Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Xp binnen ubuntu omgeving installeren.  (gelezen 1625 keer)

Windows Xp binnen ubuntu omgeving installeren.
« Gepost op: 2010/08/19, 16:13:56 »

Beste ubuntu liefhebbers,

Ik vind op youtube filmpjes van ubuntu gebruikers die binnen ubuntu, windows xp kunnen installeren met menubalk enz. Aangezien ik graag veel spellen speel, vind ik dit een mooie oplossing.
Ik gebruik Wine, maar mijn spellen (first-person-shooters) zijn erg vertraagd binnen wine.
En ook niet alle spellen zijn te spellen binnen het Wine imperium.

Mijn uiteindlijke vraag is:

+ Wat heb ik nodig aan programma's binnen ubuntu om winxp te instalerren.
+ Wat zijn de beste opties/stappenplan in deze.

Ik gebruik Ubuntu LTS 10.0.4
Op mijn laptop.

Graag jullie expertise.  :)

Groet,

Niels Stoffer

Re: Windows Xp binnen ubuntu omgeving installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 16:38:45 »
Dat kan met VirtualBox, maar daarin zware spellen spelen is onmogelijk. 2d games en ik geloof ook een beperkt aantal 3d games tegenwoordig lukken wel.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 16:38:58 »
Je kunt dan het beste Virtualbox gebruiken (staat in synaptic), na het installeren start je virtualbox en kun je windows xp erin installeren, het spreekt redelijk vanzelf :)
Ik denk trouwens niet dat spellen draaien goed gaat lukken in een gevirtualiseerde windows installatie, in ieder geval niet beter dan het met wine gaat.

edit: Nunslaughter was me net voor, hopelijk heb je aan beide posts iets :)
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/19, 18:32:57 »
In virtualbox heb je ergens seamless, in de pulldown menu, dan heb je windows op de achtergrond lopen, en een extra menu balk in ubuntu. Wel eerst windows installeren.
Spellen gaat denk ik niet werken, je hebt in virtualbox alles via software geregeld, dus je eigen hardware is niet aanwezig in virtualbox.
Nadat je windows(of andere OS) hebt geinstalleerd moet je wel de guest additions installeren dan wordt virtualbox sneller en extra opties.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/20, 12:32:57 »
Hmm..

ok , dat moet ik maar eens uit gaan zoeken idd.

Offtopic: Ben ook bezig om een server te bouwen.
ik ben niet goed in code's voor de terminal. Is ubuntu desktop ook een goede optie?

En wie heeft daar ervaring in? welke progjes?
De bedoeling is dat het een FTP server wordt, en dat ik buiten het lokale-netwerk om
Me'n spellen, Dvd's, Muziek kan sharen. Met vrienden en familie.

Hoor het graag van jullie!

Niels

Offline RioKuro

• Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 18:45:19 »
Ubuntu desktop werkt hier heel goed mee. Ik heb een media center aan mijn hdtv hangen met de Boxee interface die tegelijkertijd twee schijven deelt met de rest van het netwerk (een voor muziek en een voor films). Daar naast als iemand die op hetzelfde netwerk zit 10.0.0.3:8080 intypt in een willekeurige browser komt in het menu van Sabnzbdplus waar ze kunnen zien wat die van usenet aan het downloaden is, volgorde veranderen, dingen weg gooien en nieuwe downloads toevoegen. Om alles ook voor buiten het netwerk beschikbaar te maken heb ik één ssh lijntje naar buiten open staan waar ik alles overheen kan sturen wat ik wil. Ik heb in totaal maar 1 keer de terminal hoeven openen hier voor, om ssh traffic door te laten via /etc/hosts.allow.

dus ja het is zeker te doen:) je moet wel ff door de documentatie heen gaan zodat je begrijpt waar je nou eigenlijk mee bezig bent.