deze wensen kan bewerkstelligen? Vooral dat van die afspeellijsten overzetten is belangrijk (eventueel met een ander programma?). De rest van de verlangens zijn niet erg lastig lijkt me zo...
Als jullie me kunnen helpen dan hebben we er veel kans weer 2 tevreden Ubuntu gebruikers bij

Alvast bedankt!