Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1 van de 2 HDD schijven vervangen uit een mirror situatie.  (gelezen 7548 keer)

Offline Pivni Pes

• Lid
1 van de 2 HDD schijven vervangen uit een mirror situatie.
« Gepost op: 2010/08/11, 23:06:18 »
In onze server zijn 2 exact dezelfde WD schijven aanwezig, en zijn gespiegeld
SATA device A 931.51 GB ATA WDC WD1001FALS-0 3 IDE parameters
SATA device B 931.51 GB ATA WDC WD1001FALS-0 3 IDE parameters
1 derde zelfde schijf heb ik nog op de plank liggen.

Stel, device A gaat kapot, kan ik die dan verwijderen, en wordt dan automatisch alles van device B naar de
nieuwe schijf gekopieerd?
Of moet device B verplaatsen naar de aansluiting van device A, en de nieuwe schijf aansluiten op de plek
waar daarvoor device B zat?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: 1 van de 2 HDD schijven vervangen uit een mirror situatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/12, 11:04:21 »
Hoe worden die schijven gespiegeld? Is het een RAID 1? Zo ja, via mdadm, echte hardware kaart of fakeraid? Of misschien nog wat anders?
Of is het helemaal geen raid en wordt alles via iets als rscync gelijkgetrokken?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/12, 12:11:13 »
bij een hardware RAID zal hij of inderdaad gelijk de nieuwe schijf toevoegen aan de RAID, of kan je die via de BIOS opnemen in de RAID.

bij een software RAID moet je zorgen dat bijde schijven opstartbaar zijn, anders licht het stil.
ow btw, PCI RAID kaartjes zijn niet zo duur (25,- of 35,-), dus indien je een software RAID hebt maar wilt zorgen dat het zaakje gewoon blijft werken kan je zo'n kaartje kopen.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/12, 12:18:20 »
Koop alsjeblieft geen goedkope pci raid kaart.
Ten eerste is de pci bus veel te traag voor 1 moderne schijf, laat staan een raid van meerdere schijven.
Koop dan een PCIe kaart.

Nog belangrijker is dat een goedkope raidkaart vrijwel altijd FakeRaid is. Al het intensieve rekenwerk zal dan alsnog door je processor gedaan moeten worden, dus schiet je er niets mee op qua performance.
Het grote nadeel is dat de ondersteuning voor die goedkope fakeraid kaartjes niet altijd even goed is, zie bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Qua ondersteuning, compatibiliteit, betrouwbaarheid en snelheid is mdadm veel beter dan een raid kaartje van 25 euro.

Offline Pivni Pes

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 00:41:24 »
Hoe worden die schijven gespiegeld? Is het een RAID 1? Zo ja, via mdadm, echte hardware kaart of fakeraid? Of misschien nog wat anders?
Of is het helemaal geen raid en wordt alles via iets als rscync gelijkgetrokken?
Ik ben wel erg karig met mijn informatie geweest bij mijn start post, excuus.
Het is een RAID1 configuratie, de RAID controller zit op het moederbord, het lijkt me dan echte hardware.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 01:01:29 »
Dit is dus een FakeRaid opstelling :)
Bij een falende schijf zul je die dus via het biosscherm eerst moeten verwijderen en een nieuwe weer toevoegen.
Tenzij de handleiding van je moederbord/server anders zegt, natuurlijk ;)

Offline Pivni Pes

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/13, 01:12:11 »
Maar als ik nu de tweede schijf vervangt omdat deze bijvoorbeeld kapot is voor een zelfde schijf, wordt de
informatie van de eerste schijf dan automatisch naar de nieuwe schijf gekopieerd?
Of moet ik dan een nieuwe RAID volume maken, en waardoor ik dan uiteindelijk alles kwijt ben, en
eigenlijk niks aan aan deze situatie hebt?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/13, 02:36:13 »
Waarschijnlijk gaat dat niet automatisch, maar moet je even in dat bios-schermpje aangeven dat de nieuwe schijf bij die raid-set moet gaan horen.
Hierna pas zal de data gelijkgetrokken worden.
Hierna zou ik ook even een fsck doen, om te kijken of je bestandssysteem nog wel intact is.

't zou toch wat zijn als een willekeurige harddisk met data zonder jouw toestemming leeggehaald wordt omdat je toevallig ook een falende schijf in een raid-set hebt... ;)

Offline Pivni Pes

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/15, 23:07:08 »
Ik dacht van het weekend, laat ik het eens uitproberen 8)
Alle data en configuratie bestanden heb ik eerst geback-upt, 1 schijf er uit getrokken en vervolgens
een nieuwe zelfde schijf er in geplaatst.
Maar er was geen ene mogelijkheid om de boel opnieuw aan de gang te slingeren.
Later plaatste ik mijn originele schijf er weer in, maar dit ging ook niet meer werken,
Ik ben nu een nieuwe installatie aan het doen.
Mooi zo'n software RAID1, maar het idee dat ik zomaar een kapotte schijf kan verwisselen is maar een illusie.

ik wil graag een hardware kaart kopen, om een RAID 1 set van 2 schijven te kunnen maken.
Maar ik heb geen flauw idee waarin ik dit moet zoeken.
Welke RAID kaart is goed, die aan mijn verwachtingen voldoet, maar ook weer geen overkill is.
Het mooiste is als deze kaart ook compatibele is met ESXi

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/16, 03:58:39 »
Ik dacht van het weekend, laat ik het eens uitproberen 8)
Alle data en configuratie bestanden heb ik eerst geback-upt, 1 schijf er uit getrokken en vervolgens
een nieuwe zelfde schijf er in geplaatst.
Maar er was geen ene mogelijkheid om de boel opnieuw aan de gang te slingeren.
Later plaatste ik mijn originele schijf er weer in, maar dit ging ook niet meer werken,
Ik ben nu een nieuwe installatie aan het doen.
Mooi zo'n software RAID1, maar het idee dat ik zomaar een kapotte schijf kan verwisselen is maar een illusie.
Ten eerste is het geen software RAID, maar FakeRaid.
Ten tweede zou je een nieuwe schijf toe moeten kunnen voegen via dat BIOS scherm.
Vervolgens moet je in Ubuntu via dmraid de RAID set rebuilden.
Zie bijvoorbeeld hier: http://manpages.ubuntu.com/manpages/lucid/en/man8/dmraid.8.html
En dan met name de -R optie.
Je kan het ook helemaal doen zonder dat instelmenu in de BIOS, zie de manpage van dmraid.

Het zou ook wel heel stom zijn als je niet eens een schijf kan vervangen, want dan heb je niets aan je RAID en zou er ook helemaal niemand zijn die RAID zou willen gebruiken.

Citaat
ik wil graag een hardware kaart kopen, om een RAID 1 set van 2 schijven te kunnen maken.
Maar ik heb geen flauw idee waarin ik dit moet zoeken.
Welke RAID kaart is goed, die aan mijn verwachtingen voldoet, maar ook weer geen overkill is.
Het mooiste is als deze kaart ook compatibele is met ESXi

Waarom een hardware RAID kaart? Dat is vooral nuttig als je gebruik maakt van RAID 5 of 6, waarbij er heel veel gerekend moet worden. Bij RAID 1 is dit niet het geval, de data wordt gewoon naar 2 disks geschreven ipv 1.
Aangezien het een server is zal een dual boot ook niet aan de orde zijn.
In dit geval zou je dus ook prima gebruik kunnen maken van MDADM, oftewel de "normale" software RAID oplossing van Linux.

Maar misschien is het wel beter om helemaal geen RAID te doen. Want ook bij een peperdure hardware RAID kaart die perfect ondersteund wordt door Ubuntu/ESXi kunnen er problemen ontstaan en zal je in bijv. de handleiding moeten lezen hoe je dat op kan lossen.
Als dat bij een simpele FakeRaid op een relatief goed ondersteunde chipset van Intel al niet eens lukt, dan zal een hardware RAID of mdadm ook wel te ingewikkeld zijn.