Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Wat is de beste manier om software te testen?  (gelezen 1300 keer)

[opgelost]Wat is de beste manier om software te testen?
« Gepost op: 2010/08/13, 22:19:09 »
In windows maak ik altijd eerst een image m.b.v. True Image maar dat blijkt niet te werken met ext4.
Ik zou de live CD kunnen gebruiken maar dat vind ik nogal omslachtig.
Iemand een suggestie?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/16, 00:12:37 door captubuntu »

Offline HarzG

• Lid
Re: Wat is de beste manier om software te testen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 22:38:57 »
Je kan VirtualBox gebruiken en daarin heb je 2 opties:
1. Je gebruikt een ISO-bestand als live-CD en installeert daarin software om te testen.
Voordeel: simpel, je kan de actuele versie gebruiken - geen "troep"; nadeel: het blijft niet bewaard
2. Je installeert de live-CD in een VirtualBox op bijv. een virtuele HD "sda_test", installeert in "sda_test" je Ubuntu en kan vervolgens daarin software installeren om te testen.
Voordeel: je kan de volgende dag/week/maand verdergaan met de testen; nadeel: ook dat geïnstalleerde systeem moet je onderhouden/actualiseren om bruikbare resultaten te verkrijgen die je kan gebruiken voor je actueel systeem.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 23:00:24 »
Ik ken Virtual Box niet, dus daar zal ik even naar moeten googlen.
Ik heb een aparte home partitie die geëncrypteerd is, is dit dan nog
steeds mogelijk met Virtual Box?

Bedankt voor je reactie :)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 23:13:22 »
Virtualbox is een softwarematige virtualisatie.
Dat wil zeggen dat je een besturingssysteem binnen een besturingssysteem kan gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld ook binnen ubuntu een windows draaien.
Het feit dat je een geëncrypteerde home partitie hebt heeft hier niets mee te maken. Het zou dus gewoon moeten werken.

Op de Nederlandstalige ubuntu wiki staat er veel informatie over virtualbox: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 23:57:48 »
Met clonezilla kun je een copie maken van je harddisk.

In ubuntu kun je de software wat in ubuntu zit gewoon installeren en verwijderen er blijft bijna niks staan van files. En ubuntu wordt ook niet langzamer zoals bij windows gebeurd.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/14, 00:58:22 »
Ik zal Clonezilla ook eens uitchecken. Wat betreft je opmerking over het verwijderen van software,
ben ik het met je eens dat dit in Ubuntu veel beter is dan in windows. De reden waarom ik deze topic
gestart ben is:
1) Ik ben een beginner en ik vermoed dat er buiten software installeren nog andere manieren zijn
    om je systeem om zeep te helpen
2) Ik heb "Ubuntu Tweak" verwijderd(volledige verwijdering gekozen in Synaptic) en de Ubuntu Tweak folder in
    .config verwijderd. Helaas, Ubuntu Tweak verschijnt nog altijd in de configuratie-editor onder apps. Je kan
    dan wel de sleutels verwijderen, de directory Ubuntu Tweak is met geen mogelijkheid weg te krijgen(althans
    ik vind er geen). Voor de een of andere reden kan ik het niet verdragen dat er nog resten van een programma
    op mijn computer zijn dat ik niet meer gebruik.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 14:00:35 »
Bedankt Ward voor de Virtual Box tip. Ik heb het uitgeprobeerd en dit
is de oplossing die ik zocht.
Nogmaals bedankt :)

« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/15, 23:44:04 »
Bedankt Ward voor de Virtual Box tip. Ik heb het uitgeprobeerd en dit
is de oplossing die ik zocht.
Nogmaals bedankt :)
Dit is eigenlijk de oplossing van HarzG, ik heb alleen even verduidelijkt wat virtualbox juist is.
Kan je verder nog even je eerste post bewerken en [opgelost] voor de titel van je vraag zetten?
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds