Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp onbereikbaar maken in ubuntu  (gelezen 875 keer)

Offline thailand

• Lid
xp onbereikbaar maken in ubuntu
« Gepost op: 2010/08/20, 22:54:17 »
Hallo
Ik zou gewoon willen dat het onmogelijk is om de windowspartitie te mounten vanuit ubuntu.
Als Ik nautilus opstart dan kan ik gewoon door te klikken op de windowspartitie deze mounten maar dit wil ik absoluut niet meer. ( zoontje van vijf jaar wil ook leren computeren)
Is er iemand die weet of dit mogelijk is want ik vind niets via google?
Vroeger kon je nog iets doen via fstab maar nu zie ik alleen de ubuntu en de swap partitie.
Eventueel die windowspartitie via een paswoord mounten ?

Offline HarzG

• Lid
Re: xp onbereikbaar maken in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/20, 23:21:12 »
Je kan als beheerder een # in het bestand /etc/fstab plaatsen voor de partitie waar Windows op staat. Hierdoor wordt deze partitie niet meer automatisch gekoppeld (voor geen user).

Verder kan je voor je zoontje een user-account maken waarin de rechten worden beperkt, dus een gebruikers-account en geen beheerders-account. Het is niet verstandig om een 5 jaar oude user te laten werken in een account met beheerdersrechten.
In de beperkte user-account kan je af-vinken dat deze user (via Beheer->Gebruikers en groepen->Gebruikersinstellingen->Geavanceerde instellingen) bestandssystemen mag koppelen
(dus geen "mag gebruik maken van externe opslagapparaten" en geen "Userspace bestandessystemen (FUSE) aankoppelen").
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline thailand

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/20, 23:39:34 »
Dank u wel voor het vlugge antwoord.
Bij mij worden er buiten de ubuntu en de swap geen partities automatisch gemount dus zie ik ook niets meer staan in fstab. Vroeger ging dat met een # maar als er in fstab geen andere partities staan dan gaat dat dus niet. Bij mij kan ik manueel mounten via locaties of ook via nautilus dus wil ik gewoon daar die windowspartitie niet meer kunnen mounten of enkel via een paswoord (voor mij is er geen enkele reden om de windowspartitie te kunnen mounten).

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 23:27:32 »
Mijn dochter is 6 jaar en heb hiervoor gewoon een eigen account aangemaakt met zeer beperkte rechten.
Tot nu toe geen problemen ondervonden dat ze iets doet wat ik niet zou willen  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB