Ik dacht van het weekend, laat ik het eens uitproberen 8)
Alle data en configuratie bestanden heb ik eerst geback-upt, 1 schijf er uit getrokken en vervolgens
een nieuwe zelfde schijf er in geplaatst.
Maar er was geen ene mogelijkheid om de boel opnieuw aan de gang te slingeren.
Later plaatste ik mijn originele schijf er weer in, maar dit ging ook niet meer werken,
Ik ben nu een nieuwe installatie aan het doen.
Mooi zo'n software RAID1, maar het idee dat ik zomaar een kapotte schijf kan verwisselen is maar een illusie.
Ten eerste is het geen software RAID, maar FakeRaid.
Ten tweede zou je een nieuwe schijf toe moeten kunnen voegen via dat BIOS scherm.
Vervolgens moet je in Ubuntu via dmraid de RAID set rebuilden.
Zie bijvoorbeeld hier:
http://manpages.ubuntu.com/manpages/lucid/en/man8/dmraid.8.htmlEn dan met name de -R optie.
Je kan het ook helemaal doen zonder dat instelmenu in de BIOS, zie de manpage van dmraid.
Het zou ook wel heel stom zijn als je niet eens een schijf kan vervangen, want dan heb je niets aan je RAID en zou er ook helemaal niemand zijn die RAID zou willen gebruiken.
ik wil graag een hardware kaart kopen, om een RAID 1 set van 2 schijven te kunnen maken.
Maar ik heb geen flauw idee waarin ik dit moet zoeken.
Welke RAID kaart is goed, die aan mijn verwachtingen voldoet, maar ook weer geen overkill is.
Het mooiste is als deze kaart ook compatibele is met ESXi
Waarom een hardware RAID kaart? Dat is vooral nuttig als je gebruik maakt van RAID 5 of 6, waarbij er heel veel gerekend moet worden. Bij RAID 1 is dit niet het geval, de data wordt gewoon naar 2 disks geschreven ipv 1.
Aangezien het een server is zal een dual boot ook niet aan de orde zijn.
In dit geval zou je dus ook prima gebruik kunnen maken van MDADM, oftewel de "normale" software RAID oplossing van Linux.
Maar misschien is het wel beter om helemaal geen RAID te doen. Want ook bij een peperdure hardware RAID kaart die perfect ondersteund wordt door Ubuntu/ESXi kunnen er problemen ontstaan en zal je in bijv. de handleiding moeten lezen hoe je dat op kan lossen.
Als dat bij een simpele FakeRaid op een relatief goed ondersteunde chipset van Intel al niet eens lukt, dan zal een hardware RAID of mdadm ook wel te ingewikkeld zijn.