Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intrepid --> Lucid, slim plan??  (gelezen 985 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Gepost op: 2010/08/18, 11:16:05 »
Heb dualdisk, dualboot desktop met VistHomePremium op sda en  Intrepid op sdb, grub(1).
Wil upgraden naar Lucid (10.04.1, de punt-release waar ik bewust op gewacht heb).
Had het plan om óók Lucid op sdb te installeren (triple-boot dus), bij te werken met updates en Pjotr's adviezen, dan de Home van Intrepid naar Lucid te kopiëren, evenals de lijst van installed software.
Daarna, dwz als lucid loopt én ik uit Intrepid niets vergeten blijk te zijn, heel Intrepid opheffen door deleten en de sdb-fragmeten bijeen te voegen met Gparted.
Ik las echter (Bels Mint-forum) dat Grub-1 en Grub-2 slecht met elkaar overweg kunnen. Vandaar mijn vraag: is dit een goed en goed uitvoerbaar plan, of eindig ik met "alleen maar" de tevoren gemaakte image van sdb? (en ben ik dus terug bij AF (geen 200 gulden enz) en moet ik toch wat anders verzinnen)
Op Ubuntu- noch linuxfora kan ik hierover iets vinden, dus vragen maar...
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 11:39:37 »
Geen goed plan.

De beste strategie bij een distro upgrade is steeds: vers installeren. Zorg er dus voor dat je persoonlijke gegevens veilig gesteld zijn op een externe schijf of een aparte partitie, en enkele backups. Installeer dan volledig nieuw, plaats je bestanden terug (indien die op een aparte partitie staan, volstaat het enkele linkjes te leggen) en richt je systeem terug in.

De tweede beste strategie is een upgrade uitvoeren. Officieel ondersteund, maar niet officieel vrij van problemen. Nadeel is dat bepaalde nieuwe features van een nieuwe distro niet meegenomen worden (voorbeeld van vroeger: je gaat niet over naar ext4, mogelijk ga je ook niet over op een nieuwe grub, enz...).

Een andere strategie is je /home over te nemen naar een nieuwe installatie. Maar dan moet je nog steeds de niet-standaard applicaties zelf installeren. Officieel niet ondersteund, en linux is daar zelfs niet op ontworpen. Maar het zal wel grotendeels werken, hoewel problemen met applicaties mogelijk zijn.

m.a.w: de eerste strategie is veruit de beste.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 11:53:14 »
Een upgrade zou theoretisch kunnen, maar is absoluut niet aan te raden.
Je moet dan vanaf Intrepid naar Jaunty, dan naar Karmic en daarna pas naar Lucid.
Dat is veel werk en het risico dat het mislukt is vrij groot.

Een verse installatie lijkt mij dus het handigst.
Je plan voor de triple boot, kopiëren en daarna de partities samenvoegen lijkt me ook nogal foutgevoelig.
Het simpelste is het backuppen van je home map op bijv. een externe schijf en de oude installatie compleet te verwijderen of overschrijven.
Is de nieuwe installatie compleet, dan kan je de backup van je home weer terug zetten.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 12:16:39 »
Wat mij bij zowel het antwoord van Vanadium als van Johan ontgaat, is waarom dit géén verse installatie zou zijn.
Ik ga van dual naar tripleboot, heb ik al aangegeven.
Ik gebruik m.i. (maar spreek alsjeblieft met argumenten tegen!) de oude Intrepid als " externe" dataopslag. Extern in die zin dat het buiten de nieuwe installatie van Lucid blijft.
Johan, de foutgevoeligheid ben ik wel met je eens, een HD herindelen is niet alles, weet ik uit ervaring.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 15:18:59 »
Je eerste bericht klinkt alsof je je home van Intrepid naar Lucid zou kopiëren. Op die wijze maak je je "verse" installatie niet meer vers: je plaatst namelijk oude configuratiebestanden terug. Dit is de strategie die ik als derde vermeld, maar niet aanraad, maar die Johan dan weer wel aanraad.

Als je daarentegen bedoelt dat je je intrepid (partitie) gebruikt als dataopslag voor je gegevens, dan is er natuurlijk geen enkel probleem. Dan hou je de nieuwe installatie volledig gescheiden van de oude. Maar dan volg ik Johan volledig als hij zegt "Je plan voor de triple boot, kopiëren en daarna de partities samenvoegen lijkt me ook nogal foutgevoelig.": het herpartitioneren achteraf zou een langdurige operatie kunnen worden zonder garantie op succes.

Als je toch persé (eventueel tijdelijk) verschillende Ubuntu distributies naast elkaar wil blijven behouden, dan werk je best met kleinere systeempartities voor beide distributies (een 10 GB), en één datapartitie. De data kan dan steeds blijven staan en gebruikt worden uit elk van beide distributies. Op de twee kleinere partities installeer je de Ubuntu versies waarin je zin hebt. Dit zou je wellicht vlot kunnen doen vanaf je huidige systeem, afhankelijk van de huidige partitionering.

Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/18, 20:22:36 »
Intrepid wordt alleen niet meer ondersteunt. Dus tenzij je niet meer op internet gaat ermee, is het een slecht plan deze te behouden.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Intrepid --> Lucid, slim plan??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/19, 10:11:39 »
Heb een "normale, verse install" gedaan over Intrepid heen.
Leek me toch beter, ondanks de verwar(ren)de antwoorden nét langs mijn vraag heen.
Zie bv ook nog Vistaus:
Citaat
Intrepid wordt alleen niet meer ondersteunt. Dus tenzij je niet meer op internet gaat ermee, is het een slecht plan deze te behouden
, ondanks mijn 1.
Citaat
Ik ga van dual naar tripleboot, heb ik al aangegeven.
en 2.
Citaat
Daarna, dwz als lucid loopt én ik uit Intrepid niets vergeten blijk te zijn, heel Intrepid opheffen
Sorry voor de slordige formulering van mij in het begin:
Citaat
Wil upgraden naar Lucid
De zaak loopt nu mooi. Alleen alles nog naar mijn hand/oog zetten.
Allen bedankt voor het meedenken!! Je leert zo nog scherper formuleren. Door de antwoorden wordt vaak je eigen probleem/gedachtenfout ook duidelijker.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523