Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid  (gelezen 2521 keer)

problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Gepost op: 2010/08/21, 06:27:10 »
hoi,

Ik ben nieuw bij Ubuntu, ik lees momenteel een basiscursus over Ubuntu 8.04. Het onderwerp staat beschreven in deze cursus, maar verschilt van de latere versie die ik gebruik. Volgens die cursus ben je automatisch administrator, met root rechten. Bij Ubuntu 1.04 bij ik ook administrator, maar ik heb geen root rechten. Het probleem doet zich voor als ik via de opdrachtregel bv een gebruiker wil toevoegen, (ik weet dat dit makkelijk kan via de GUI, maar ik probeer de opdrachten via de terminal onder de knie te krijgen). Bij het toevoegen van een nieuwe gebruiker via de terminal, krijg ik de melding, u bent niet als root aangelogd, ik zie in de GUI ook geen optie om dit te doen.

Heeft iemand hier een oplossing voor, dank bij voorbaat.

Offline jan11000

  • Lid
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/21, 06:48:02 »
Als je nu eens verteld wat je typt dan kan iemand zeggen wat je fout doet?

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 07:05:25 »
wel sudo voor het commando gezet?

Phr3ak

  • Gast
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 07:13:05 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de: "root' en een: "administrator" qua rechten mag de: "administrator" minder als de: "root", maar dat laatste had/heb je al gemerkt ;)

Probeer maar eens:

sudo useradd test_user
Gevolgd door:

sudo passwd test_user

Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/21, 09:47:12 »
Als je het volgende intikt word er ook automatisch een Persoonlijke Map aangemaakt:
sudo adduser nieuwegebruikersnaamzie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/re-aanpassen-systeemnaam/msg640136/#msg640136
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/21, 19:39:20 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de: "root' en een: "administrator" qua rechten mag de: "administrator" minder als de: "root", maar dat laatste had/heb je al gemerkt Wink

Probeer maar eens:

Code:

sudo useradd test_user


Gevolgd door:

Code:

sudo passwd test_user


Bedankt voor de reacties, met het sudo commando gaat het in ieder geval zonder problemen.
Is het verder ook mogelijk om van mijn administrator account een vaste root account te maken, zodat ik opdrachten kan ingeven zonder telkens het commando "sudo" te moeten gebruiken ?

Alvast dank bij voorbaat.

Mvg

Phr3ak

  • Gast
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/21, 19:41:22 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de: "root' en een: "administrator" qua rechten mag de: "administrator" minder als de: "root", maar dat laatste had/heb je al gemerkt Wink

Probeer maar eens:

Code:

sudo useradd test_user


Gevolgd door:

Code:

sudo passwd test_user


Bedankt voor de reacties, met het sudo commando gaat het in ieder geval zonder problemen.
Is het verder ook mogelijk om van mijn administrator account een vaste root account te maken, zodat ik opdrachten kan ingeven zonder telkens het commando "sudo" te moeten gebruiken ?

Alvast dank bij voorbaat.

Mvg

Wat je wilt, dat kan .. Maar dat is niet raadzaam ;)

Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/21, 20:00:59 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de: "root' en een: "administrator" qua rechten mag de: "administrator" minder als de: "root", maar dat laatste had/heb je al gemerkt Wink

Probeer maar eens:

Code:

sudo useradd test_user


Gevolgd door:

Code:

sudo passwd test_user


Bedankt voor de reacties, met het sudo commando gaat het in ieder geval zonder problemen.
Is het verder ook mogelijk om van mijn administrator account een vaste root account te maken, zodat ik opdrachten kan ingeven zonder telkens het commando "sudo" te moeten gebruiken ?

Alvast dank bij voorbaat.

Mvg

Wat je wilt, dat kan .. Maar dat is niet raadzaam ;)
Klopt, ik besef dat het erg gevaarlijk is om met een vaste root account te werken. Ik had toch graag geweten hoe je het kan doen, vooral uit interesse.

Mvg


Phr3ak

  • Gast
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/21, 20:16:44 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de: "root' en een: "administrator" qua rechten mag de: "administrator" minder als de: "root", maar dat laatste had/heb je al gemerkt Wink

Probeer maar eens:

Code:

sudo useradd test_user


Gevolgd door:

Code:

sudo passwd test_user


Bedankt voor de reacties, met het sudo commando gaat het in ieder geval zonder problemen.
Is het verder ook mogelijk om van mijn administrator account een vaste root account te maken, zodat ik opdrachten kan ingeven zonder telkens het commando "sudo" te moeten gebruiken ?

Alvast dank bij voorbaat.

Mvg

Wat je wilt, dat kan .. Maar dat is niet raadzaam ;)
Klopt, ik besef dat het erg gevaarlijk is om met een vaste root account te werken. Ik had toch graag geweten hoe je het kan doen, vooral uit interesse.

Mvg

Op zich is het niet gevaarlijk om als of met, de gebruiker: "root" te werken, echter .. Jan en alleman dezelfde rechten gaan toekennen op je systeem .. Mwhah, ik zou dat niet doen ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/22, 14:26:04 »
Het linkje van Johan vertelt het allemaal. Kort geantwoord kan je perfect doen wat je wil met:
sudo -i

Het is absoluut niet nodig de root account te activeren.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: problemen met aanmaken root account Ubuntu 10.04 Lucid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/22, 14:33:47 »
Kort geantwoord kan je perfect doen wat je wil met:
sudo -i
Het is absoluut niet nodig de root account te activeren.
+1 voor het duidelijke korte antwoord ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!