Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelkoppelingmaken op bureaublad  (gelezen 5528 keer)

Offline bakievith

  • Lid
snelkoppelingmaken op bureaublad
« Gepost op: 2010/08/17, 13:15:04 »

Sinds kort heb ik op mijn laptop naast Windows XP ook Ubuntu 10.04 geïnstalleerd. Ubuntu werkt na enkele probleempjes prima. Ik heb ook Picasa en Skype erop gezet. Het maken van snelkoppelingen voor die programma's ging vrij gemakkelijk. Maar voor de Buienradar en dit Ubuntu Forum lukt het me wel een koppeling in de balk van Firefox te maken, maar niet op het bureaublad. Misschien kan dat niet. Als het wel kan. Wie kan me zeggen hoe ik dat moet doen?
Ed Kievith

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/17, 13:22:53 »
Een vlugge drag-drop manier is er blijkbaar niet, maar het kan wel via rechts-klik op het bureaublad, dan "Create launcher", type "Location",vul onder "location" de link van de website in (die kan je vooraf even kopiëren uit Firefox en dan plakken). Geef ook een naam op, dan OK.

Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/17, 13:26:50 »
Wat wel lukt is om de URL in je navigatiebalk in FF te slepen naar het bureaublad. Bij mij werkt dat toch ( U10.04 & FF3.6.8 )
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 17:40:03 door schwarzproductions »

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/17, 17:25:01 »
Dat is nu wat ik de hele tijd vruchteloos geprobeerd heb. Het geheim is echter: eerst de URL selecteren. Bij Ubuntu wordt, in tegenstelling tot Windows, de tekst (spijtig genoeg) niet automatisch geselecteerd wanneer je op de URL klikt.

Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/17, 17:39:46 »
Het selecteren is inderdaad nodig om te kunnen slepen.
Wat mss sneller werkt in FF is CTRL+L of F6; daarmee wordt de URL wel direct geselecteerd.
Anders gewoon dubbelklik op de URL. Gaat mij snel genoeg :)

Offline bakievith

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/17, 17:43:39 »
De oplossing van Vanadium werkt perfect. Zeer bedankt. Wat FF betekent weet ik niet. Jammer dat je op deze manier steeds hetzelfde tekentje (met schroefveertje o.i.d.) hebt. Bij Windows kun je dan op eigenschappen klikken en een ander tekentje kiezen. Dat heb ik hier ook geprobeerd, maar dat levert maar twee tekentjes op: een camera en een poppetje.
Ed Kievith

Offline wowo

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/17, 17:58:31 »
FF = Firefox
Wat betreft de keuze van het pictogram van de verwijzing:
ook die kan je aanpassen.
- Klik met Rechtermuisknop op de "verwijzing"
- Kies eigenschappen
- Dubbelklik op het pictogram-veld linksboven
Op deze manier kan je een aangepast pictogram kiezen.
Vanaf de website van buienradar kan je vast een leuk plaatje voor een pictogram vinden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline bakievith

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/17, 17:59:45 »
FF betekenyt natuurlijk Firefox en ik heb de aanwijzing van schwarzproductions opgevolgd. Je kunt de url in Firefox inderdaad naar de bovenbalk van het bureaublad slepen. Dan ontstaat daar een wereldboletje. Als je dat bolletje vervolgens naar het bureaublad sleept bijv. van de buienradar komt de naam buienradar automatisch onder het (iets grotere) wereldbolletje te staan. Maar helaas werkt die snelkoppeling niet. Hetzelfde heb ik gedaan met de url van het Ubuntu forum en dan krijg je ook weer datzelfde wereldbolletje. Ook die snelkoppeling werkt niet als je die naar het bureaublad sleept.
Ed Kievith

Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/17, 18:15:06 »
Als je de URL uit nav.balk rechtstreeks naar het bureaublad sleept (dan mag firefox natuurlijk niet gemaximaliseerd staan ;) )dan werkt het wel (zoals eerder gezegd: bij mij toch)

Het icon veranderen is ook heel simpel, bij het aanmaken kun je op het icoon klikken, en een ander kiezen. Als het al op je bureaublad staat > rechts klik, eigenschappen en dan op het icoon klikken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/17, 19:40:13 »
De methode van schwarzproductions is veruit het snelst. Eigenaardig genoeg levert dit snelkoppelingen op met verschillende iconen op.

Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/17, 19:43:53 »
Das inderdaad vreemd. Bij mij zijn het allemaal sterretjes...

Offline bakievith

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/17, 20:14:44 »
Als je het pictogram direct naar het bureaublad sleept (dat kan m.i. alleen als je het bureaublad eerst minimaliseert) ontstaat er inderdaad een URL met een ster. Die kun je vervangen door een ander pictogram. In de lijst met pictogrammen die op mijn laptop staan (waarschijnlijk standaard) vind je wel het originele pictogram van bijvoorbeeld Skype of Gnome, maar niet van Ubuntu. Jammer, want ik vind het leuk de originele pictogrammen te gebruiken. Ik ben overigens wel geholpen. Dan Forumleden.
Ed Kievith

Offline bakievith

  • Lid
Re: snelkoppelingmaken op bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/17, 20:15:44 »
De k viel weg.
Forumleden bedankt!!
Ed Kievith