Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere branders [Opgelost]  (gelezen 1262 keer)

Offline Louis

• Lid
Meerdere branders [Opgelost]
« Gepost op: 2010/08/18, 11:46:19 »
Beste mensen,
Om snel na het maken van een geluidsopname meerdere CD's te branden heb ik vier branders geïnstalleerd. Onder Windows XP kunnen die tegelijk worden aangestuurd maar onder Ubuntu 10.4 is me dat nog niet gelukt. Weet iemand hoe dat moet?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 10:53:17 door Louis »

Offline vanadium

• Lid
Re: Meerdere branders
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 11:56:31 »
Hoe probeer je die "aan te sturen"? Onder linux zal het alvast geen enkel probleem zijn om parallel via de commandolijn tegelijk verschillende schrijfopdrachten op verschillende branders uit te voeren, voor zover de processor krachtig genoeg is en/of er "underburn" protectie is (i.e. schijf is niet verloren als er op een bepaald moment niet snel genoeg data aangevoerd worden). Of er grafische programma's zijn die dat ondersteunen, is een andere zaak.

Offline Louis

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 13:49:33 »
Ik heb het geprobeerd met Brasero en met K3B. Die branden enkelvoudig en zijn ook niet meerdere keren op te starten. Ook heb ik geprobeerd eerst een image te maken en die vervolgens naar de vier branders te kopieren en daar de brandfunctie te activeren.
Via de command-line is voor mij onbekend, maar ik ben altijd in om nieuwe dingen te leren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 14:50:20 »
Met de commandolijn zou je simultaan verschillende iso's moeten kunnen branden met iets als

wodim -dao dev=/dev/sr0 image.iso & wodim -dao dev=/dev/sr1 image.iso & wodim -dao dev=/dev/sr2 image.iso &

- De namen van je cdroms (vb. /dev/sr0) zijn afhankelijk van je systeem.
- De & na een commando geeft aan dat het programma in de achtergrond moet gestart worden (t.t.z.: de prompt komt onmiddellijk weer beschikbaar voor een volgend commando). Met deze regel worden derhalve drie brandcommando's gestart, die elk dezelfde iso (image.iso) branden op een verschillende cd writer. Mocht je in plaats van & een puntcomma ; plaatsen, dan worden de programma's achtereenvolgens in de voorgrond uitgevoerd. Een ander scheidingsteken is &&: dan wordt het volgende programma enkel uitgevoerd wanneer het voorgaande succesvol beëindigd was.

Offline Louis

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 23:10:30 »
De commandolijn methode heb ik met twee branders geprobeerd. (Het deel opdrachtregel voor twee branders gekopieerd zonder de laatste "&" en natuurlijk bestandsnaam.iso aangepast.)
De branders gingen keurig gelijktijdig aan het werk. Aan het eind van het proces kwamen er twee onleesbare CD's uit en werden de branders onvindbaar. Gevolg: In het BIOS blijven ze nu onzichtbaar, Ubuntu (up to date!) stagneert erop bij het booten en WinXP start na een flinke zoektocht op zonder die twee branders. Wat nu?
(Omdat de betreffende computer in een kerkgebouw staat moet ik voor elke poging er heen, zodat er steeds wat tijd nodig is voor een volgende stap)

Offline Louis

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/19, 11:11:09 »
Het is opgelost!
Waarschijnlijk is het proces gisteren blijven hangen. Na een koude start waren de branders er weer. Nogmaals geprobeerd, nu wèl met het laatste &-teken in de commandolijn. (Beschouwde ik gisteren als koppelteken, nu als suffix)
Hartelijk dank voor de hulp!
Louis