Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 installeren.  (gelezen 3071 keer)

Offline P.Siemons

  • Lid
Ubuntu 10.04 installeren.
« Gepost op: 2010/08/23, 00:39:16 »
 Goeieavond,
Nog maar pas aangemeld en ik kom al gelijk met een vraag.
Ik wil een dualboot XP met Ubuntu op mijn pc werkend krijgen.
Harde schijf van 160 Gb is in 3 partities (ntfs) ingedeeld C-D en E .
De E-partitie is de kleinste (+/-35 mb) en daar wil ik Ubuntu op plaatsen.
Ik doorloop deze installatieprocedure: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop en tot stap 4 van 7 begrijp ik het nog.

 De bovenste balk geeft de 3 partities netjes in verschillende kleuren weer waar de kleinste (uiterst rechtse dus) de naam /dev/sda6 draagt.
 Nu vermoedde ik dat ik door op dat deel te klikken verder kon gaan met de installatie maar dat bleek niet te werken.
  De optie: "Leegmaken en de hele schijf gebruiken" is niet aan de orde.
  Dan maar geprobeert om de laatste mogelijkheid: Partities handmatig specifiëren (geavanceerd) te gebruiken maar dan word het ingewikkeld.
   Ik kan daar die partitie /dev/sda6 selecteren en als ik het goed begrijp moet die omgezet worden van ntfs naar bv. ext3: dat heb ik dan ook gedaan.
Dan moet er "gekoppeld" worden maar welke optie moet ik daarvoor nemen?? (/,/boot, /home....)


   Mvg,
P.Siemons

moderator edit : lege enters verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2010/08/23, 08:04:09 door schwarzproductions »

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/23, 01:45:57 »
Dan moet er "gekoppeld" worden maar welke optie moet ik daarvoor nemen?? (/,/boot, /home....)

De koppeling moet "/" zijn voor je systeem, vergelijkbaar met de C:\ schijf in Windows, tevens gooit Ubuntu op die partitie ook je homefolder en de rest van het systeem.

Je kan ook nog een tweede partitie voor Ubuntu aanmaken en deze naar "ext4" formateren en dan koppelen als "/home". Dan staan al je gebruikers bestanden, documenten bureaublad etc op een aparte partitie. Als je dan ooit opnieuw moet installeren blijven je documenten op een eigen partitie staan. Dat is een beetje vergelijkbaar met de D:\ schijf wat veel Windows gebruikers hebben.
Dit is niet verplicht.

Heb je Windows al geïnstalleerd? Mag deze wel of niet "mogelijk" beschadigd raken, zo niet ga dan niet verder totdat je een backup gedaan heb en instaat ben Windows zelf opnieuw te installeren.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/23, 07:56:52 »
Backup+1

Ter verduidelijking:

De balken zijn bedoeld om aan te geven hoe de schijf er tevoren uitziet (boven) en hoe daara (onder). Erop klikken werkt helaas niet. Zoals walterav al aangeeft zijn er 2 opties. Je persoonlijke bestanden (/home) op dezelfde partitie of op een aparte partitie vergeleken met je '/' (systeembestanden en programma's)

Omdat de partitie maar 35 GB (?) is, zou ik adviseren om je /home en / op één partitie te zetten. Anders kun je snel tegen volle partities aanlopen. Wil je na een tijdje verder met Ubuntu en ook meer schijfruimte geven, dan kun je overwegen om de partities gescheiden te houden.

Hoe pak je dit aan:
Je zult hiervoor toch de optie Partities handmatig specificeren (geavanceerd) moeten gebruiken.
Daar moet je /dev/sda6 (indien je daar zeker over bent) moeten selecteren. Deze partitie moet je opdelen in een SWAP (wisselgeheugen/pagefile.sys) type met een grootte van +-2GB. De rest moet je toekennen (mountpoint) aan '/' met als type ext3 of ext4. Deze partitie moet ook geformateerd.

Als je wilt kun je ook zorgen dat de windows schijven meteen te benaderen zijn vanuit Ubuntu na de installatie. Dit kun je doen door deze schijven te koppelen aan '/media/Windows' en '/media/Data' of '/media/Programmas' of kies zelf een naam van een map in /media.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Online vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 09:38:11 »
Probeer eens vooraf die 35 GB partitie te wissen. Je kan dat ook doen met Windows schijfbeheer als je daarmee vertrouwd bent. Dan is die ruimte niet meer toegewezen. Wellicht kan je dan aangeven dat Ubuntu in die vrije ruimte mag geïnstalleerd worden. De partitionering en installatie gaat vanaf dan volledig automatisch.

Het alternatief is zelf vooraf herpartitioneren. sda6 wissen, dan een nieuwe partitie aanmaken die 3 tot 4 GB kleiner is, en een bijkomende partitie, sd7, aanmaken met als type "swap". Formatteren moet je vooraf niet doen. Tijdens installatie geef je dan aan dat sda6 moet dienen voor / (root) en sda7 voor swap. Het installatieprogramma zal automatisch sda6 formatteren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 11:06:25 »

Offline P.Siemons

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/10, 17:38:14 »
Sorry voor mijn laat antwoord: Ubuntu draait ondertussen.
Iets waar ik nog niet uit ben (maar misschien is dat vloeken in de kerk :D):
 Ubuntu staat in dualboot met winXp (die heb ik nog nodig voor de dochter's schoolwerk)
en als ik Ubuntu afsluit (of via herstarten) en wil daarna xp opstarten blijft die bijna altijd
in het opstartlog met treintje(of hoe je dat blauwe snertding ook noemt) hangen
 Sluit ik de pc dan met de startknop af en terug op dan krijg je een scherm te zien om
xp in weet ik hoeveel modussen te starten met o.a. ook de optie om te starten in de
laatste bekende configuratie waar windows nog wel werkte.
 Die aangevinkt en xp start als nieuw!  ??? ???
Waarschijnlijk heeft het niks te maken met Ubuntu maar toch raar!!
Iemand onder ons die daar raad op heeft?

 Mvg,
Paul Siemons

 

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/10, 18:53:49 »
Dat komt waarschijnlijk omdat windows niet goed afgesloten is. Als je windows "aan" hebt en je wilt naar ubuntu dan moet je correct afsluiten via de Start-knop en 'herstarten'. Als je dat niet doet dan kan je zulke meldingen tegenkomen. Als je boven die modussen gelezen hebt dan staat daar normaal gezien bij dat windows niet correct afgesloten is.
Dit kan dus de reden zijn.
Ook hardware (printer, usb-stick, externe HD, enz...) die je zowel onder windows als onder ubuntu gebruikt moet je "veilig verwijderen" (een icoontje daarvoor staat onderaan rechts in de werkbalk).
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 18:55:25 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline P.Siemons

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/22, 21:40:20 »
Ondertussen draait Ubuntu 10.04 normaal ......tot een uurtje of 2 geleden!!!
Startte Ubuntu op en het viel mij op dat het opstartlogo vrij groot uitviel.
De pijl van de muisaanwijzer was ook 2 maal zo groot evenals het hele bureaublad.
Een groter probleem is dat de bovenste menubalk(?) zowat volledig buiten beeld valt; ik kan nog enkel hier en daar een stukje van de icoontjes ontwaren.
Het is me eenmaal gelukt om het menu met " Voorkeuren, Beheer, etc.." op goed geluk te openen.
Daar zou ik wel eventjes de beeldschermresolutie aanpassen......niet dus: het scherm stond (nu) op 640 x 480 en ik kon niet "hoger" gaan (staat normaal op 1024 x 700 enzoveel) enkel lager naar een resolutie van 300en op xxx (weet ik veel) is mogelijk.
 In al mijn naïviteit dacht ik dat bij het afsluiten van en terug opstarten van de pc het "probleem" wel zou opgelost zijn maar dat was verkeerd gegokt.
 Integendeel, ik kan nu het menu "Voorkeuren, Beheer...." niet meer openen: is dat verdwenen, ik weet het echt niet? (kan dat?)
  Is er een soort "Herstelfunctie" bij Ubuntu voorzien?
Als ik de pc in WinXP opstart is mijn beeldresolutie normaal!

Hoe kan ik dat euvel verhelpen?
 
 
 Mvg,
Paul Siemons

Moderator Edit: Overmaat aan enters (witregels) aan het einde van het bericht weggehaald.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/22, 22:22:04 door Sjoerd Broekhuijsen »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/22, 23:02:31 »
Start eens op in de recovery mode (tweede regel in het grubmenu). Ik geloof dat je dan in het menu dat je dan te zien krijgt (na een hele lap tekst) kan kiezen voor het fixen van de xserver (tenzij dat niet meer tot de mogelijkheden zou behoren).
Heb je een driver geïnstalleerd voor je grafische kaart? (Via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline P.Siemons

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/23, 13:12:31 »
Heir4c je schreef: Heb je een driver geïnstalleerd voor je grafische kaart? (Via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's)

  Dank je wel Heir4c: ben erin geslaagd met uw aanwijzingen om een normale schermresolutie te verkrijgen.
Alleen het opstartlogo heeft nog dezelfde grootte maar dat zal me een zorg wezen.
  Het is me wel een raadsel waarom dat zo maar ineens heeft plaatsgevonden?


  Mvg,
Paul Siemons