Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eventjes wat uitleg nodig over WineHQ  (gelezen 1658 keer)

Eventjes wat uitleg nodig over WineHQ
« Gepost op: 2010/08/15, 17:41:26 »
Ik heb dus sinds kort 10.04 geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van ubuntu, het werkt erg fijn.
Nu zag ik dat er voor ubuntu ook een soort windows omgeving bestaat, WineHq.
Ook las ik dat hierbij infectie van wine virusen kan oplopen.
Echter nu had ik de vraag, stel ik heb in ubuntu wel internet verbinding maar in Wine niet.
Ik draai een applicatie in Wine kan ik dan via Ubuntu worden besmet met een windows virus? of moet ik een antivirus draaien op Wine?
En kan ik ook spellen en andere dingen draaien op Wine zodat mijn vista in de dualboot nutteloos wordt?

dank,
Dennis
(nieuwe ubuntu fan)

Offline yafuhenk

• Lid
Re: Eventjes wat uitleg nodig over WineHQ
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/15, 19:24:30 »
Van virussen heb ik niet zoveel verstand. Wel is het zo dat de virussen voor windows zijn geschreven en dus niets kunnen uitrichten in Ubuntu. Hoe dat precies zit met wine kan wellicht iemand anders beter beantwoorden.
Voor wat betreft de spelletjes zou je eens moeten kijken maar PlayOnLinux. (downloaden en installeren via het Ubutnu software centrum). Met PlayOnlinux kun je windows spelletjes maar bijvoorbeeld ook Office 2007 installeren mocht je daar behoefte aan hebben. Het is wine maar dan met een gebruikersvriendelijk jasje.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 19:26:18 door yafuhenk »

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/15, 20:07:30 »
Ja, virussen zou kunnen in Wine. Maar als het gebeurt, hoef je alleen maar je .wine-mapje weg te gooien en that's it. Heeft verder geen invloed op Ubuntu.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/15, 20:14:38 »
Bedankt voor jullie antwoorden.
Echter is het belangrijkste onderdeel van mijn vraag niet helemaal beantwoord.
Als ik een internetverbinding heb op mijn desktop, en ik start Wine heb ik dan kans op virus besmetting van Wine of moet ik eerst ook internet in Wine configureren? Of kunnen de virussen via mijn desktop verbinding binnenkomen in Wine?

Daarnaast, wat is precies het verschil tussen playonlinux en Wine?

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/15, 20:17:08 »
Internet of niet maakt niks uit. Het gaat erom of het bestand wat je binnenhaalt geïnfecteerd is. Haal je het gewoon op een betrouwbare site, hoef je je nergens zorgen om te maken.

Playonlinux is gewoon een schilletje om Wine om het installeren van Games onder Wine makkelijker te maken.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/15, 20:26:02 »
Ik heb nog helemaal geen ervaring met wine en weet niet wat ik moet verwachten. Ik verwacht een soort extern bureaublad (?).
Nu is er op de wine site de 1.2 versie en de 1.3.0 welke werkt het fijnst op 10.04? En wat raden jullie een Ubuntu en Wine noob aan?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 20:30:25 »
Ik zou zeggen 1.3.0, maar die is nog wel in testfase, terwijl 1.2 af is. Maar wil niet zeggen dat 1.3.0 niet goed genoeg is, hij werkt namelijk uitstekend.
Ze werken allebei even goed, heb met geen van beide problemen ondervonden totnutoe.

Dus t is aan jezelf ;)