Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] keyboard layout: shiftlock in azerty  (gelezen 13838 keer)

Offline koenh

• Lid
[Opgelost] keyboard layout: shiftlock in azerty
« Gepost op: 2010/08/14, 09:17:13 »
Hey,

Ik gebruik een be-AZERTY keyboard.
Ik ben reeds enige tijd zelf aan het zoeken om mijn keyboard layout eindelijk te laten kloppen.
Het probleem zit hem dat wanneer ik de 'shift-lock' op mijn laptop activeer, het eigenlijke gedrag 'caps-lock' is.

Ik heb hier een tijdje terug een bug over teruggevonden: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/292158
Er zit ook een patch bij, maar het lukt me niet deze patch te installeren.

ik heb het type waarvan sprake is, in mijn layout bijgevoegd, en mijn laptop herstart, maar dit heeft niet geholpen.
Mijn bedoeling is dus dat als ik shiftlock activeer, ik geen shift meer moet drukken om de cijfers te typen...
Weet iemand raad?

Alvast bedankt!
grz.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 17:56:29 door heir4c »

Re: keyboard layout: shiftlock in azerty
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/14, 13:49:08 »
Dit is het orgineel:
// $XKeyboardConfig$

// based on a keyboard map from an 'xkb/symbols/be' file
//
// $XFree86: xc/programs/xkbcomp/symbols/be,v 1.3 2003/04/12 10:53:48 pascal Exp $

partial default alphanumeric_keys
xkb_symbols "basic" {

include "latin"

name[Group1]="Belgium";

key <AE01> { [ ampersand,          1,          bar,   exclamdown ] };
    key <AE02> { [    eacute,          2,           at,    oneeighth ] };
    key <AE03> { [  quotedbl,          3,   numbersign,     sterling ] };
    key <AE04> { [apostrophe,          4,   onequarter,       dollar ] };
    key <AE05> { [ parenleft,          5,      onehalf, threeeighths ] };
    key <AE06> { [   section,          6,  asciicircum,  fiveeighths ] };
    key <AE07> { [    egrave,          7,    braceleft, seveneighths ] };
    key <AE08> { [    exclam,          8,  bracketleft,    trademark ] };
    key <AE09> { [  ccedilla,          9,    braceleft,    plusminus ] };
    key <AE10> { [    agrave,          0,   braceright,       degree ] };
    key <AE11> { [parenright,     degree,    backslash, questiondown ] };
    key <AE12> { [     minus, underscore, dead_cedilla,  dead_ogonek ] };

key <AD01> { [         a,          A,           at,  Greek_OMEGA ] };
    key <AD02> { [         z,          Z,      lstroke,      Lstroke ] };
    key <AD03> { [         e,          E,     EuroSign,         cent ] };
    key <AD09>  { [         o,          O,           oe,           OE ] }; // o O œ Œ
    key <AD11> { [dead_circumflex, dead_diaeresis,  bracketleft, dead_abovering ] };
    key <AD12> { [    dollar,   asterisk, bracketright,  dead_macron ] };

key <AC01> { [         q,          Q,           ae,           AE ] };
    key <AC10> { [         m,          M,   dead_acute, dead_doubleacute ] };
    key <AC11> { [    ugrave,    percent,   dead_acute,   dead_caron ] };
    key <TLDE> { [twosuperior, threesuperior,  notsign,      notsign ] };

key <BKSL> { [        mu,   sterling,   dead_grave,   dead_breve ] };
    key <AB01> { [         w,          W, guillemotleft,        less ] };
    key <AB07> { [     comma,   question, dead_cedilla,    masculine ] };
    key <AB08> { [ semicolon,     period, horizconnector,   multiply ] };
    key <AB09> { [     colon,      slash, periodcentered,   division ] };
    key <AB10> { [     equal,       plus,   dead_tilde, dead_abovedot] };
    key <LSGT>  { [      less,    greater,    backslash,    backslash ] };

include "level3(ralt_switch)"
};

// Variant of the fr(oss) layout for Belgium
// Copyright © 2006 Nicolas Mailhot <nicolas.mailhot @ laposte.net>
//
// ┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┲━━━━━━━━━┓
// │ ³ ≤ │ 1 ≥ │ 2 É │ 3 ˘ │ 4 — │ 5 – │ 6 ™ │ 7 È │ 8 ¡ │ 9 Ç │ 0 À │ ° Ø │ _ ± ┃ ⌫ Retour┃
// │ ² ¹ │ & | │ é @ │ " # │ ' ¸ │ ( ˇ │ § ^ │ è ` │ ! ~ │ ç { │ à } │ ) ø │ - ‑ ┃  arrière┃
// ┢━━━━━┷━┱───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┺━┳━━━━━━━┫
// ┃       ┃ A Æ │ Z  │ E ¢ │ R Ê │ T Þ │ Y Ÿ │ U Û │ I Î │ O Œ │ P Ô │ ¨ ˚ │ * ̨ ┃Entrée ┃
// ┃Tab ↹  ┃ a æ │ z â │ e € │ r ê │ t þ │ y ÿ │ u û │ i î │ o œ │ p ô │ ^ [ │ $ ] ┃   ⏎   ┃
// ┣━━━━━━━┻┱────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┺┓      ┃
// ┃        ┃ Q Ä │ S „ │ D Ë │ F ‚ │ G ¥ │ H Ð │ J Ü │ K Ï │ L Ł │ M Ö │ % Ù │ £ ̄ ┃      ┃
// ┃Maj ⇬   ┃ q ä │ s ß │ d ë │ f ‘ │ g ’ │ h ð │ j ü │ k ï │ l ł │ m ö │ ù ' │ µ ` ┃      ┃
// ┣━━━━━━━┳┹────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┲┷━━━━━┻━━━━━━┫
// ┃       ┃ > ≠ │ W “ │ X ” │ C ® │ V ← │ B ↑ │ N → │ ? … │ . . │ / ∕ │ + − ┃             ┃
// ┃Shift ⇧┃ < \ │ w « │ x » │ c © │ v ⍽ │ b ↓ │ n ¬ │ , ¿ │ ; × │ : ÷ │ = ~ ┃Shift ⇧      ┃
// ┣━━━━━━━╋━━━━━┷━┳━━━┷━━━┱─┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴───┲━┷━━━━━╈━━━━━┻━┳━━━━━━━┳━━━┛
// ┃       ┃       ┃       ┃ ␣              Espace insécable ⍽ ┃       ┃       ┃       ┃
// ┃Ctrl   ┃Meta   ┃Alt    ┃ ␣ Espace                        ␣ ┃AltGr ⇮┃Menu   ┃Ctrl   ┃
// ┗━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┹───────────────────────────────────┺━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┛
partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "oss" {

include "fr(oss)"
    include "be(oss_frbe)"

name[Group1]="Belgium - Alternative";
};

xkb_symbols "oss_frbe" {
    // First row
    key <TLDE> { [      twosuperior,    threesuperior,          onesuperior,         lessthanequal ] }; // ² ³ ¹ ≤
    key <AE01> { [        ampersand,                1,                  bar,      greaterthanequal ] }; // & 1 | ≥
    key <AE02> { [           eacute,                2,                   at,                Eacute ] }; // é 2 @ É
    key <AE04> { [       apostrophe,                4,         dead_cedilla,             0x1002014 ] }; // ' 4 ¸ — (tiret cadratin)
    key <AE05> { [        parenleft,                5,           dead_caron,             0x1002013 ] }; // ( 5 ˇ – (tiret demi-cadratin)
    key <AE06> { [          section,                6,          asciicircum,             trademark ] }; // § 6 ^ ™
    key <AE08> { [           exclam,                8,           asciitilde,            exclamdown ] }; // ! 8 ~ ¡
    key <AE09> { [         ccedilla,                9,            braceleft,              Ccedilla ] }; // ç 9 { Ç
    key <AE10> { [           agrave,                0,           braceright,                Agrave ] }; // à 0 } À
    key <AE11> { [       parenright,           degree,               oslash,              Ooblique ] }; // ) ° ø Ø
    key <AE12> { [            minus,       underscore,            0x1002011,             plusminus ] }; // - _ - (tiret insécable) ±

// Second row
    key <AD11> { [  dead_circumflex,   dead_diaeresis,          bracketleft,        dead_abovering ] }; // ^ ̈  [ ˚
    key <AD12> { [           dollar,         asterisk,         bracketright,           dead_ogonek ] }; // $ * ] ̨

// Third row
    key <AC09>  { [                l,                L,          dead_stroke ] }; // l L ł Ł
    key <BKSL> { [              mu,          sterling,           dead_grave,           dead_macron ] }; // µ £ ` ̄

// Fourth row
    key <LSGT>  { [             less,          greater,            backslash,              notequal ] }; // < > \ ≠
    key <AB10>  { [            equal,             plus,           dead_tilde,             0x1002212 ] }; // = + ~ −
};

xkb_symbols "oss_latin9" {

// Restricts the be(oss) layout to latin9 symbols

include "fr(oss_latin9)"
    include "be(oss_frbe)"
    include "keypad(oss_latin9)"

name[Group1]="Belgium - Alternative, latin-9 only";

// First row
    key <TLDE> { [      twosuperior,    threesuperior,          onesuperior,                  less ] }; // ² ³ ¹ <
    key <AE01> { [        ampersand,                1,                  bar,               greater ] }; // & 1 | >
    key <AE04> { [       apostrophe,                4,         dead_cedilla,                 minus ] }; // ' 4 ¸ -
    key <AE05> { [        parenleft,                5,           dead_caron,                 minus ] }; // ( 5 ˇ -
    key <AE06> { [          section,                6,          asciicircum,           asciicircum ] }; // § 6 ^ ^
    key <AE12> { [            minus,       underscore,                minus,             plusminus ] }; // - _ - ±

// Second row
    key <AD12> { [           dollar,         asterisk,         bracketright,          dead_cedilla ] }; // $ * ] ¸

// Third row
    key <AC09>  { [                l,                L,                    l,                     L ] }; // l L l L
    key <BKSL> { [              mu,          sterling,           dead_grave,       dead_circumflex ] }; // µ £ ` ^

// Fourth row
    key <LSGT>  { [             less,          greater,            backslash,                 equal ] }; // < > \ =
    key <AB10>  { [            equal,             plus,           dead_tilde,                 minus ] }; // = + ~ -
};

xkb_symbols "oss_Sundeadkeys" {

// Modifies the basic be(oss) layout to use the Sun dead keys

include "be(oss)"

// First row
    key <AE04> { [       apostrophe,                4,        SunFA_Cedilla,             0x1002014 ] }; // ' 4 ¸ — (tiret cadratin)

// Second row
    key <AD11> { [     SunFA_Circum,  SunFA_Diaeresis,          bracketleft,        dead_abovering ] }; // ^ ̈ [ ˚

//Third row
    key <AC11> { [           ugrave,          percent,          SunFA_Acute,                Ugrave ] }; // ù % ' Ù
    key <BKSL> { [              mu,          sterling,          SunFA_Grave,           dead_macron ] }; // µ £ ` ̄

// Fourth row
    key <AB10>  { [            equal,             plus,          SunFA_Tilde,             0x1002212 ] }; // = + ~ −
};

xkb_symbols "oss_sundeadkeys" {

include "be(oss_Sundeadkeys)"

name[Group1]="Belgium - Alternative, Sun dead keys";
};

xkb_symbols "iso-alternate" {
    include "be(basic)"
    name[Group1]="Belgium - ISO Alternate";

key <AD01> { [         a,          A,           ae,           AE ] };
    key <AD02> { [         z,          Z, guillemotleft,        less ] };
    key <AC01> { [         q,          Q,           at,  Greek_OMEGA ] };
    key <AC10> { [         m,          M,           mu,    masculine ] };
    key <AB01> { [         w,          W,      lstroke,      Lstroke ] };
    key <AB07> { [ comma,   question, dead_cedilla, dead_doubleacute ] };
};

xkb_symbols "sundeadkeys" {

// Use the Sun dead keys

include "be(basic)"
    name[Group1]="Belgium - Sun dead keys";

key <AD11> { [SunFA_Circum, SunFA_Diaeresis, bracketleft, bracketleft] };
    key <AC11> { [    ugrave,    percent,  SunFA_Acute,  SunFA_Acute ] };
    key <BKSL> { [        mu,   sterling,  SunFA_Grave,  SunFA_Grave ] };
    key <AB07> { [     comma,  question, SunFA_Cedilla, SunFA_Cedilla] };
    key <AB10> { [     equal,       plus,  SunFA_Tilde,  SunFA_Tilde ] };
};

xkb_symbols "Sundeadkeys" {

// Use the Sun dead keys

include "be(sundeadkeys)"

};

xkb_symbols "nodeadkeys" {

// Eliminates dead keys from the basic Belgian layout

include "be(basic)"
    name[Group1]="Belgium - Eliminate dead keys";

key <AE12> { [     minus, underscore,      cedilla,       ogonek ] };
    key <AD11> { [asciicircum,  diaeresis,  bracketleft,  bracketleft] };
    key <AD12> { [    dollar,   asterisk, bracketright,       macron ] };
    key <AC10> { [         m,          M,        acute,  doubleacute ] };
    key <AC11> { [    ugrave,    percent,   quoteright,   quoteright ] };
    key <BKSL> { [        mu,   sterling,    quoteleft,    quoteleft ] };
    key <AB07> { [     comma,   question,      cedilla,    masculine ] };
    key <AB10> { [     equal,       plus,   asciitilde,   asciitilde ] };
};

// Wang model 724 azerty Belgium keyboard
xkb_symbols "wang" {

include "be(basic)"
    include "keypad(legacy_wang)"
    name[Group1]="Belgium - Wang model 724 azerty";

// Engravings on Wang 725-3771-ae
    key <TLDE> { [ twosuperior, threesuperior,   notsign, asciitilde ] };
    key <LSGT> { [        less,       greater, backslash,  brokenbar ] };
};

In zijn post zegt Yves:

I fixed this by changing the type of keys to from FOUR_LEVEL to FOUR_LEVEL_ALPHABETIC

patch below is for AZERTY Belgium and was done on a Fedora 11, check your paths.
Dus controleer de paden genoemd in de patch:
--- [b]/usr/share/X11/xkb/symbols/be[/b] 2009-07-17 16:57:17.842958375 +0200
+++ [b]/usr/share/X11/xkb/symbols/be[/b] 2009-07-17 16:56:09.000000000 +0200
@@ -8,6 +8,7 @@
 xkb_symbols "basic" {

include "latin"
+    include "mswindows-capslock"

name[Group1]="Belgium";

--- /dev/null 1970-01-01 01:00:00.000000000 +0100
+++ [b]/usr/share/X11/xkb/symbols/mswindows-capslock[/b] 2009-07-17 16:15:01.000000000 +0200
@@ -0,0 +1,20 @@
+// $XKeyboardConfig$
+
+// Replicate a "feature" of MS Windows on AZERTY keyboards
+// where Caps Lock also acts as a Shift Lock on number keys.
+// Include keys <AE01> to <AE10> in the FOUR_LEVEL_ALPHABETIC key type.
+
+partial alphanumeric_keys
+xkb_symbols "basic" {
+    key <AE01> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [ ampersand,          1,          bar,   exclamdown ] };
+    key <AE02> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    eacute,          2,           at,    oneeighth ] };
+    key <AE03> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [  quotedbl,          3,   numbersign,     sterling ] };
+    key <AE04> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [apostrophe,          4,   onequarter,       dollar ] };
+    key <AE05> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [ parenleft,          5,      onehalf, threeeighths ] };
+    key <AE06> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [   section,          6,  asciicircum,  fiveeighths ] };
+    key <AE07> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    egrave,          7,    braceleft, seveneighths ] };
+    key <AE08> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    exclam,          8,  bracketleft,    trademark ] };
+    key <AE09> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [  ccedilla,          9,    braceleft,    plusminus ] };
+    key <AE10> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    agrave,          0,   braceright,       degree ] };
+};
De patch moet je hier neer zetten usr/share/X11/xkb/symbols/mswindows-capslock
Het makkelijkste doe je dat door ALT+F2 in te drukken en dan op de commandolijn te typen gksudo nautilus. Nu kan je grafisch navigeren met nautilus in root mode.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/14, 13:54:49 door heir4c »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/14, 13:55:37 »
Gijsbert, even een o bij gksudo bijgezet.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/14, 14:34:58 »
Dank je.  :)

« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/14, 14:36:18 »
Ik heb die patch ook eens geprobeerd (Ubuntu 9.10) en hij werkte inderdaad, maar enkel voor de cijfers.
Shift-lock met de toetsen met tekens op, gaven nog steeds het verkeerde resultaat. Volgens mij was dat ook aan te passen, maar daar had ik geen zin in, en eigenlijk ben ik na al die jaren niet anders meer gewend.

Offline koenh

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/15, 08:42:16 »
Ik vind nog steeds niet hoe ik het moet doen... sorry!

Ik gebruik dus Kubuntu 10.4.
De patch heb ik neergezet als /usr/share/X11/xkb/symbols/mswindows-capslock

Na een herstart doet hij het nog steeds niet. Moet ik nog iets anders doen? Moet ik een aanpassing in de 'be' doen, zodat hij naar de patch kijkt? ...

alvast bedankt.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 10:24:04 »
Hallo koenh,

Wat ik gedaan heb is de file 'be' aangepast.
Klik Alt+F2 en tik in:
sudo cp /usr/share/X11/xkb/symbols/be /usr/share/X11/xkb/symbols/be.oldOp uitvoeren klikken.
Wachtwoord intikken.
Hiermee maak je een backup van het origineel.

Klik opnieuw Alt+F2 in en tik in:
gksudo gedit /usr/share/X11/xkb/symbols/beOp uitvoeren klikken.
Wachtwoord intikken.

Selecteer met je muis dit gedeelte in het bestand:
Opgelet!!! Zorg dat de lijn met de <AE11> en <AE12> niet mee verwijderd (heb ik daarnet wel per ongeluk gedaan en dan werken de twee toetsen naast de 0 niet goed meer, geven verkeerde tekens weer)

key <AE01> {  [ ampersand,          1,          bar,   exclamdown ] };
      key <AE02> {  [    eacute,          2,           at,    oneeighth ] };
      key <AE03> {  [  quotedbl,          3,   numbersign,     sterling ] };
      key <AE04> {  [apostrophe,          4,   onequarter,       dollar ] };
      key <AE05> {  [ parenleft,          5,      onehalf, threeeighths ] };
      key <AE06> {  [   section,          6,  asciicircum,  fiveeighths ] };
      key <AE07> {  [    egrave,          7,    braceleft, seveneighths ] };
      key <AE08> {  [    exclam,          8,  bracketleft,    trademark ] };
      key <AE09> {  [  ccedilla,          9,    braceleft,    plusminus ] };
      key <AE10> {  [    agrave,          0,   braceright,       degree ] };

Klik op 'delete'

Kopiëer dit stukje hieronder:

key <AE01> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [ ampersand,          1,          bar,   exclamdown ] };
      key <AE02> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    eacute,          2,           at,    oneeighth ] };
      key <AE03> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [  quotedbl,          3,   numbersign,     sterling ] };
      key <AE04> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [apostrophe,          4,   onequarter,       dollar ] };
      key <AE05> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [ parenleft,          5,      onehalf, threeeighths ] };
      key <AE06> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [   section,          6,  asciicircum,  fiveeighths ] };
      key <AE07> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    egrave,          7,    braceleft, seveneighths ] };
      key <AE08> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    exclam,          8,  bracketleft,    trademark ] };
      key <AE09> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [  ccedilla,          9,    braceleft,    plusminus ] };
      key <AE10> { type= "FOUR_LEVEL_ALPHABETIC", [    agrave,          0,   braceright,       degree ] };

Plaats de cursor boven die AE11 lijn en Plak de 'gekopiëerde lijnen' (die hierboven dus) erin.
Opslaan en herstarten. Nu zou het moeten gaan. Hier werkt het uitstekend.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 10:49:33 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/15, 10:27:44 »
Jongens, wat jullie hierboven uitleggen, blijft latijn voor een beginner. Leg het eens mooi uit, systematisch en stap voor stap.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/15, 10:47:23 »
Wat aanpassingen gedaan.
Zo beter?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/15, 11:01:07 »
Yep! Nu begrijp ik het zelfs!  =D

Offline koenh

• Lid
SOLVED: keyboard layout: shiftlock in azerty
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/15, 11:07:44 »
Hey,

Bedankt iedereen...
Probleem is opgelost.

Ik had al dit reeds geprobeerd, en aangezien jullie schreven dat het jullie lukte, en mezelf niet, heb ik de keyboard layout gecontroleerd.
Deze stond gewoon op 'disable keyboard layouts'. Dit was zo automatisch ingesteld bij de installatie.

Hier heb ik nu manueel 'Belgium - be' geselecteerd, en hiermee is alles opgelost!

tx!
grz

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/15, 11:55:50 »
Koenh,

Je hebt dus ook het bestand veranderd of niet?

Je gebruikt Kubuntu dus dan kan dan wel anders uitpakken. Geen ervaring met Kubuntu. En zeker niet met de instellingen van het toetsenbord.

Offline koenh

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/15, 11:58:09 »
idd. De aanpassingen van de patch zijn doorgevoerd in heb 'be' bestand.

Dit had ik reeds geprobeerd, maar omwille van de bijkomende 'truc' lukte het niet...

grz.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/15, 12:02:43 »
Ok, ThX voor de info. Als ik nog eens Kubuntu installeer dan weet ik wat te doen.  :)

« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/15, 13:18:53 »
Bedankt, jongens,
dit helpt mij ook een hoop. Ik heb op m'n laptop geen aparte nummertoetsen. Er zit wel een NUM-LOCK op, maar dan werken die toetsen niet meer voor gewone letters. Bovendien staan die zo lompweg verloren: echt snel gaat dat niet.
Nu kan ik tenminste gewoon SHIFT-LOCK opzetten en de bovenste rij van mijn toetsenbord met één hand gebruiken, terwijl ik met de andere kan aanwijzen op de geschreven tekst of m'n sigaar of whisky vasthoud... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/15, 13:22:11 »
 =D

Koenh, Zet je dit topic even als opgelost? Zie hiervoor: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/15, 14:53:18 »
Ik ben nog benieuwd naar de xorg.conf van Koenh, aangezien ik geen AZERTY toetsenbord heb en het verder niet uit kon proberen. Als het goed is, is de xorg.conf gewijzigt, zou je deze hier willen plaatsen Koenh? Als je dit commando in de terminal geeft zie je de xorg.conf 
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf alvast bedankt.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/15, 15:11:40 »
Als hij een xorg.conf heeft. In 10.04 is er geen. Enkel als je een nVidia settings kan instellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/30, 15:39:29 door heir4c »

« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/15, 15:14:04 »
Dat zal het zijn, ik heb een xorg.conf en een Nvidia kaart.

« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/15, 15:16:42 »
Effe tussendoor:
om die file alleen maar te "zien" is het veiliger om er géén sudo voor te zetten: dan kun je zeker niet toevallig iets veranderen..
Of nog veel simpeler:
cat /etc/X11/xorg.confDan krijg je de inhoud van de file in je terminal.

Overigens heb ik de patch toegepast, en ik heb geen xorg.conf  ....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline koenh

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/15, 15:23:58 »
Hey,

Geen xorg.conf...
toch werkt te patch...

grz

mbehe

• Gast
Re: [Opgelost] keyboard layout: shiftlock in azerty
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/30, 00:51:11 »
Ter info voor een newbie die hier toevallig op uitkomt (zoals ik)
In een andere en oudere thread wordt er een instelling aangegeven (CapsLock wisselt Shift op alle toetsen) bij de opties voor je toetesenbord layout. Zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/shift-lock-probleem/?action=printpage

Offline koenh

• Lid
Re: [Opgelost] keyboard layout: shiftlock in azerty
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/30, 09:09:17 »
Hey,

Merci voor de tip.
Ben van plan om een van de dagen mijn pc te formateren met kubuntu 10.10.
En deze tip zal zorgen dat dit versneld wordt :-)

Ik heb bij "regional settings - keyboard layout - advanced" inderdaad de functie teruggevonden...
grz.